Sabtu, 18 November 2017

MANA LEBIH LUCAH




 ANTARA

PANTEK MAKKAU

DENGAN

BURIT MAKKAU

MANA LEBIH

LUCAH?

SAJE TANYA

SEBELUM 

MASUK SAHOR


Zunar
21 hrs
Penjara 4 bulan kerana kartun menghina Najib?
Darul Kartun betul!
Hari ini mahkamah Majestrit Petaling Jaya menjatuhkan hukuman 4 bulan penjara ke atas Mohamad Hamizan Ghazali kerana mengaibkan Perdana Menteri. Dia dituduh memuat naik lukisan kartun yang dikatakan mengandungi perkataan lucah terhadap Perdana Menteri dalam facebook. Dia dituduh mengikut Seksyen 233(1)(a)(ii) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Pendirian:
1. Kata-kata kesat dan lucah dalam facebook adalah perkara biasa (walau saya tidak setuju). Ia hanya satu kesalahan moral dan bukan kesalahan jenayah.

2. Jika kerajaan menganggap ianya satu jenayah, kenapa yang ditangkap dan didakwa ialah mereka yang mengaibkan Najib saja? Sedangkan mereka yang mengaibkan lawan politik atau pengkritik Najib bebas tanpa tangkapan atau tuduhan?
3. Ia diburukkan lagi dengan kewujudan hakim-hakim tanpa "common sense" yang hanya membaca buku tapi tanpa hati nurani.
4. Kerajaan Najib sekarang sudah sangat tergugat sehingga apa saja akan dianggap mengancam. Orang baling belon ditangkap, orang lukis kartun disekat, dan buku-buku semakin banyak diharamkan. Memang negara ini Darul Kartun!
5. Perdana Menteri yang kuat tidak akan memperdulikan hal-hal remeh seperti ini.
Zunar 
17 Nov 2017






-----------------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tt tlg buat kutipan derma kilat utk bantu sdr kita.

Tanpa Nama berkata...

Oi zunar! Cis! Kau berlagak pandai sangat! Kau tu yang sebenarnya kartun! Kau tu yang muka kartun! Kau tu yang cakap macam kartun! Kau tau tak, haji najib yang berhati suci (seperti yang diperaku sendiri oleh testimoni hajah senator yang berlatarbelakang pendidikan guaman dan telah berbakti bertahun-tahun pada masyarakat konstituensi yang mengundi beliau) sesungguhnya haji najib takde masa nak layan budak muda hingusan yang berhabis masa dengan kartun apatah lagi nak tengok kartun buatan budak hingusan tu, maka haji najib tak tahu pun wujudnya kartun itu lalu takde tersentuh terasa sedikit pun maka takde haji najib nak sebok dakwa budak hingusan tu hingga masuk penjara atau sebagainya. Yang dakwa nak budak tu kena penjara cumalah orang2 sekeliling haji najib yang cuba membodek dan melobi haji untuk imbuhan kedudukan atau projek. Jadi jangan salahkan haji najib yang hatinya suci murni okey!

Tanpa Nama berkata...

Najib jadi bahan lawak, rosmah ikon wassatiyah...kah kah kah