Khamis, 22 Oktober 2015

HUTAN DIBAKAR




FACE BOOK


El-Fathoni Hafez shared Jonru's photo.
8 hrsEdited
KENAPA INDONESIA BAGAI TAK BERSUNGGUH ATASI JEREBU?
Setiap negara pun ada capital city (ibu negara) yg berfungsi sebagai flagship negara tersebut. Bagi Indonesia, ianya Jakarta dan Pulau Jawa umumnya. Kira-kira 57% dari penduduk Indonesia tinggal di Pulau Jawa.
Kebakaran hutan paling teruk efek nya kena kat Sumatera dan Kalimantan. Angin pula membawa asap kearah Malaysia, Singapura dan selatan Thai. Malaysia dan Singapura bising sebab flagship nya (Singapore City dan Kuala Lumpur) kena asap jerebu.
Thailand tak bising sebab yang kena tu hanya bahagian selatan. Bukan flagship nya (Bangkok). Sama macam Indonesia, Jakarta dan Pulau Jawa tidak kena jerebu yg teruk kesan dari pembakaran hutan.
Sebab tu Indonesia dikritik dari dalam dan luar negeri, tidak bersungguh dalam usaha menangani jerebu. Andai kata arah angin tiba tiba berubah, semua asap menuju kearah flagship nya yg menempatkan 57% (lebih kurang 142 juta) penduduk Indonesia, komfem minggu depan dah terpadam semua hutan yg dibakar tuh.
Sama juga andaikata jerebu ini tak kena Kuala Lumpur, mungkin negeri-negeri utara sahaja sebagai contoh, Malaysia takkan sebising sekarang






-------------------

Tiada ulasan: