Sabtu, 16 Mei 2020

ANJING BAWA BERITA BAIK






Anjing sedang dilatih menghidu  virus Karona


Anjing boleh dilatih untuk mencoba menghidu virus coronavirus sebelum gejala muncul pada manusia, di bawah percubaan yang dilancarkan dengan dana kerajaan sebanyak 500,000 pound.

Anjing telah berjaya dilatih untuk mengesan bau barah  tertentu, malaria dan penyakit Parkinson, dan kajian baru akan melihat sama ada labrador dan koker spaniel dapat dilatih untuk mengesan Covid-19 pada manusia.

Penyelidik di London School of Hygiene and Tropical Medicine akan melakukan fasa pertama percubaan dengan kerjasama Universiti Durham dan badan amal Medical Detection Dogs.

Peringkat awal penyelidikan akan melihat sampel bau yang dikumpulkan dari pesakit koronavirus di hospital London. Enam anjing pakar kemudian akan menjalani latihan untuk mengenal pasti virus dari sampel.

Lord Bethell, menteri inovasi, mengatakan pemerintah percaya anjing "mungkin memberikan hasil yang cepat sebagai bagian dari strategi pengujian kami yang lebih luas".

Penyelidik utama projek itu, Prof James Logan, ketua jabatan kawalan penyakit di London School of Hygiene and Tropical Medicine, mengatakan: “Hasil kerja kami sebelumnya menunjukkan bahawa malaria mempunyai bau yang khas, dan, dengan Anjing Pengesanan Perubatan, kami berjaya anjing terlatih untuk mengesan malaria dengan tepat.

"Ini, digabungkan dengan pengetahuan bahawa penyakit pernafasan dapat mengubah bau badan, membuat kita berharap anjing juga dapat mengesan Covid-19. Sekiranya berjaya, pendekatan ini dapat merevolusikan bagaimana kita mengesan virus, dengan potensi untuk menyaring sejumlah besar orang. "

Penyelidikan yang dikumpulkan oleh Medical Detection Dogs menunjukkan bahawa setiap anjing dapat menampung hingga 250 orang sejam, dan dapat dilatih untuk mengesan bau penyakit pada pencairan setara satu sendok teh gula di dua kolam air berukuran Olimpik.

Tiada ulasan: