Khamis, 2 Januari 2020

MELAYU DIBANGANG








MELAYU KENA

BANGANG

INI UBATAN 

ASLI MELAYU

KETUM MELAYU

JALUR MERAH

TERBAIK 

DALAM DUNIA

 KERAJAAN WAJIB

GALAKAN  PETANI

TANAM KETUM

UNTUK PASARAN

DALAM NEGERI

PASARAN LUAR


47 kes seludup daun ketum bernilai lebih RM1.8 juta tumpas

SEBANYAK 47 kes penyeludupan daun ketum membabitkan berat keseluruhan 12,560 kilogram bernilai lebih RM1.8 juta berjaya dipatahkan anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) Batalion 1 Ulu Kinta, Perak.

Timbalan Komander PGA Briged Utara, ACP Mohamed Rafiq Mohamed Mustafa berkata rampasan itu dilakukan sepanjang penugasan ‘Op Wawasan Kedah/Perlis’ bermula 23 Nov lalu dan berakhir hari ini.

Selain itu, pihaknya turut merampas 55 guni berisi 258 ekor ular tedung selar yang dianggar bernilai RM57,000 yang ditinggalkan di sebuah pondok di Felda Mata Ayer, Perlis pada 24 Dis lalu.

Mohamed Rafiq berkata pihaknya percaya ular-ular itu diseludup keluar untuk dijadikan makanan eksotik di negara jiran.

“Pemerhatian beberapa jam mendapati tiada individu yang mengambil karung guni ular itu dan kes itu diserahkan kepada Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara untuk tindakan lanjut,” katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Katanya, dalam tempoh penugasan itu juga sembilan individu warga Myanmar, Thailand dan tempatan ditahan mengikut Seksyen 26A Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran 2007 dan Seksyen 6(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 serta Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952.

“Empat puluh kenderaan pelbagai jenis bernilai RM334,000; 20 unit telefon bimbit; barangan kemas dan wang tunai hampir RM8,000 turut dirampas untuk siasatan lanjut,” katanya. – Bernama, 1 Januari, 2020.  


DI AMERIKA

BAR CAFE KETUM

TUMBUH GILA

MERATA MACAM 

CENDAWAN

KERANA KETUM

JAWAPAN PADA

HEROIN ICE

YANG BUAT GIAN

SAMPAI MATI

KETUM AMERIKA

SEMUA IMPOT

DARI SIAM

YG ASALNYA

DISELUDUP 

DARI 

TANAH MELAYU

LANGKAH

 KERAJAAN

HARAM KETUM

KERJA BANGANG
NAMANYA

-------------

1 ulasan:

hamim berkata...

Kat Malaysia proses, jual dan minum air ketum jadi kesalahan, apa kata galakan rakyat tanam pokok ketum untuk eksport ke USA dapat gak hasil, biar Trump mabuk ketum