.

Selasa, 8 Mei 2018

BACA DAN FAHAMI





WAJIB BACA
Rupanya ada kalangan pengundi samada yang sokong Pakatan ataupun yang atas pagar, tidak begitu 100% faham kaedah mengundi, jadi mereka bukanlah golongan yang buat keputusan atas well-informed decision. 

1- Ada pengundi pertama kali atau baru sekali dua mengundi, tak kira muda atau tak, yang masih tak tau cara (dan keperluan) menyemak daftar pengundi masing-masing (guna sesawang spr iaitu https://pengundi.spr.gov.my). 
2- Sebab tak tau semak, ada juga individu begini yang tidak tau siapa calon-calon serta parti yang bertanding untuk mereka pilih. Ada yang kata: nanti masuk dalam bilik undi tu dia tengok la siapa ada dalam kertas undi tu, kalau ada yang dia kenal maka itu la yang dia undi! 

Tak tau la apa yang akan diundi kalau semua calon tak dikenali, kalau semua muka baru pada dia. Tapi selepas tu baru aku sedar, calon yang dia sangka dia kena pilih untuk mengundi tu sebenarnya calon untuk kawasan parlimen sebelah, poster calon tu ada jugak ditempel sekitar town dia! Dan individu on 
KERAJAAN BARU DI MALAYSIA

Publish | Delete | Spam

Anonymous

on 5/7/18


UNTUK FAHAM

3- Ada individu yang tak tau kita akan mengundi atas 2 kertas, 1 untuk Dun negeri dan 1 lagi untuk Parlimen persekutuan (kecuali pengundi Wilayah Persekutuan dan negeri Sarawak). Maknanya untuk semua negeri lain ni, ada 2 undi yang berasingan dan tidak berkait antara keduanya. 

Jadi ada yang tak faham kalau dia suka la sangat kat calon Dun tempat dia (sebab hensem sangat mamat tu atau sebab datin tu makcik dia sebelah arwah bapak), boleh je dia undi orang parti tu, tapi untuk kerusi Parlimen pulak dia masih boleh undi calon parti lawan. Ini penting untuk orang Sarawak contohnya. Diaorang kan sangat sayang dengan BN lebih lagi sejak CM terdahulu arwah Adenan Satem. 
Memandangkan Pru14 sekarang takde pun pilihanraya untuk Dun negeri, jadi ini peluang terbaik untuk tetap kekal dengan kerajaan negeri BN yang mereka sayang tu, pada masa sama mengundi calon Pakatan dan bukan BN pula untuk kerusi parlimen kerajaan persekutuan, sebab mengundi calon bukan BN untuk Pru14 ni takde on KERAJAAN BARU DI MALAYSIA
Anonymous
on 5/7/18






------------------

1 ulasan:

anakmatlelagila berkata...

Kepada seluruh saudaraku rakyat malaysia, aku merayu dan memohon kepada anda semua supaya menyokong parti yang berjanji untuk kebaikan kepada seluruh rakyat demi masa depan Malaysia. Kalau sekian lama dahulu anda penyokong BN yang tegar...pada PRU 14 ini buatlah perubahan demi masa depan anak-cucu kita ini. Tolonglah cerahkan masa depan anak-cucu kita supaya keberanian kita sentiasa dikenang oleh mereka.