Rabu, 27 September 2017

APA ITU KERAJAAN






FACE BOOK

APA ITU KERAJAAN ?
Kerajaan adalah badan yang berkuasa dilantik oleh rakyat untuk memerintah dan mengurus negara. Kerajaan di Selangor, Pulau Pinang & Kelantan adalah kerajaan yang sah di sisi undang-undang. Kerajaan di negeri-negeri juga adalah sah walaupun ada parti yang membeli ADUN negeri lain untuk menumbangkan kerajaan yang sah di sisi undang-undang Malaysia.
SIAPAKAH KAKITANGAN KERAJAAN ?
Kakitangan kerajaan terdiri daripada rakyat pelbagai kaum dan agama serta penyokong pelbagai ideologi parti politik dan bukan sahaja UMNO, MIC,MCA tetapi PKR, DAP, Amanah, Bersatu mahupun PAS.
APAKAH KERAJAAN ITU BN-UMNO ?
BN-UMNO hanyalah (gabungan) parti politik, BUKANNYA KERAJAAN.



83 Comments
Comments
Zuraidi Jaharo Sptutnya mcm tulah,yg keje krajaan nk undi sapa 2 trpulnglh pada diorg... ni tak undi dia,ada ke dia ungkit wktu blajrlh,wktu msuk u lh guna duit pinjmn kerajaan.... yg aku pelik,bleh plak kata duit tu diorg yg punya,bkn duit rakyat ke smua 2?
LikeShow more reactions
Reply
26
13 hrs
Manage
Darren Fletcher Situasi A - Kalau BN dah menang, adakah dorang akan check siapa yg undi pembangkang?
Situasi B, kalau BN kalah, adakah dorang masih mempunyai hak utk check? Sbb dorang kena keluar dari pejabat!
LikeShow more reactions
Reply
16
13 hrs
Manage
Ree Shaa Kerajaan tu kesemua rakyat.dn raja sekelian, oleh kerana demokrasi pilihan pemerintah utk mntadbir negara dg cara mengundi, maka keluarlah mengundi, pilihlah sesiapa yg nk dipilih sebagai pemerintah, ingat sebagai pemerintah bkn sj perintah setakat dun...See More
LikeShow more reactions
Reply
6
12 hrs
Manage
Faizal Zakaria (( Rahsia Tersebar )) - Parti PAN dan Parti Bersatu Akan Dibubarkan sblm 2018... 

PAN bubar masuk PAS. Bersatu bubar masuk PKR. 
...See More
LikeShow more reactions
Reply
4
12 hrsEdited
Manage
Abien Christopher Alexand Mustapha Maaf...sy nak tambah sikit boleh kan....
Kerajaan = Kingdom
Government = Pentadbir
...See More
LikeShow more reactions
Reply
6
13 hrs
Manage
Abu Bakar Sulaiman Itupun um no & be end nak berlagak dimana penjawat awam dilarang mengundi & ataupun menganggota parti Pakatan. Sedar le sikit gaji yang dibayar kepada penjawat awam bukan dari duit um no ataupun be end tapi dari rakyat berbilang bangsa, agama dan fahaman politik. Kalau muka tembok tu tetap muka tembok tapi kalau kena tembak dengan kereta kebal, hancur le jugak.
LikeShow more reactions
Reply10 hrs



--------------------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Cuba tanya ktangan kerajaan di negara2 maju. Mrk BEBAS mengundi siapa mrk suka. Jk sesiapa cuba menganiaya mrk setelah tamat pengundian, pihak tersebut boleh didakwa dimahkamah. Knp di malaysia kena minta kebenaran pula nak undi pembangkang. Aku dah pencen drp uni awam tp tak pernah sekalipun undi BN. Alhamdulillah masih dpt pencen spt biasa. Aku ktangan kerajaan bukan ktangan umno/BN

dNAN SAhARA berkata...

...depa nak jadi raja, bukan wakil rakyat.

Tanpa Nama berkata...

mana ada lagi 'hak asasi'?