Selasa, 5 April 2016

APA DIA PANAMA PAPERS





APA DIA

PANAMA PAPERS


PANAMA PAPERS atau KERTAS PANAMA

Kertas Panama ini ialah 11.5 juta dokumen rahsia yang kumpulkan dari MOSSACK FONSECA - sebuah syarikat  khidmat koprat. Dokumen ini memberikan gambaran jelas  terhadap 214,000 syarikat yang didaftar di luar persisiran. Nama syarikat, tuan punya syarikat dan lembaga pengarah syarikat semuanya di bocorkan dalam PANAMA PAPERS.

DOKUMEN ini telah menamakan 5 kepala kerajaan  dari 5 buah negara - Argentina, Iceland, Saudia Arabia, Ukraine dan United ASrab Emirates.

Juga  membocorkan nama-nama pegawai kerajaan, kroni, kaum keluarga dan rakan rapat pemimpin dari 40 buah negara termasuk - Brazil, China, France, India , MALAYSIA, Mexico, Paksiatan. Russia, Afrika Selatan, Sepanyol, Syria, dan United Kingdom.

Projek pembocoran ini dijalankan oleh kumpulan WARTAWAN PENYIASAT (ICIJ) - Consortium of Investigative Journalists. Dokumen ini diberikan kepada wartawan dari 107 kumpulan media dari 80 buah negara untuk dibaca, dikaji dan dianalisa.

Senarai PERTAMA baru diumumkan pada 3 April 2016.

Dokumen yang penuh lagi memcabar akan di umumkan pada awal May tahun ini. 

Syarikat anak Najib tersenarai dalam dokumen ini.


Anak Najib Antara Individu Didedah Dokumen Bocor ...

www.ismaweb.net/.../anak-najib-antara-individu-dided...

Translate this page
18 hours ago - Syarikat anak kedua Najib ini dilaporkan berdaftar oleh Mossack Fonseca di ... Penglibatan Nazifuddin didedahkan dalam 'Panama Papers' ...

Anak Najib antara dinamakan dalam 'Panama Papers ...

www.malaysiakini.com/news/336383

Translate this page
Malaysiakini
23 hours ago - Menurut dokumen yang bocor, beliau menjadi pengarah dalam dua buahsyarikat di British Virgin Islands (BVI), iaitu Jay Marriot International ...

Anak Najib antara yang dinamakan dalam 'Panama Papers ...

m.kinitv.com/video/31803O74

Translate this page
21 hours ago - Anak Najib antara yang dinamakan dalam 'Panama Papers' ... dinamakan dalam maklumat yang dibocorkan dari syarikat guaman yang berpangkalan di Panama. .... Tak Nak BN! lagu khas DAP untuk kempen PRN Sarawak

----


------------

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sama seperti media gerombolan, pabila media barat mengheboh-hebohkan sesuatu isu, maka kena bijak sedikit membaca antara garis. Ini bukan bermakna apa yang diberitakan bukan sesuatu yang tidak benar, cuma kena faham bahawa untuk kita yang bukan dalaman, iaitu insiders, memang benar apa yang dikhabarkan tu berita yang memang berita, ini termasuk anak Najib. Itu adalah collateral damage. Tetapi sesiapa dibelakang tabir yang membenarkan perkara ini berlaku ada tujuan yang kita tidak sedar.

Sedarlah bahawa perang dunia sedang berlanjutan, cuma tidak seperti yang dua sebelum. Tetapi memang ada peperangan sedang berlaku. Sesiapa yang cuba menentang hegemoni dollah(r) akan dikenakan. Pepe Escobar panggil ini sebagai hybrid war. Brazil sedang dilanda sekarang. Sebab? Sebab Brazil ada dalam BRIC. Russia pun kena. China pun kena. Afrika Selatan dan India tunggu sebab terkuat ialah yang tiga tiga sebelum ini.

Tanpa Nama berkata...

Kaya

Kaya

Kaya

Kaya

Orang Kaya BERAK BER DIRI

Mana nak sama Orang Miskin

Kalau BERAK DIRI masok Panama Papers

Berak CANGKONG masok HARAKAH Papers

Kat GERMAN masok PORNO PATIN saja

Ikan Patin makan bebende jatuh DUDUK

Sedap lah ABANG !!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

What do you expect? The leak is being managed by the grandly but laughably named “International Consortium of Investigative Journalists”, which is funded and organised entirely by the USA’s Center for Public Integrity. Their funders include

Ford Foundation
Carnegie Endowment
Rockefeller Family Fund
W K Kellogg Foundation
Open Society Foundation (Soros)

among many others. Do not expect a genuine expose of western capitalism. The dirty secrets of western corporations will remain unpublished.

Expect hits at Russia, Iran and Syria and some tiny “balancing” western country like Iceland. A superannuated UK peer or two will be sacrificed – someone already with dementia.”

http://www.veteranstoday.com/2016/04/04/the-very-nasty-truth-about-the-panama-papers/

Tanpa Nama berkata...

patut la Tun Mahathir asyik dok sebut APANAMA..APANAMA..PANAMA..ni rupanya dok bagi klu

Tanpa Nama berkata...

[Panama Papers leak not specifically directed against Russia – ICIJ head — RT News] is good,have a look at it! https://www.rt.com/news/338439-panama-papers-icij-leak-russia/