.

Selasa, 23 Mei 2017

KESAH SEBELUM PUASA





KESAH 

SEBELUM KITA

BERPUASA
Beberapa tahun yang lalu dalam bulan Puasa saya telah sampai di sebuah pekan di Kelantan dalam pukul  1.30 tengah hari. Oleh kerana tak berpuasa saya mencari tempat makan tapi semuanya tutup. Kononnya Bandaran saman kalau menjual makan minum sebelum  jam 4.00 petang.

Di suatu ceruk di pekan itu ada saya ternampak orang keluar masuk kedai makan yang hanya dua papan selit yang terbuka.Sesampai nya di muka pintu kedai ada lebih kurang 10 orang di dalam kedai menunggu nasi dibungkus untuk tapau.

Sebelum tiba giliran saya seorang pakcik meminta dua bungkus nagi champor. Sambil menoleh kepada saya dia berkata:

" Hok chuchu2 ambor baru kelik tadika !"

Dalam hati memang terlintas kata kata Arwah A R Tompel...Rangkautember Rangkautember Rangkautember...
dan  pakcik tersebut  seterusnya menyuruh penjual nasi itu; 

"Mek  weh...Buboh sambal bbanyak!"

Bukan saja Darul Khusus ada Pedas...Nasi champor budak2 tadika Kelantan pun  podaih podaih di Bulan Ramadan Al Mubarak

Selamat Berpuasa dan Puasa lah kamu sebelum kamu di Puasakan.


SAMBAL

BUDU

-----------------

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ha ha ha ha ha ha

Tuk kan DARUL MASYOOOOOKKKKKKKKK

Ha ha ha ha ha ha ha ha

Nak MSYOOOOOKKKKKKK dalam hutan dah tak ada balak lagi

Tanpa Nama berkata...

Tuan tt tau dak napa org kelantan suka mkn budu..apa makna budu...haaaaaa...kalau tuan tt tu mst tuan tt pun suker.....tu sbb pak aji2 kelantan suker sangat ngan budu nih..haaa sbb budu ni dr pkataan Burit+Duit...ahahahahaha.jgn mare gurau ja. Kahkahkah

Tanpa Nama berkata...

orang yahudi puasa kat YUM KIPPUR
orang iSLAM ikut puasa kat RAMADAN

orang yahudi sembayang beberapa kali sehari,
orang iSLAM pon ikut,

orang yahudi tak makan babi
orang iSLAM pon ikut tak makan babi

TAPI ORANG YAHUDI TAK MAKAN UNTA,
orang iSLAM telan unta dengan GANAS



KENAPA?!?!?!?!?!


KALO NAK TIRU ORANG LAIN,
TIRU HABIS-HABIS!
JANGAN TIPU "SIKIT SINI, SIKIT SANA",
dah jadi rojak segala "rojak"

Tanpa Nama berkata...

ada puasa SONGLAP ke tak?
tanya aje....................

Tanpa Nama berkata...

dah beli plastik itam, dah siap kertas minyak, kena standby pelanggan masyuk, kah kah kah...puasa puasa nie tak payah wayang lebih lebih buat ala kadar je... cuepacs mintak seribu akan dapat 500 cukup lah...anak lima seorang dua ratus beli baju raya, kuih muih, ketupat, beras minyak ambik kat kedai satu msia....happy hidup di msia...nak raya bagi duit, nak raya korban bagi daging, nak sekolah bagi kasut sekolah, begitu lah melayu dilatih, dididik, diasuh sekian lama, kena dapat bantuan dari Kera jaan prihatin rakyat, masyuk billion bagi lah sedikit kepada akar umbi...dijulang bendera. berteriak. menitis air mata kah kah kah.... tak akan hilang melayu di msia.... selamat berpuasa kedai mamak untung lagi kah kah kah....