Ahad, 22 Mac 2020

LAGI PENCERAHAN VIRUS KARONA







LAGI

PENCERAHAN

VIRUS KARONA

 ADA YANG BERKATA
'Anda perlu bersama orang yang dijangkiti selama 10 minit'
Untuk selesema, sesetengah garis panduan hospital menentukan pendedahan sebagai dalam jarak enam kaki dari orang yang dijangkiti jika terbersin atau batuk selama 10 minit atau lebih. 

Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk dijangkiti karona dengan interaksi yang lebih pendek atau bahkan mendapat virus karona dari permukaan yang terkontaminasi, walaupun ini dianggap sebagai laluan penghantaran yang kurang biasa saperti dinding dan punat lift.



VAKSIN

DALAM MASA

SATU TAHUN
ADA YANG KATA

'Vaksin boleh siap dalam masa beberapa bulan'

Para saintis keluar awal menyelidik pembangunan vaksin untuk coronavirus baru. Ini hasil bantuan dari kajian  awal urutan genetik oleh penyelidik Cina.

Perkembangan vaksin yang berterusan berterusan, dengan beberapa pasukan kini menguji calon dalam eksperimen haiwan. Walau bagaimanapun, percubaan tambahan yang dikehendaki sebelum vaksin komersil boleh dilancarkan. Ianya masih merupakan usaha yang panjang. Yang penting untuk memastikan bahawa kesan sampingan tidak terjadi dan jika dapat dilihat. Vaksin yang boleh didapati secara komersial dalam masa setahun agak dianggap  cepat. 




--------

Tiada ulasan: