Sabtu, 3 Mei 2014

PUISI DARI KAMUNTING






FACE BOOK

6 mins 
 

Sedang saya mengemas bilik (acara 

tahunan)  terjumpa surat 

Hishamuddin Rais ( Tukar Tiub 

dari Kamunting bertarikh 11 Feb 

2003 beserta sebuah puisi


PUISI DARI KAMUNTING


AKU SELAMAT
isa dibuat untuk tangkap komunis
aku islamik aku selamat
isa tangkap anti nasional
aku bukan anti nasional
aku selamat

isa tangkap pemimpin buruh
aku bukan buruh aku selamat

isa mula tangkap pelajar sosialis
siswa datang minta bantuan
aku bukan mahasiswa
aku tak marah pada kapitalis
aku masih selamat

hari ini isa datang
 nak tangkap aku
aduh! 
semua dah dalam penjara
aku sendirian
tak ada sapa nak bantu
aku terlambat
kini kita semua tak selamat!!

NOTA KAKI
ini adalah kad selamat hari raya
yang aku buat dari kamunting
cara buat mengambil masa
bukan susah sangat

pertama cari bunga kertas
cari daun 
keringkan dalam lipatan buku
impit buku ini bawah bantal
agar bunga dan daun jadi nipis

satu atau dua minggu  kemudian
semua telah kering
ambil kertas lukisan potong 
 lekatkan bunga dan daun kering itu
kalau tak ada gam 
pakai nasi

dalam penjara wajib jadi kreatif
banyak masa untuk berfikir

------------

Tiada ulasan: