.

Sabtu, 11 Mac 2017

WAJIB BERGABUNG UNTUK MENANG





 F.B



Politik bergabung vs politik bersendirian
Ada 222 kerusi parlimen. Malaysia Timur 57 kerusi, Malaysia Barat 165. Dlm pru13, umno memang 88/222, tak blh memerintah bersendirian.
Realiti struktur masyarakat menghendaki politik bergabung bukan politik bersendirian. Umno bergabung dengan pelbagai parti lain untuk mendapat 133/222 untuk mendapat kuasa. Sekadar umno + mca + mic + gerakan (parti msia barat sahaja) - 88+7+4+1 = 100 - masih tak blh bentuk kerajaan. Dicampur Malaysia Timur (33) = 133 baru blh perintah.
Kalau hari ini parti-parti di Sabah dan Sarawak memberontak dan keluar BN lalu masuk PR, kerajaan malaysia akan tukar tangan. 89 + 33 = 122/222.
Dengan sentimen anti umno di sabah dan sarawak semakin memuncak skrng, kebarangkalian ini terjadi dlm graf menaik sekarang. Bila datang pru 14, fixed deposit umno tinggal felda sahaja.
Kalau umno tidak blh memerintah bersendirian, apa yng membolehkan pas berfikir untuk memilih politik bersendirian?
Sabah dan Sarawak adalah "tanah mandul" bagi pas. Seandainya pas berjaya ganti umno dan menang 85 kerusi di msia barat, pas masih perlu berkoaliasi dengan parti2 msia timur untuk bentuk kerajaan. Kalau saya ditanya nasihat, saya akan kata pilihlah politik bergabung.

Dr Rosle Yacob
Pengarah Urusan Harakah



------------

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

jangan lupa, barisan national umno ada kerajaan perpaduan dengan pas.bergabung berpadu demi melayu dan islam..garis mereka ialah agama dan bangsa..dlm pakatan harapan pun ada agen2 VX umno bin pas atau umno bn pas..berpadunya pakatan harapan kerana isu nasional, isu kebangsaan isu kenegaraan yakni isu tanah melayu, isu hutang 1mdb yg punca segala penjualan..1mdb punca kematian altantuya, 1mdb punca anak beranak nak berancuk tapi duit rakyat, 1mdb punca en somi menghadiahkan bincat dan beg birkin..termasuk juga isu projek forest city hak milik kekal rakyat china dibumi bangsa johor.

Tanpa Nama berkata...

Betul ke yg tulis tu Pengarah Urusan Harakah? Harakah yg akhbar tu ke? Harakah yg akhbar suara umat PAS tu ke? Betul ke ni? Apa sebab? What is the because?(Pinjam ayat TT).

Ini marketing strategy utk jualan Harakah ke? Lain macam jer bunyik, itu ayat ayat songsang. Tak takut kena pecat ke? Tak takut ke tak masuk sorga? Tak takut ke ayah hadi murka?

Tanpa Nama berkata...

Ha ha ha ha ha

PAS menang 85 kerusi tuh KING MAKER ke KING JOKER ?????

Tak habis habis maboklaut di darat orang orang PAS nih

KING JOKER ke KING MAKER ?????

Tanpa Nama berkata...

Aku duduk felda.dulu mak bapak aku totok umno.tapi lepas aku berguru dengan tok tt untuk belajar surah2 menghasut finally mak bapak aku da tak sokong umno.rata2 yang sokong umno kat felda aku semua da padam.tak lama lagi umno lak padam.amin

Tanpa Nama berkata...

Kita tak minta pendapat kamu dr rosle oi, para walaun dan ustaz2 muda pas lepasan timur tengah akan jawab. Klu kita tak dpt bentuk kerajaan, kita akan pastikan najib dan BN kekal memerintah

kampong lad berkata...

1. jgn lupa bergabong dgn spr jugak.
2. masalah di mesia timur tak sama dgn barat. kebanyakan depa tak tau apa itu 1mdb, tnb dll.

Carlos Santana berkata...

Apa-apa cerita pun kita akan mengundi sebelum bulan puasa ni. Parti Harapan mesti bersatu dan berkempen dengan segala usaha.

Tanpa Nama berkata...

Ramai lagi makcik-pakcik Felda yg totok bro. Tahniah dgn usaha berterusan. Itu baru Felda ditempat bro.

Jumlah penempatan Felda di seluruh Malaysia sekitar 320-330 dgn felda settlers sekitar 113,000 orang. Ini tidak termasuk pengurusan Felda, pasangan peneroka dan anak pinak juga menantu yg bertenggek lagi dgn peneroka asal. Jika dikira semua sekali, mau jugak cecah 600,000 undi di Felda saja. Jumlah pengundi yg mengundi pd 2013 sekitar 80% (tertinggi dlm sejarah) drpd 13 juta telah membuang undi= 10,400,000 undi.

Dgn kepungan demi kepungan dilakukan pengurusan Felda, gua berkeyakinan sekurang2nya 500,000 undi Felda masih lagi BN karat, jika dibelah dada setiap jiwa Felda, boleh tgk darah BIRU karat pure punyer.

@FeldaLubukMerbau

Tanpa Nama berkata...

Kami akan buat PAS gigit jari