Rabu, 5 Februari 2014

MENJUAL DAN PENJUAL AGAMA





KOMENTAR TUKAR TIUB
menjual agama
adalah salah satu
dari perniagaan yang paling tua

saperti perniagaan lain
ianya juga berkembang
 ada langkah langkah 
 untuk memonopoli perniagaan ini

perniagan ini telah di milik negarakan
justeru kita ada jais mais bais dais kais 
dan macam macam lagi
semuanya untuk mengawal 
dan mengkontrol perniagaan lumayan ini

jais mais bais pais 
semua ini tak sangkut paut dengan agama
semua ini adalah ciptaan manusia
yang menjadikan agama sebagai modal
badan badan  dan jabatan ini diwujudkan
untuk memberi peluang pekerjaan
kepada anak anak muda
yang belajar agama di timur tengah



DARI FACE BOOK




JUAL AGAMA?

Kadangkala kelihatan di tepi-tepi jalan, ada banner-banner yang mempamerkan iklan kelas pengajian al-Quran. Sudah pasti, kelas-kelas begitu, sesiapa yang mahu masuk, perlu membayar yuran.

Berlaku kekhilafan di kalangan umat Islam tentang hukum mengambil yuran atau dalam bahasa yang lain, mengambil upah mengajar al-Quran.

Ada sebilangan ulama menyatakan bahawa mengambil upah mengajar al-Quran adalah terlarang. Ini kerana, ia termasuk bawah maksud berniaga agama dengan harga yang murah. Ia merupakan sifat orang munafiq yang dicela oleh Allah dalam banyak nas wahyu.

Firman Allah dalam surah
Al-Baqarah:16 - Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayah.

Pendapat yang paling diterima ramai menyatakan, menetapkan bayaran bagi mengajar al-Quran dibenarkan. Ini didasarkan beberapa dalil. Antaranya adalah seperti berikut;

Satu, dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari bahawa Nabi pernah berkata, "Sesungguhnya perkara yang paling berhak kamu ambil upah adalah dari kitab Allah".

Dua, merujuk kepada kisah Nabi Muhamad saw pernah nikahkan seorang sahabat dengan bermas kahwinkan hafazan al-Quran, walhal asal mas kahwin itu adalah harta.

Tiga, berkaitan dengan tawanan perang badar. Iaitu, Nabi saw bersetuju dengan pandangan Abu Bakar al-Siddiq agar yang kaya dibayar tebus, sedangkan yang pandai bahawa mengajar kepada orang islam yang tidak pandai membaca dan menulis.

Jika bayaran tebus tawanan setara dengan mengajar, sudah pasti memberi bayaran atau yuran untuk mengajar al-Quran dibenarkan.

Dari hujah ini, nyata bahawa mengambil upah atau yuran untuk mengajar al-Quran tidak dilarang. Adapun hujah yang melarang dengan merujuk kepada ayat 16 dari surah al-Baqarah, ia adalah sandaran yang kurang tepat, kerana ayat ini merujuk kepada tindakan ahli kitab yang sanggup menyelewengkan kebenaran semata-mata habuan dunia. Dengan maksud, jika tidak mendatangkan maksud penyelewengan terhadap wahyu, maka ia tidak terlarang.

Ia sama seperti apa yang pernah diungkap oleh Nabi saw bahawa baginda saw berkata, "barangsiapa yang belajar ilmu yang diredhai oleh Allah, namun dia tidak belajar kecuali mahukan habuan dunia, dia tidak akan mendapat bauan syurga".

Wallahu alam

4 feb 2014 | 11:10 malam | Saujana Utama.
Like ·  ·  · 9 hours ago · 


MALAM ESOK



------------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau tok guru Quran semua mogok pergi buat kerja cari makan...jual burger...sapa lak nak ajar kamu al-quran....?
Habis tok guru Quran makan air liur je ke.....???
Pakai logik lah bro...Tak perlu fatwa fatwi...mengambil upah untuk mengajar apa subjek pun tak ada masalah...quran ke ...falsafah ke....asal jangan menipu duit orang dah le....

DIDI KOTA BELUD berkata...

Gua pergi satu acara bomoh bomohan.....anak member kena entah apa ntah....si bomoh memang famous....tercelah seanterio dunia......umpan yes umpan....sotong.....enjut enjut enjit enjit..sotong diambil dibungkus kain entah apa ntah...segala bacaan nya agama agamaaaaaaaa saja....digesek gesek di gambar si anak..eh eh..dibuka kain ada satu kepala kecikkkk jer...itulah pontianak katanya.....gua stim....baru je kena sandy...hahhaha...gua sound bomoh tu...wowwwww...bunker elok datuk....gua berdiri..gua tanya satu satu dalam bilik tu...'siapa diantara kalian pernah nampak pontianak....?'....sorang pun tak menjawap......gua betulkan talipinggang gua capai kasut pakalolo gua..gua start gua punya honda...sebelum jalan gua jerit yang dalam rumah.....PUKIMAK PUNYA DATUK BOMOH....MATI JADI TAPIRLAH KAU....ASYIKKK NAK MENIPUUUUU JE........kelahiran produk umnolah katakan.....hahahhahahahaha

Tukang Jual Tubuh Maria Ozawa berkata...

Sekarang zaman Internet. Kita tak perlu tukang jual agama lagi. Tak tahu soal agama kita boleh tanya Tok lebai Google. Tukang jual agama ni kebanyakannya makan free berak cangkung. Oleh sebab itu wang cukai yang dibazirkan untuk membayar gaji tukang jual agama patut digunakan untuk membantu orang miskin. Utusan Meloya menggesa Anwar belajar daripada Maria Ozawa, pelakon porno Jepun yang tidak dibenarkan masuk ke Indonesia. Mengapa tak menggesa tukang jual agama, rajah gopal dan free loaders belajar daripada Maria Ozawa? Maria Ozawa menjual tubuh gebu dia untuk menjadi kaya. Untuk mencari nafkah, dia tidak menipu orang ramai, tidak macam tukang jual agama yang mengajar suami menipu isteri dengan menjanjikan pinggan mangkuk jika isteri merestui suami kahwin lagi satu. Tak macam free loaders yang tamak dan menghabiskan wang rakyat. Kesimpulan: Tukang Jual Tubuh macam Maria Ozawa dan China Dolls jauh lebih mulia daripada Tukang Jual Agama.

Tanpa Nama berkata...

Pada gua, yang nak belajar pun, patut2 la hulurkan sumbangan yg sesuai kpd yg mengajar. Jangan la takat RM2 atau RM5 jer.. kalo belajar english, boleh pulak hulur RM50 sejam..jika ilmu lain kene bayar, nak belajar agama pun bayarlah.. mengapa ilmu agama kene free pulak, nak belajar ilmu lain, setuju pulak kene bayaran yang ditetapkan, malah mahal gila babi pulak tu.. amik ilmu keusahawanan satu semester untuk 5-6 kelas, sanggup bayar 400-600 utk dua jam kredit.. takkan untuk kebaikan diri asyik nak free memanjang? Ustat itu belajar free ka? Masa dia luangkan itu free ka? Apakah bila dia ajar itu salah, kene pulak maki kow2... tolonglah adil sikik dgn ustat2 ni.. jika mengajar tak berkualiti dan mengarut serta kita bayar mahal2, mmg patut la maki.. ini dah la free, kemudian diperlekeh2kan ostat2 pulak..

Gua belajar agama.. tapi gua tak nak mengajar sbb kerje2 ajar agama ini betul2 membuang masa..sudahlah tidak dihargai, satu sen pun tak masuk poket.. kalo gini, gua lebih suka melancap, brader.. asal ngajar jer, gua dapat pahala.. apakah gua boleh kenyang dan jadi kaya macam menteri ker dengan pahala berguni2 tak nampak tu? Apakah gua boleh kaya dan buat rumah sebesar supermarket ka dengan mengajar agama.. TIDAK.. kesimpulannya, lu nak belajar, carilah ilmu sendiri... ilmu dari gua, sorilah yer.. lu boleh pergi mampos atau hantukkan saja kepala didinding...