Sabtu, 8 Jun 2019

PENGANUT ISLAM BUDAYA










PENGANUT

ISLAM BUDAYA 
ok aku gunakan akal ni. bab berbuka puasa tu ustad tu bangang, tp bab anak bulan ni aku rasa tak nampak kat mana salah pun..wlupun dia xpki akal, tp dr lojik akal dan pengalaman hdup 29 tahun - orang kampung, sekolah di bandar. Kja di negara omputih. Salah satu kemeriahan yang aku selalu akan ingat,yg aku akan rindu - bila dh msuk mlam 30, tunggu pengumuman raya tu lah, nk pesta ka nak main mercun ka apa. 
aku tak rasa benda yg sama kt negara omputih.. hdup mcm robot .. bukankah salah satu perkara yang mengindahkan kita merayaakan kehidupan adalah SUPRISE , SUSPENSE.. penantian ,teka teki .. bla bla bla.. so enjoy kot..apa nk kalut? 
biaq pi lah depa nampak ka tak anak bulan tu. kita bukan nk rugi apa. syok ada lah.malam pengumuman tu semua pakat dok tunggu. yang mak dok harap jgnlah raya lagi, byk xsiap lg. yang bebudak nak cepat raya..tu yang kak cik tak dapat cuti lagi, abg long dok atas highway.. nk semua tu hilang ka? kata islam budaya? jadi apa yang budaya kalau semua benda nk 
on 
AKAL 
DAN ISLAM BUDAYA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 07/06/19

Pak tt y


------------

2 ulasan:

Asrul Sani berkata...

Mula2 tak mau komen pasal tengok anak bulan ni. Tapi bila tengok TT dah melelong teruk...dari dia masuk longkang besar elok diperbetulkan.

Sebenonye...Majlis Agama Islam dah putuskan permulaan posa dan hari raya berdasarkan kiraan falak. Akan tetapi sehari sebelum pose juga sehari sebelum Raya, akan dijalankan upacara meneropong untuk melihat anak bulan. Mana tahu tiba-tiba anak bulan muncul kerana kita tersalah hitung ...jadi maknanya kita mungkin posa awal atau raya awal dari yang telah difalakkan.

Maknanya takda masalah pun depa nak naik menara KL atau panjat pokok kelapa paling tinggi di Pantai Chenang untuk tinjau kut-kut ternampak anak bulan. Telor sapa tak sakit pun, jadi tak perlu dijadikan isu.

Kena adil la TT. Main mercun, meriam buluh walaupun dikira salah dari segi undak-undang abang Polis, kita masih teruskan. Jadi melihat anak bulan yang jelasnya tidak bercanggah langsung dengan hukum syarak...kenapa kita harus permainkan.

John wick berkata...

Tt nampak kurang cerdik plus kurang cermat dalam penulisan. Yand diteropong tu anak bulan.Anak bulan bukan selalu muncul. Apa kaitannya dengan amerika dah sampai ke bulan?? Tak paham gua.