Khamis, 14 Mei 2020

DUNIA KITA BERUBAH





DUNIA YANG

KITA KENALI

3 BULAN DULU

KINI BERUBAH


Coronavirus live news: global deaths near 300,000 as WHO says Covid-19 may never disappear


Organisasi Kesihatan Sedunia telah memperingatkan bahawa coronavirus "mungkin tidak akan pernah hilang" karena para pakarnya meramalkan bahawa krisis kesihatan mental global yang disebabkan oleh wabak itu semakin meningkat.

Badan kesihatan global pada hari Rabu mengingatkan agar tidak berusaha memprediksi berapa lama coronavirus akan terus beredar, dan meminta "upaya besar-besaran" untuk mengatasinya.

"Penting untuk menerima hakikt : virus ini mungkin menjadi virus endemik lain di masyarakat kita, dan virus ini tidak akan pernah hilang," kata Michael Ryan, ketua darurat WHO.


"Saya rasa tidak ada janji dalam hal ini dan tidak ada tarikh. Penyakit ini boleh menjadi masalah lama, atau mungkin tidak, ”katanya.

Laporan oleh jabatan kesihatan mental WHO kepada PBB memberi amaran mengenai krisis yang akan datang: "Pengasingan, ketakutan, ketidakpastian, kemelut ekonomi - semuanya menyebabkan atau boleh menyebabkan tekanan psikologi," kata pengarah jabatan itu, Devora Kestel. 

Dia mengatakan dunia boleh melihat peningkatan tekanan penyakit mental, termasuk di kalangan kanak-kanak, orang muda dan pekerja penjagaan kesihatan.

"Kesihatan mental dan kesejahteraan seluruh masyarakat telah dipengaruhi oleh krisis ini dan menjadi keutamaan untuk ditangani segera," katanya.


INILAH JAWAPAN

ALAM KEPADA

KEANGKUHAN 

PERANGAI

UMAT MANUSIA

AMIN

Tiada ulasan: