Khamis, 6 Mac 2014

SATU LEDAKAN BARU









KOMENTAR TUKAR TIUB
sekarang semakin jelas
semangat nasionalisma
kadazan dayak iban semakin merebak
ini dibantu pula oleh isu kalimah allah

suara semakin lantang mula
didengar merata rata
untuk menutut agar perjanjian malaysia dihormati
atau
sabah dan sarawak
tidak mahu menjadi sebahagian dari malaysia

sedarlah bahawa
sabah dan sarawak TIDAK masuk malaysia
tetapi sabah dan sarawak menubuhkan malaysia
ini fakta yang wajib diingati

Penuhi Perjanjian Malaysia atau bebaskan Borneo, kata Jeffrey Kitingan

Ahli politik Sabah memberi amaran kepada Putrajaya supaya memenuhi Perjanjian Malaysia pada 1963 atau benarkan Sabah dan Sarawak berpisah daripada semenanjung Malaysia.
Ketua Star Sabah,  Dr Jeffrey Kitingan, berkata Sabah dan Sarawak adalah antara negeri yang termiskin dalam negara dan tidak mendapat peruntukan pembangunan yang banyak.
“Pentarafan ke bawah Sabah dan Sarawak sebagai negeri ke-12 dan ke-13 dalam Malaysia bertentangan dengan apa yang dirancang pada 1963 sebagai rakan setaraf.
“Pemerkosaan dan penjarahan berterusan terhadap kekayaan minyak dan sumber Sabah dan Sarawak selain peruntukan pembangunan yang kecil tidak lagi boleh dibiarkan.
“Walaupun pada masa amat diperlukan, rakyat Sabah dan Sarawak dilayan tidak sama adil dengan rakyat Malaysia di semenanjung,” katanya, mengulas tulisan Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria mengenai peranan Sabah dan Sarawak dalam pembentukan Malaysia.

-----------

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terengganu pun patut keluar dari Malaysia, kita pn xjoin Malaysia tapi bergabung dengan negeri2 lain utk membentuk Malaysia
Minyak dah banyak tapi rakyat tetap miskin

Johan berkata...

bila pemimpin sabah sarawak merungut, sikit hari lagi najib pasti buat lawatan kesana. huhu

DIDI KOTA BELUD berkata...

Aku setuju dengan pendapat kenyataan ni...tapi sosok yang berkata kata tu yang menyampahkan aku.....gapari.....ini anak kitingan...rasis kaum kadazan...perlu ada anak muda kadazan yang berani dan jujur dalam mengepalai misi ini...wei..siapa tak nak pakai pound british oiiii....tapi mengenangkan pelir gapari 2 inci saja...makin naik menyampah dengan mamat seekor ni......sabah perlu order baru...order anak muda yang berani melanggar arus...herani melanggar tradisi...dan yang paling utama pelir 7 inci keatas.....hahahahaha...2 inci kasi potong...bagi makan anjing......hahahahhaha

Tanpa Nama berkata...

eleh...

orang lain sedap-sedap makan nangka...

alih-alih orang lain pulak yang kena getah nangka...

cheit!

lagi mau tipoo ka?

Unknown berkata...

kelantan patut keluar dari malaysia sebab ada hasil minyak tapi orang umno kata laut itu melaka yang punya bukan kelantan .... so buat apa dok dalam malaysia ... menteri umno pun dah kata kalau tak suka kat malaysia pergi keluar ke negara lain.....!!!!

Unknown berkata...

kelantan pun patut keluar ... ada minyak kat laut kelantan, orang umno kata laut tu melaka punya ... so buat dok lagi dalam malaysia ... menteri umno pun dah kata kalau tak suka kat malaysia, gi keluar ... ha..ha.. keluar le...!!!