Isnin, 4 Mac 2019

BAHAN BUKTI DARI EZAM







SEKOTAK BUKTI

DARI EZAM


DATUK RAMELI MUSA 
ADALAH KAWAN RAPAT
 DATO SERI ANWAR IBRAHIM.

1.Beberapa hari ini nama Datuk Rameli Musa timbul atas isu yang semua sedia maklum hari ini.

2.Saya tidak berhajat mengulas mengenai isu tersebut kerana saya tidak terlibat dan tidak mengetahui hujung pangkal perkara.

3.Namun saya merasa bertanggungjawab atas prinsip keadilan dan kebenaran untuk membetulkan satu fakta yang jelas salah dan dipesongkan mungkin atas niat jahat terhadap seorang yang bernama Datuk Rameli Musa.

4.Saya kenal Datuk Rameli Musa kira-kira 20 tahun lalu diawal perjuangan Reformasi pada tahun 1998 menerusi Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pada masa itu merupakan bos saya.(Saya menjadi setiuasaha politik DSAI pada tahun 1996 dan pada tahun 1999 diminta oleh DSAI membantu Datin Seri Wan Azizah menubuhkan Parti Keadilan Nasional).

5.Datuk Rameli Musa dikenalkan kepada saya oleh Datuk Seri Anwar sebagai kawan rapat beliau semenjak belajar satu batch di MCKK pada tahun 1960an.DSAI memberitahu saya bahawa Datuk Rameli Musa telah menyatakan kesediaan membantu keperluan keluarga dan perjuangan atas dasar persahabatan dan simpati beliau kepada nasib yang menimpa DSAI dan keluarga.

6.Setelah DSAI dipenjarakan saya diminta oleh Datuk Rameli Musa menyalurkan segala keperluan keluarga kepada Datin Seri Wan Azizah.Adakalanya Datin Seri Wan Azizah sendiri berjumpa Datuk Rameli bagi tujuan yang sama.

7.Dalam pengetahuan saya banyak sumbangan Datuk Rameli kepada keluarga dan perjuangan khususnya semasa DSAI dipenjara antaranya:

i. Membiayai keperluan keluarga DSAI dan DSWA termasuk kos perubatan Allahyarham Mokhtar Ibrahim(abg DSAI) di Luar negara pada ketika itu.

ii .Membiayai kos guaman DSAI khususnya peguam utama DSAI Allahyarham Christopher  Fernando dll.

iii.Menyediakan wang jaminan ratusan reformis yang ditahan di era reformasi melalui seorang yang dikenali oleh para reformis sebagai Prince Reformasi.

iv.Menyediakan keperluan perbelanjaan Parti Keadilan Nasional dalam pelbagai aktiviti  menerusi bekas bendahari agung Parti Allahyarham YB Ramli Ibrahim dan Bekas Setiausaha Agung Parti Datuk Sallehudin Hashim.
V.Membiayai wang deposit calon2 parti dalam PRU ke 11 di tahun 2004 melalui Bendahari Agung parti pada ketika itu Datuk Kamarul Baharin.

( Sebahagian besar daripada pembiayaan diatas diterima oleh Datuk Seri Wan Azizah yang pada ketika itu merupakan Presiden Parti dan hari ini merupakan Timbalan Perdana Menteri)

8.Dan dalam pengetahuan saya juga Datuk Rameli membiayai kos sara hidup pimpinan ABIM yang kehilangan pekerjaan di era reformasi untuk beberapa tahun. Antara tokoh2 itu adalah Ustadz Dr Mohd Nur Manuty dan Dr Mohd Nor Nawawi walaupun pernah dimarahi oleh DSAI dan diarah dihentikan atas sebab2 politik.(Atas rasa simpati dan persahabatan yang lama di dalam ABIM, Datuk Rameli Musa teruskan bantuan).

9.Dalam pengetahuan saya juga Datuk Rameli pernah membantu ramai tokoh2 politik lain yang pada saat itu menghadapi kesukaran hidup antaranya tokoh2 didalam parti Amanah,PAS,PKR termasuk juga tokoh2 didalam UMNO.

10.Saya nyatakan secara terbuka hakikat ini atas prinsip kebenaran dan keadilan dan rasa terkilan kerana seorang yang budiman seperi Datuk Rameli ini difitnah tanpa pembelaan sewajarnya khususnya daripada mereka yang pernah mendapat bantuan ikhlas beliau.

11.Saya ingin mengingatkan kawan2 politik saya dahulu untuk menjunjung prinsip moral dan jangan keghairahan kepada kuasa menyebabkan kita menghumban prinsip moral dengan menfitnah seorang sahabat yang banyak menolong kita didalam perjuangan tanpa mendapat apa2 imbuhan.

12.Keihlasan beliau jelas kerana beliau menolong sahabat2 disaat sukar dan disaat mereka tidak mempunyai kuasa (justeru tidak timbul unsur rasuah).

13.Saya nasihatkan kepada Rafizi Ramli yang pada ketika awal perjuangan reformasi masih dibangku sekolah untuk berhati2 dan jangan bermain dengan api.

14.Saya tidak mahu diheret didalam perdebatan politik kerana saya bukan lagi ahli politik apatah lagi perdebatan politik hari ini hanya penuh dengan sampah kerakusan harta dan kuasa tanpa pertimbagan moral dan akhlak.Saya hanya ingin memberikan keadilan kepada seorang insan.  yang banyak berjasa kepada saya dan perjuangan.

Mohamad Ezam Mohd Nor
Setiausaha politik DSAI 1996-98
Pengasas Parti Keadilan Nasional 1999
Ketua Pemuda  1999-2006.
Tahanan ISA dan OSA 2001-03.

3 Mac 2019/ 25 Jamadil Akhir 1440H
Sent from my iPhone





---------------

1 ulasan:

Enculez Vous berkata...

Wah. Mengkala pasal memalukan Anwar, kolah Ezam maju kedepan.

Kotak² tu, dah reput ka blom?