Rabu, 13 November 2013

SATU LAGI PROJEK UNTUK KAYAKAN KRONI




  • Anwar: BERNAS dinyahsenarai untuk kroni
  • NONEvideo icon smallCadangan menyahsenaraikan BERNAS adalah 'pengkhianatan' kepada janji kerajaan yang berikrar memastikan kepentingan petani, pengedar beras dan pekerja padi bumiputera dipelihara, kata ketua pembangkang. 



BERNAS Di Swastakan: Ketamakan Bermaharajalela

Pengenalan
1. Akhir-akhir ini, syarikat yang dahulunya menjadi tarikan pelabur tapi kemudian dibuang-senarai (de-listed) dari pasaran saham lalu diswastakan bagai satu trend. Satu contoh: Blackberry, di mana ia dibuang-senaraikan lalu diswastakan selepas kerugian hampir USD 70 bilion dari nilai asal USD 80 bilion lima tahun lalu. Senario perniagaan yang semakin mencabar menyukarkan syarikat-syarikat yang tersenarai untuk memberi pulangan yang besar kepada para pelabur; penswastaan memberi peluang kepada pihak pengurusan sesebuah syarikat untuk fokus mengembangkan perniagaan jangka masa panjang.

2. Di Malaysia, penswastaan sesebuah syarikat sebegini seringkali mempunyai niat yang berbeza: tamak haloba.

3. BERNAS tidak menghadapi masalah serupa Blackberry. Harga saham BERNAS sedang meningkat malah nilainya kini hampir tiga kali ganda nilai lima tahun dahulu. Ia satu contoh syarikat yang stabil dengan keuntungan bersih tahunan konsisten sekitar RM 135 juta setiap tahun sejak 2006, dengan hasil yang meningkat tahun demi tahun dari RM 2.1 bilion (2006) ke RM 3.6 bilion (2012).

4. BERNAS memang sasaran pengambilalihan mana-mana individu yang sangat kaya. Apabila diambil kira keuntungan yang sihat, monopoli BERNAS ke atas lesen AP import beras dan realiti bahawa beras adalah makanan ruji rakyat Malaysia, individu-individu yang sangat kaya pastinya mengidamkan syarikat sebegini.

Niat asal

5. Kita patut ingat niat asal penswastaan BERNAS bukan sahaja untuk memastikan keperluan beras negara dipenuhi (melalui pengurusan Simpanan Stok Negara dan Skim Harga Subsidi Padi) tapi juga untuk memastikan petani dan pengedar bumiputera serta pekerja BERNAS mendapat manfaat dari milikan ekuiti daripada penswastaan tersebut.

6. Hal ini dibangkitkan Menteri Kewangan pada bulan Disember 1995 dalam jawapan kepada YB Tn Lim Guan Eng di Parlimen, diikuti pembentukan konsortium Budaya Generasi Sdn Bhd pada Januari 1996. Konsortium tersebut membolehkan lebih dari separuh ekuiti BERNAS dimiliki persatuan-persatuan petani (KADA, MADA, NAFAS), nelayan (NEKMAT) dan pekerja BERNAS.

Pusingan 1

7. Hingga hujung 2009, milikan-milikan ini mulai dibeli seorang individu bernama Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary melalui syarikat-syarikat milik beliau (Gandingan Bersepadu Sdn Bhd dan Tradewinds) mengakibatkan beliau memiliki 53.7% BERNAS melalui pengambilalihan oleh Maybank Investment Bank Berhad bernilai RM 526 juta. Purata keuntungan bersih BERNAS dianggarkan pada RM 164 juta setahun dan hasil meningkat dari RM 3.3 bilion (2009) ke RM 3.6 bilion (2012).

Pusingan 2

8. Apabila kerajaan memanjangkan mandat BERNAS untuk merangkumi pengurusan bekalan beras negara dan monopoli pengimportan beras dari 11 Jan 2011 ke 10 Jan 2021, Tan Sri Syed Mokhtar bertambah tamak.

9. Tawaran pembelian BERNAS pada RM 3.70/saham dibuat pada penghujung Feb 2013 melalui syarikat-syarikat lain milik beliau, iaitu other companies namely, Perspective Lane (M) Sdn Bhd, Kelana Ventures Sdn Bhd, Seaport Terminal (Johore) Sdn Bhd dan Acara Kreatif Sdn Bhd. Pengambilalihan ini, yang juga dinasihatkan Maybank Investment Bank Berhad dikatakan bernilai RM 477 juta.

10. Pada 6 Nov 2013, lembaga pengarah BERNAS dinasihat menyahsenaraikan BERNAS dari Bursa Malaysia kerana jumlah saham yang dimiliki awam telah jatuh ke 16.31% (iaitu dibawah nilai yang diperlukan untuk penyenaraian iaitu 25%) akibat pengambilalihan sistematik Tan Sri Syed Mokhtar.

11. Pada Feb 2013, Maybank Research membuat ramalan hasil dan keuntungan BERNAS bagi 2013 hingga 2015:

(Table 1.png)

Ini bermakna hasil dianggarkan meningkat hingga RM 3.9 bilion pada 2015 dari RM 3.6 bilion pada 2012. Keuntungan meningkat 40% ke RM 165 juta pada jangkamasa pendek untuk mengurangkan harga beras antarabangsa akibat pengeluaran berlebihan di Thailand, Vietnam, India dan Pakistan. Hal ini akan menguntungkan sesiapa yang memiliki BERNAS di masa hadapan.

Soalan yang Diutarakan

12. Bagaimana seorang individu dibenarkan memiliki monopoli ke atas beras sebegini, yang mungkin mendatangkan kemudaratan terhadap kestabilan harga di masa hadapan, yang merupakan niat asal penswastaan BERNAS?

13. Kenapa kerajaan telah tersasar dari niat asal penubuhan BERNAS, iaitu untuk melindungi kepentingan petani dan pengedar bumiputera serta pekerja BERNAS? Adakah milikan ekuiti mereka ini tidak penting di mata kerajaan, berbanding kepentingan individu-individu maha kaya dan mempunyai "kabel" politik sebegini?

14. Bagaimanakah pengambilalihan saham BERNAS bernilai RM 477 juta, dan jumlan pengambilalihan melalui Tradewinds Plantation dan BERNAS bernilai RM 1.173 bilion oleh syarikat milik Tan Sri Syed Mokhtar (Perspective lane, Kelana Ventures, Seaport Terminal dan Acara Kreatif) dipermudah Maybank IB? Bagaimana seseorang individu boleh berterusan berjaya mendapatkan pinjaman dari bank yang sama?

15. Kami kecam pengambilalihan baru-baru ini yang bersifat oportunis oleh Tan Sri Syed Mokhtar sebagai satu langkah mengambilalih sepenuhnya BERNAS pada ketika monopoli BERNAS ke atas pengimportan beras dilanjutkan hingga 2021, disebabkan tindakan ini akan menguntungkan satu individu tertentu, iaitu Tan Sri Syed Mokhtar sendiri.

Anwar Ibrahim
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia
Ketua Umum KEADILAN
--------

3 ulasan:

MR SAIRIM berkata...

Beras je ke...taik ngan taik palat tak nak kontrol ke..?...boleh buat baja uria dan gas metanol dimasa depan...mungkin nilai sahamnya mencicah 3.79 billion pada 2021.....yolah...makan 3.9 bilion...berak mesti sikit punya....mau mau 200 juta hampas.....mentang mentang pak lah le0as ko tt...tak nak tibai dio...bakery ni kan shopping cwntre dio...apa ko ingat kj tu tagas tagas kosong ke....tengok backuple.......pukimak pak lah dan mahathir....bakery pun pukimak juga.....ini cara rakyat bercakap...pukimak saja.......pukimak memanjang.....tapi mandul nak berdemo...puilah....

Tanpa Nama berkata...

Tan Sli Mortar >> saya orang susah TT. saya bela lembu saja. Tolonglah TT jangan cibaikan saya.. tiap2 tahun saya hantar ramai melayu pergi haji dgn tujuan membodoh2 mereka dan bertujuan menonjol2 terlebih islam saya hinggakan bini saya pun berjambul.. saya tak kesah..sedangkan keutamaan beribadah saya sepatutnya menjaga bini dan keluarga saya terlebih dahulu..

Lu pernah tak dengar dan jumpa individu dermakan 1 billion kpd kerajaan Mesia? Amerika pun x kasi 1 billion derma kpd kerajaan.. saya cuba menjado Robin Hood tapi lu TT ngan Anwar Ibrahem mmg slalu cibaikan gua.

Sebenarnya Industri Padi wal Gula ni untungnya tak seberapa. Lagi untung gua buat IPP untuk bela melayu bodoh terus menjadi bodoh walaupun mereka rajin membaca buku bertimbun2 wal lulusan luar negeri..Industri minyak saya nak polok kat Gurun pun, lu nak kacau jugak ker?

Lepas ni gua nak swastakan universiti dan masjid pulak sbb org melayu ni bodoh berlapis2.. gua buat apa pun, semuanya betul terutama yg dpt gi mekah buat haji dgn bantuan gua.. gua nak kembangkan untuk lesen jimak dan melancap pulak lepas ni.. sebab aper? Sbb melayu sudah bodoh berlepis2 dan polis sprm skrg menjaga kami dgn bersungguh2 walaupun kami adalah penjenayah negara dgn hanya membuat perniagaan atas angin..

Lagi satu lu bukan tatau bank gua mmg kamceng ngan Maybank.. perniagaan kami jaga emas dan ganti duit kertas bodoh yg dipaksa nilai utk org menyimpan.. emas takat 20-30kg, kami jual la.. kalo beratus2 kg, beribu2 kg.. itu kami punyala..

Lu jangan bising2 la TT.. Itu Allah pun tarak bising.. orang2 PAS mmg bodoh sbb derang tunggu Allah bising baru derang nak sedar.. jadi lu pernah dengaq tak bila Allah mau bising? X der kan.. abeh kuat pun, masuk api neraka jer.. org2 PAS mmg takut dengar pasal api neraka.. padahal usul api neraka itulah asas kami buat duit dan terus jadi kaya tanpa henti..

Tanpa Nama berkata...

MEREKA INI DAJAL.BUKAN NYA BINATANG ATAU PUN SYAITAN.KENA FAHAM BRO NUAR.DAJAL INI KENA PANCUNG SAJE KEPALA MEREKA.JANGAN ADA BELAS KASIHAN.KALAU ADA YANG BOLEH MENGATAKAN BAWA BERUNDING SAH DIA AKAN JADI MACAM MESIR. KESUDAHAN NYA MORSI YANG HENDAK DIJATUHKAN HUKUMAN MATI ATAS DASAR APA KITA PUN TAK TAHU.INI LAH KESAN NYA BELA DAJAL.SANGKA BAIK DENGAN DAJAL.BOLEH BERUNDING DENGAN DAJAL.IBARAT NABI PERGI BERPERANG.TAPI YA LAH BRO NUAR YOU PUN TAK PERNAH PERGI PERANG .ITU SUNAH NABI.JADI TAK HAIRAN APA PUN YANG GANJIL BERLAKU DINEGARA INI IA SEBAGAI NORMAL.ADA KE DULU ZAMAN JEPUN WANITA YG SARAT DIMENGANDUNG DI BOM HINGGA BERKECAI KEMUDIAN TIADA SIAPA PUN YANG BERSALAH DALAM PEMBUNUHAN INI.ORANG GILA TANJUNG RAMBUTAN PUN YANG MEMBACA AKBAR BOLEH CAKAP INI BETUL BETUL GILA.NEGARA APA NI.KOMINIS PUN TAK BEGINI.JADI BRO NUAR KALAU DAPAT MEMERINTAH INGATLAH .HUKUM PANCUNG SAJE LAH YANG DAPAT MENIMBULKAN KEADILAN DINEGARA INI YG CUKUP JIJIK DAN DIPENUHI DGN DOSA DOSA YANG TIADA UBATNYA. MANTAN PERDANA MENTERI, BEKAS MENTERI,PERDANA MENTERI, MENTERI MENTERI SERTA KAKITANGAN KERAJAAN YANG CUKUP JAHAT BAGI MELAKSAKAN PERANCANGAN AGENDA MENGKHIANATI RAKYAT SERTA NEGARA HARUS DIHUKUM PANCUNG DIKHALAYAK RAMAI TANPA ADA BELAS KASIHAN. MULAI DARI SEKARANG,DIRI SENDIRI DAN JUGA KENA HANTAR ORANG ORANG PAS TERUTAMANYA KURSUS DIARAB SAUDI UNTUK MEMANCUNG ORANG.INI TIDAK SALAH DAN KALAU BOLEH BRO SENDIRI MEMANCUNG DAJAL DAJAL DENGAN PENUH RSA HORMAT SOPAN DAN SANTUN.BARU LAH BOLEH DIKATA KAN PEMINPIN YANG BAIK.PERCAYA LAH KALAU INI GAGAL DILAKSANAKAN RAKYAT AKAN BANGKIT LEBIH TERUK LAGI MENENTANG DARI APA YANG ADA KINI.