Ahad, 19 Januari 2014

FATWA




BAHASA   

Allah hak eksklusif umat Islam, titah Agong

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Sultan Abdul Halim Muadzam Shah menegaskan bahawa kalimah Allah adalah hak eksklusif milik umat Islam dan bukannya bagi  bukan Islam.

Sehubungan itu, titah baginda, semua rakyat di negara ini terutama bagi penganut agama lain perlu menghormati keputusan yang berdasarkan perlembagaan.
Seri Paduka bertitah demikian merujuk mengenai kontroversi penggunaan kalimah Allah Majlis Fatwa Kebangsaan menetapkan beberapa istilah serta kalimah yang hanya boleh digunakan bagi umat Islam di negara ini.
"Ketetapan sudah jelas dibuat misalnya oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada 1986 bahawa beberapa istilah serta kalimah menjadi hak eksklusif milik umat Islam dan perlu dihormati.

Aziz Bari: Fatwa Council has no legal standing3:17PM Jan 19
Whatever it says about the Jan 2 Jais raid has no effect on anybody, he notes



The National Fatwa Council has no legal standing as matters concerning Islam is a state affair, says constitutional expert Abdul Aziz Bari.

"The National Fatwa Council resolution has no legal standing as Islam is a matter for the states, and such a group has no constitutional status.

"This federal-state division of powers which put Islam in the hands of the states is maintained by the federal constitution," he said in a statement today.



KANG KANG KONG

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


-----------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

macam mana dengan perkara perjanjian 20 perkara pembentukan negara malaysia.perkara no 1 agama islam bukan agama rasmi sabah dan sarawak, adakah malaya boleh ikut apa yang telah persetujui dulu.

Tanpa Nama berkata...

bukan nabi yang cipta agama tapi pengikutnya, nabi cuma utusan tuhan.bukan tuhan yang cipta undang-undang manusia tapi manusia sendiri yang cipta untuk kebaikkan bersama.tiada siapa minta lahir sebagai seorang mamak atau sebagai seorang miskin atau seorang raja.

Lang berkata...

Bab ni susah sikit nak cakap... kalau ada eksklusif mcm ada pulak yg non-exclusive. Adakah dalam keadaan tidak sedar kita mengakui adanya zeus, krisna, rama dsbnya. Adakah akhirnya nanti kita akan sama dgn lain yang mengaku ada banyak tuhan? Berhati2 yang nak dijaga ialah iman. Iman rosak dalam kita sedar atau tidak sedar.

Tanpa Nama berkata...

sultan bodoh..........
sultan kankong.......
kah...kah....kah....