Selasa, 11 Julai 2017

WAJIB BACA - CARA MELAYU BERAGAMA







F.BOOK


MELAYU BERAGAMA
Tempoh hari ada seorang lelaki (European, I think) masuk ke masjid sini dengan seluar pendek. Jemaah situ kelam kabut pergi serbu dia; nak dakwah (ttg aurat mungkin). Tiba tiba mat saleh itu bagitahu dia bermazhab Maliki. “I'm going to pray, thank you”, jawab lelaki tersebut ringkas sambil berlalu pergi ke bilik wudhu'. Mungkin jemaah situ baru tahu had aurat pun Imam Big Four berbeda.
Begitulah kisah pendek ttg kebebalan dan betapa biolnya orang Melayu dalam beragama. Perbezaan yang ada dalam agama dia sendiri dia pernah tahu dan tak pernah terfikir nak explore, apatah lagi dengan penganut Kristian, Judaisme, penganut agama-agama lain atau kelompok yang tidak beragama - jangan haraplah - tak terkejut ISIS slaughter sesiapa saja yang berlainan mazhab, agama mahupun pendirian dengan mereka.
Ringkasnya, jenis ini tak boleh coexist di mana mana pun di dunia ini kerana gagal utk faham kenapa Tuhan membezakan kita semua (itu pun dia cakap dia ikut Tuhan).
Ignorance breeds extremism


Steven Mudgarden Spot on as usual
Reply
3
July 7 at 1:12pm
Nik Lee Ini bukan masalah melayu dalam beragama. Bangsa lain di negara lain juga ada sebegini.
Reply
4
July 7 at 1:15pm
Aliff Ashraff Ya, tapi saya fokus ttg Melayu dlm status ini.
Reply
4
July 7 at 1:18pmEdited

Hussain Muhammad Sajad Khilaf di antara empat mazhab sunni lagi banyak dibandingkan Khilaf 4 mazhab itu dengan Ja'fari. Ada hati puak-puak ni nak bantai Syiah lepas tu.
Reply
4
July 7 at 8:44pm
Aliff Ashraff Ikut lain dari Syafie pun dah menggelupur, apatah lagi kalau disebut Syiah di tepi telinga dia. Hahaha
Reply
3
July 7 at 8:46pm
Mohammad Bin Sulaiman Macam kena rasuk kalau dengar perkataan tuu...
Reply
1
July 8 at 7:55am
Mohammad Bin Sulaiman Gua nak share nih..
Reply
1
July 8 at 7:55am
Arun Dorasamy Excellent
Like
Reply
1
July 8 at 9:42am
Aliff Ashraff thanks bro


------------------

3 ulasan:

yb berkata...

Alkisah empat remaja perempuan bertudung keluar tv kerana ditangkap melakukan jenayah. Ada lelaki yang menonton komen. Kalau yang bertudung tu janganlah tunjuk tv. Jagalah sikit maruah mereka. Malu mak bapak.

Tanpa Nama berkata...

agak2 saudi mazhab apa? agak2 saudi tu syiah ke sunni ke atau wahabi yg bukan ada apa2 dgn nabi..kita tak bole salahkan melayu islamic sb mereka belajar menghafal..mereka tidak berfikir, mereka kata semua ada dlm quran, spt kata uts don, quran serba lengkap tapi ekonomi islam pun ikut acuan amerika, acuan zionis, acuan kapitalis tebang balak suka2 hati with iman tp perlu fikir akan nasib org2 asal.lihat dr zulkifli mufti kuala lumpur, sedoktor2nya pun amik fukwa wahabi utk haramkan vape.itu doktor mufti, kalo bukan doktor lg teruk.bukan saja melayu yg belajar di middle east akan jadi mcm ni,malah negara2 islam yg lain juga tidak bole berfikir.lihat indon, islam terbesar didunia, persatuan kiai bole menhapuskan dosa melacur sb ekonomi yg susah..rm1 shari..jd islam yg dikatakan selamat tu islam yg macam ne?islam hadi kah atau islam najib kahkahkah..atau iselam jais jakim..atau islam hanya penutup rompakan kaum2 pemodal yg islamic lagi haji hajah..

Tanpa Nama berkata...

ketuana melayu untok puak melayu aje...
jadi
si ularmak pon mao ketuanan jugak....
terserlah
ketuanan ularmak...
sampai zaman in-ter-net, zaman twit-twit-twit?
terburai habes...!!!!!!

ketuana mana sato yan tingggal??????????????