.

Selasa, 23 Mei 2017

HARUM MANIS DILUAR PERLIS




LUAR PERLIS
Try lah tanam harum manis kat luar perlis...berbuah kah dak? Lagi bangang korang yang tak tentu pasal meroyan .. Kalau harum manis boleh semanis pelam harum manis perlis dah lama orang siam buat ladang harum manis.. Kata orang lain bangang..diri sendiri lagi bangang .. Korang ingat orang luar perlis tak pernah try tanam harum manis..? . on 
BODOH PENYAKIT TANPA KUMAN
Anonymous
on 5/22/17

DARI PARAGUAY
Stevia yang amat manis tu dulu yang amat lama punya dulu adalah tanaman yang eksklusif dan rahsia di kawasan paraguay. Penduduk asal sana saja yang tau, tanam dan guna daun stevia, dah beribu tahun. Akhirnya lebihkurang dah masuk tahun 1900an, orang eropah berjaya menyelongkar rahsia tumbuhan ini daripada kaum paraguay itu. 
Lalu stevia mula dianalisa dan diproses oleh pemodal di eropah, seterusnya di amerika dan jugak jepun. Selepas tahun 70an, coca cola jepun mula bertukar pada pemanis stevia. Mulalah stevia digunakan dalam komersial secara besaran. Selepas tahun 2000, negara china komunis merah kapir harbi makan babi telah berjaya melonjak jadi negara pengeluar stevia terbesar di dunia. 
Ya, negara china yang ribuan rakyatnya akan membanjiri bandar iskandar malaysia dan lain. Jadi, apa pulak jadi pada negara paraguay yang telah kehilangan atau kecurian rahsia stevia mereka? Cari sendiri, jangan amalkan budaya menyuap rasuah, dan budaya spoon-fed pengetahuan. on 
BODOH PENYAKIT TANPA KUMAN
Anonymous
on 5/22/17





--------------------

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bagilah Kat Perlih buah pauh tu...toksah dok berebut la. Tu je yg Ada pun, selain Tok Peti al kontobesi.

Tanpa Nama berkata...

Tuh kan HARUM MANIS MARIA OZAWA

Lembut gak BACIN tuh MANIS


Masyooookkkkkkkkkkkkkk

Tanpa Nama berkata...

Harum manis sudah berzaman diusahakan di Sumatera. Bermula di Banda Acheh (Utara Sumatera) hinggalah ke Bandar Lampung (Bandar terselatan Sumatera) Harganya tahun lepas paling mahal mencecah RM7.00- RM10.00 per kilo. Tahun ni gua x balik ke Padang lagi.. tapi rege tak larilah sgt. Mengkala beli kat kebun, boleh dpt serendah RP6000-7000 (lebih kurang RM1.80-2.20 ja). Buahnya jauh lebih molek dari yg Perlis punya.

Bila Melayu Perlis berniaga, buah haramjadah ni sudah jadi RM35-RM40 sekilo. Diharamkan itu ini supaya boleh monopoli. Hinggakan chakwow pun, nak dilesenkan jugak. Inilah produk Melayu ala MLM dah rege buah ni. Melayu MalaysiaL ni mmg suka kerja2 mudah dan menjadi kaya sekelip mata. Akhirnya kayap miskin pun sekelip mata jugak. Dikatakan x menjadi kat tempat lain..kahkahkah.. woit..kat US pun dah berlambak Mat Saleh kaki bontot berjubur siang malam tanam durian Musang King dan Duri Hitam.

Tanpa Nama diatas sekali tu, sama ja kopala bonak mcm si Bakri tu jugak. Dia x sedar yg org Kedah dan Perak pun mula tanam dah HarumManis ni. Bau harum dan manis sama ja dgn yg Perlis punya.

Kalo Meleis ni, mmg suka hidup bawah tempurung. Kalo jadi cerdik sikit, dah dikira SYIRIK tuh..

Bakri tu mungkn sikit cerdik sbb dia sudah terasa bahang persaingan dari negeri lain. Kalo tidak ada pertandingan melancap, mmg dia ingat, melancap di Perlis la yg thorbaek sokali di dunia ini.

Jgn la ingat burit kat Perlis saja yg sedap. Ko blom try lagi burit kat Jermen, burit kat Spain, Burit kat Moscow.. lagi sodap boleh gengbeng dpn belakang mulut telinga dan hidung lagi. Kalo malas membaca dan mengkaji, sila terus tidur dlm tempurung atau sila meninggal sajalah.

Tanpa Nama berkata...

Hang oghang peghelih toksah nak kecoh la harum manis ka, masam manis ka, masam ketiak ozawa ka, hangpa kena dengaq, ingat dan akur pada kata-kata hikmat oghang dok serambi makkah nun, lagi-lagi oghang kanan ulamak sedunia, depa nun jauh lagi tinggi dari hangpa setakat oghang wahabi. Ingat, hanya tidak solat, berjudi dan zina saja yang dok bagi hancuq negheghi hangpa yang kechik tu. Kalau hangpa hilang harum manis ka hapa ka, takdak punya peghelih tu akan hancuq. Jadi cool beb, be calm and eat pulut mango!

Tanpa Nama berkata...

Jgn lupa MA Pas skrg dan dulu