.

Rabu, 15 Februari 2017

BOLEHKAH TRUMP DIPERCAYAI?




TRUMP - BOLEH DIPERCAYAI?

Dalam tulisan yang lepas saya telah memperkenalkan siapa Donald Trump. Kenapa dia berjaya masuk ke Rumah Puteh untuk menjadi Presiden Amerika ke45. Saya juga telah menelanjangi sosok Minah bernama Hillary Clinton. Saya juga telah menerangkan kenapa Trump terus diserang dan siapa yang sedang menyerang Trump tanpa henti-henti hingga ke hari ini.

Dari semua tulisan ini pasti timbul persoalan hakiki - apakah kita boleh percaya kepada Trump?  Apakah rakyat dunia akan diselamatkan oleh Trump? Apakah dasar Trump akan berjaya? Jika berjaya apa maknanya. Jika gagal apa resiko yang akan muncul.

Sebelum saya cuba menjawab persoalan hakiki ini, biar  sekali lagi saya terangkan bahawa dalam badan politik  Amerika - malah dalam  badan politik mana-mana negara pun dalam dunia ini wujud apa yang dipanggil ‘deep state’ atau daulah terpendam. Ini adalah kumpulan rahsia - pekakas kerajaan - dalam bentuk resmi atau tidak resmi. Tugas daulah terpendam ialah  mengendalikan arah dan dasar negara. 

Daulah terpendam ini menyusun dan mengatur dasar kerajaan dan mempertahankan bentuk kuasa  dan sistem ekonomi yang sedia ada. Jika di Amerika sistem ekonomi kapitalislah yang dipertahankan. Jika di Malaysia  yang dipertahankan ialah kuasa United Malays National Organisation dengan sistem kapitalisma kroni.

Daulah terpendam ini memiliki kuasa mutlak. Mereka bekerja secara TIDAK nampak. Mereka tidak tunduk kepada parlimen. Dengan bujet yang tidak diaudit. Dengan kuasa melimpah ruah. Mereka hanya tunduk kepada yang kerkuasa. Kalau di Malaysia maka yang berkuasa pastilah  Rosmah dan Najib.  Siapa mereka ini  - kita tidak  tahu secara jelas. Tapi mereka wujud. 

Biar saya kesahkan  tentang pegalaman saya dengan daulah terpendam. Pada tahun 2001 saya ditahan dibawah ISA. Selama dua bulan -  awal April/Mei/Jun - saya disoal siasat disatu tempat rahsia. 

Dalam proses  soal siasat ini seorang pegawai penyiasat yang sampai hari ini tidak saya ketahui namanya dengan angkuh telah berkata ’ ….kami ada kuasa - siapa naik siapa turun …siapa nak bertanding kami selidik siapa dia…menteri naik.. menteri turun pun kami yang atur….’ Ini berlaku di Malaysia. Kalau di Amerika pasti lebih licik lagi.

Pada 17 Januari 1961 Presiden Amerika ke34 Eishenhower telah menyampiakn ucapan selamat tinggal kepada rakyat Amerika. Induk isi  ucapan  bekas Presiden ini ialah  ‘ kumpulan rahsia’ yang semakin merapati badan politik Amerika dalam bentuk Komplek Industri Senjata-Military Industrial Complexs.

Pada 27 April 1961 - Presiden Amerika ke 35 J.F. Kennedy telah juga memberi ucapan tentang  kumpulan rahsia dan jaringan mereka. JFK secara terbuka telah menyatakan penolakan dan penentangan dari dirinya  terhadap kumpulan rahsia ini.

Eishenhower menimbulkan ‘ kumpulan rahsia’ ketika dia mahu meninggalkan Rumah Puteh. JFK menimbulkan pekara yang sama pada masa dia sedang menginap di Rumah Puteh. Lihat apa hasilnya. Eishenhower selamat. Manakala dua tahun sesudah menyampikan ucapan - pada 22 November 1963  Kennedy dibunuh mati.

Dan lihat pula Trump. Dia memberi ucapan yang sama isinya 50 tahun kemudian. Trump memberi ucapan SEBELUM  dia  menang pemilihan. Kemudian Trump memberi ucapan dengan isi yang sama pada hari dia mengangkat sumpah. 

Maka saya bertanya  kepada ada diri saya sendiri - apakah Donald Trump ini akan selamat? 

Pada hari kedua Trump di Rumah Puteh dia telah bergegas ke Langley melawat ibu pejabat CIA. Dalam lawatan ini Trump telah cuba mereda kritikan yang dilemparkan terhadap dirinya yang ‘ kurang yakin’ dengan CIA. Ucapan  Trump di ibu pejabat CIA agak berbeza dari ucapan ketika dia berkempen. Kini Trump telah memuji dan membodek CIA. 

Apa yang berlaku jelas menunjukkan bahawa  ketika ini Donald Trump  memilih jalan selamat.  Tapi saya  wajib memberitahu bahawa -  jantan-jantan sasa yang berjaket, berdasi dan  bercermin mata hitam dengan talian  masuk ke telinga itu adalah pengawal pribadi Trump. Untuk Presiden mereka ini adalah ajen-ajen CIA. Tetapi Trump tidak lagi menggunakan khidmat CIA dan ajen dari kerajaan.  Jantan-jantan pengawal itu diupah oleh Trump sendiri. Amin.

Saya ulangai sekali lagi - untuk masa ini Trump selamat. Tetapi beranikah  Trump mengkotakan segala apa yang telah disuarakan ketika dia berkempen. 


Kini Trump adalah sosok yang paling berkuasa diatas muka bumi ini. Dapatkan Trump secara tuntas menjalan dasar yang selama ini dimimpikan.

Untuk menjawab pekara ini marilah kita semua sedar bahawa Trump ini adalah presiden kepada  negara  Amerika. Negara ini ialah negara imperialis numero uno dalam dunia ini. Amerika menggunakan sistem ekonomi kapitalis.  Trump  sendiri adalah seorang kapitalis besar. 

Maka pada hemat saya mustahil Trump akan melanggar hukum dan syarat-syarat  ekonomi kapitalis. Tapi sabar dahulu - Trump ini adalah kapitalis nasionalis. Trump bukan kapitalis globalis.  Trump ini mahu Amerika didahulukan. Trump tidak mahu kera Maxico atau kera Vietnam di susukan manakla  rakyat Amerika hilang pekerjaan. 

Wajib kita sedari bahawa Trump menang kerana dia mendapat sokongan kelas bawahan - kelas buruh   kulit puteh  dan juga kulit hitam yang selama ini telah hilang pekerjaan. Trump mendapat sokongan kelas bawahan yang selama ini dipinggir oleh elit politik Washington.  Kelas bawahan ini melihat Trump sebagai Imam yang dinanti-nantikan.

Hillary Clinton memperlekeh penyokong Trump. Feminist yang bernama Hillary ini memanggil penyokong Trump ‘ deplorables’ - dalam Melayunya  membawa makna  - kumpulan  sedeh, busuk, hancing dan bangang. 

Wajib disedari bahawa Trump TIDAK mendapat sokongan dari media arus perdana Amerika. Media dan pemilik media semuanya berkiblat kepada perempuan bernama Hillary Clinton yang digambar sebagai  feminis, demokratik dan liberal.
Ketika ini  media arus perdana Amerika  terus menjalankan kempen anti-Trump. Ini  beretujuan untuk  menguli dan mencanai Trump untuk dimasukkan ke dalam rangka  acuan badan politik Amerika. Trump dilihat terlalu indipenden, bebas dan TIDAK mengikuit skrip daulah terpendam. Ini menimbulkan mara bahaya.

Para globalis, syarikat kilang senjata, kumpulan pemikir neo-con, syarikat koperat  sedang diganggu oleh Trump. Syarikat koperat yang tuhannya ialah keuntungan maksima tidak memiliki sikap nasionalis Trump - American First.

Kaum pemodal globalis amat gumbira dan senang hati membuka kilang di Mexico, China atau Vietnam. Sama saperti para cukong di Malaysia - kaum pemodal di Amerika juga ‘SAYANG’  dengan  buruh  imigran - yang halal dan yang haram. Buruh imigran ini datang  memburuh dengan upah yang murah.

Hakikatnya Trump sedang menghuru harakan kaum pemodal dan para globalis yang merancang untuk mewujudkan satu dunia baru dimana kuasa mutlak dan hegemoni Amerika tidak diganggu gugat oleh apa-apa kuasa.

Bagaimana dengan perang? Bagaimana dengan seteru  Amerika? Bagaimana  dengan Israel? Bagaimana dengan China? Dan paling penting apakah Trump akan berjaya menjalinkan satu hubungan baru dengan Russia.

Pada hemat saya  Trump tidak akan berani mengubah dasar Amerika terhadap Israel. Kini dapat dilihat bahawa  Trump agak lunak dengan Saudi. Dari  segi fakta  Saudi ialah negara yang paling jahat yang memberi dana kepada kumpulan penggans Isis. Tanpa sokongan  dinar dan senjata Saudi pengganas Isis telah lama dikambus mati.  Tetapi Trump tidak membuat apa-apa kenyataan tentang rejim Saud.

Ketika berkempen Trump melihat perjanjian nuklear Iran yang ditanda tangani oleh Obama  sebagai satu kerja bodoh. Apakah Trump akan menyerang Iran?  Soalan yang sama juga boleh diajukan kepada China dan Korea Utara. Trump  ketika berkempen telah menuduh China Merah sebagai ‘ kaki putar’ dan tukang manipulasi nilai  duit. 

Untuk membuktikan kemarahan Trump terhadap China Merah , presiden Trump telah berbual melalui talipon dengan Presiden China Taiwan selama 10 minit. Ini  melanggar dasar Satu China yang dipersetujui oleh Nixon dan Mao dalam tahun 1972.

Trump juga  kelihatan bengis dan marah terhadap China Merah yang kini cuba menalok Laut China Selatan dan membuli negara-negara di Asia Tenggra.

Pada hemat saya dasar Trump  terhadap  Iran,  Syria, China dan Korea Utara semuanya bergantng dengan Russia.  Negara-negara ini semuanya bersahabat baik dengan Russia.


Dari pembocoran berita di Washington DC - Trump memang berniat untuk mengubah dasar Amerika terhadap Russia.  Ini terbukti jelas dalam satu  temu bual  FOX TV dengan  Trump dua minggu lalu. 

Si wartawan telah bertanya kepada Trump apakah pandangan Trump terhadap Putin. Trump  menjawab dia menghormati Putin tapi sama ada boleh bekerjasama  belum pasti. Si Wartawan telah mencelah cepat ‘…. Putin ini pembunuh’ apakah perlu dihormati.

Trump telah menjawab ‘ …pembunuh memang ramai.. malah kita sendiri pun apa kurang….’ Jawapan Trump ini telah sekali lagi meledakan media Amerika. Media arus perdana terus menerus membantai Trump. Walau pun pada hakikatnya apa yang dikatakan oleh Trump itu tepat dan saheh.

Dari  zaman berzaman kuasa militari Amerika  telah membantai mengebom puluhan juta rakyat  dunia. Dari Amerika Latin ke Vietnam dan ke Timur  Tengan jutaan  rakyat telah dibunuh. Semuanya atas dasar Amerika. Semua atas arahan Presiden Amerika.

Sekali lagi saya bertanya - apakah daulah terpendam akan membiarkan Trump menghuru harakan status quo? Pada hemat saya semuanya bergantung dengan sokongan untuk  Trump dari kaum buruh , kelas tertindas dan para penggangur di Amerika.  

Suasana dunia juga sedang beralih. Rakyat dunia semakin bosan dan muak dengan elit politik. Ini disahkan dengan pemberontakan Brexit di UK. Di Peranchis, Austria, Itali  dan di Belanda parti haluan kanan National Front terus mara. Di German rejim Angela Merkel semakin goyang.

Manakala di Greece parti Syriza yang berhaluan kiri sedang mara memimpin. Di Sepanyol kumpulan  anak muda penyokong politik jalan raya kini menjadi Parti Podemos yang berhaluan kiri  sedang mengancam kuasa kanan yang sedia ada.

Hakikatnya dunia sedang berubah. Kesampaian Trump juga disambut oleh Duterte dari Manila. Maka persoalan timbul bagaimana dengan Malaysia? Kita masih lagi jauh kerana persoalan nasional belum selesai. Apa dia persolaan nasional?  (TT).

NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanggan 
akhbar mingguan ini
sila pukul talipon
03-92-21-30-45

---------------

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dari Cnn news cakap nya dan tindak tanduk Trump nampak macam Abang Adik saja sama dengan Putin

Tetiba saja terima One China Policy pulak macam dengar cakap Abang saja

Hutang Amerika Trilion kan China beli...

Tak lama jadi macam Kim Jong Nam

Apa pulak akan jadi pada Kim Jong Sapu

Sapu , jangan tak Gadai

Tanpa Nama berkata...

hidup mesti adil...semenanjung beri ke china...sabah n sarawak beri ke amerika...rakyat ???dulu, kini dan selama lamanya hamba, portugis, lepastu belanda..lepas tu inggeris..jepun kejap..n skrg ni dah 60 tahun jadi hamba umno...
china pun ok..amerika pun oke..russia pun oke..eh mcm prostitusi pula..kahkahkah..jiwa hamba padan muka jadi red indian