.

Khamis, 12 Mei 2016

HANG TUAH - HANG JEBAT




HANG TUAH

satu kuliah yang mencabar
satu perbincangan berterusan
wujudiah lima sekawan
mitos bumi melayu
dewan kelab bangsar penuh
250 mendengar dari
pelbagai pelusuk
anak muda diajak berfikir
tentang dunia ilmiah
dengan mitos dan sejarah

NOTA
paling bersejarah ialah
soalan akhir: 

apakah benar ada kata-kata
' tak kan melayu hilang didunia'

soalan ini ditanykan oleh
seorang punjabi yang berserban
pelajar setia kuliah bangsar

profesor ahmat adam  menjawab:
itu semua tak ada....

satu dewan terbarai ketawa
kah kah kah




--------

5 ulasan:

kampong lad berkata...

hang tuah sekiranya dibutkikan ujud, dia taat setia buta tuli & sijebat pulak mengamalkan kronisme. tidak adakah rakyat lain pada masa tu yg senasib dgn hang tuah?

panglimo potaseh berkata...

Tadi gwa lalu kat PWTC. Gwa heran tengok beratur kereta jenis misidis,bmw,awdi,leksus di trapik lait ngala ke Caukit .. mana proton, kata nak pakai barang tempatan.

Gwa terbaca benner ngatoan kek PWTC ado sambutan UMNO 70 tahun .. wow. Patutlah orang UMNO yg ado pangkat sgt sayang pado UMNO. Parti ini telah memyumbatkan rizki melimpah ruah pada mereka. Segala projek yg ada telah di agihkan dikalangan mereka sahaja .. biliyun-biliyun.

Kalau kita ikut cara lurus nak dapat projek setahun satu pun susah. Saham tok sah cerita lah. Paling buruk pon orang UMNO ni dapat berpuloh jawatan pengerusi syarikat .. ada menteri dapat 60 jawatan pengerusi .. satu jawatan dapat 5 hingga 15 ribu hinggit sebulan, kirolah dah berapo hinggit dapatnya sebulan. Wow .. patut lah mereko kato UMNO tu nyawa Melayu .. hilang UMNO hilang lah Melayu.

Kato mereko kekayaan yang gilo-gilo yg mereko miliki ini adalah hasil dari kerajinan dan titik peloh mereka juga. Kalau dapat projek tapi tak tahu jalankan tak guna jugak .. itu lah cakap mereka, sebagai penyedap cerita, mereka kata Cina sangat jahat dgn perniagaan mereka .. tapi tu lah, malamnya Cina jugak yg mereka jumpa untuk jual projek.

panglimo potaseh berkata...

Tadi gwa lalu kat PWTC. Gwa heran tengok beratur kereta jenis misidis,bmw,awdi,leksus di trapik lait ngala ke Caukit .. mana proton, kata nak pakai barang tempatan.

Gwa terbaca benner ngatoan kek PWTC ado sambutan UMNO 70 tahun .. wow. Patutlah orang UMNO yg ado pangkat sgt sayang pado UMNO. Parti ini telah memyumbatkan rizki melimpah ruah pada mereka. Segala projek yg ada telah di agihkan dikalangan mereka sahaja .. biliyun-biliyun.

Kalau kita ikut cara lurus nak dapat projek setahun satu pun susah. Saham tok sah cerita lah. Paling buruk pon orang UMNO ni dapat berpuloh jawatan pengerusi syarikat .. ada menteri dapat 60 jawatan pengerusi .. satu jawatan dapat 5 hingga 15 ribu hinggit sebulan, kirolah dah berapo hinggit dapatnya sebulan. Wow .. patut lah mereko kato UMNO tu nyawa Melayu .. hilang UMNO hilang lah Melayu.

Kato mereko kekayaan yang gilo-gilo yg mereko miliki ini adalah hasil dari kerajinan dan titik peloh mereka juga. Kalau dapat projek tapi tak tahu jalankan tak guna jugak .. itu lah cakap mereka, sebagai penyedap cerita, mereka kata Cina sangat jahat dgn perniagaan mereka .. tapi tu lah, malamnya Cina jugak yg mereka jumpa untuk jual projek.

Tanpa Nama berkata...

Singh Is King

Kah kah kah

*
**

Tanpa Nama berkata...

aku mendengar syarahan melalui radio bangsar utama..prof meyarankan agar mitos ini diperbetulkan..ini bunyinya mcm kerja susah.seperti menukarkan lagu negaraku kpd lagu yg baru atau mengantikan jalur temberang dgn bendra yg baru..seandainya dibongkar, disusun dan dinyahkan segala mitos2 sejarah yg prof maksudkan itu, pastinya akan terluka kaum2 sultan yg dulu kalanya menutup sejarah2 negeri mereka contohnya sultan perak. sekiranya taming sari itu adalah mitos, bagaimana dgn pedang cura si manja kini, bagaimana dgn sistem giliran mjd sultan.bagaimana dgn tok temoh dan nakhoda hitam, bagaimana org yg bukan darah raja bole menjd sultan selama 22thn tp tiada apapun dpt mcalarnya terutama sewaktu mandi pertabalan..apakah alam buana bole ditipu dgn sewenangnya..atau adakah alam buana juga adalah mitos utk menakutkan rakyat akan kehebatan jawatan dgn darah..sewajarnya semasa prof masih myandang jawatan, semasa itu wajib diusul dilawan prof2 kangkong yg mengaku sejarahwan..malah buku2 sejarah sekolah pun wajib ditarik balik dan ditulis dgn sejarah yg benar..seingat aku, prof KKK juga pernah menyebutkan bahawa hang tuah itu mitos ataupun lagenda..tp malangnya, prof kkk meyebutnya setelah mdpat emeritus..malaysia akan berbahagia sekiranya pada ketika saat itu prof kkk sudah menyiapkan sejarah baru dan benar dan bukan mitos..kalo tak, masa kan bro tt sbg student prof kkk bole gagal dlm sejarah..atau pun slepas forum ini, sume cite benar dan mitos tutup kembali..bagaimana dgn majlis prof kebangsaan yg salah satu ahlinya ada sejarahwan prof ramlah..setelah mitosnya "tak hilang melayu didunia" , barangkali makna melayu dlm umnMalay pun sudah dimitoskan selama 70tahun sambutannya di pwtc.