Selasa, 14 Julai 2020

BERAT MAKIN TAK STABIL








BERAT TAMBAH

BERAT

REBUT KERUSI

MAKIN KACAU

MAKIN KOBID

MAKIN HILANG

PEKERJAAAN

MAKIN TAK STABIL

Adakah Umno akan serah kerusi kepada Bersatu?

BAIK tahun ini atau tahun depan, pilihan raya umum lebih awal sebelum mandat berakhir pada Julai 2023 nampaknya sudah tidak dapat dielak.

Barisan Nasional (BN), gabungan dalam Perikatan Nasional (PN) dengan jumlah ahli Parlimen paling banyak iaitu 42 orang, cenderung mahukan pilihan raya semula dan boleh menyebabkan ia berlaku hanya dengan menarik diri dari kerajaan.

Kenyataan oleh pemimpin kanan Umno antaranya timbalan presiden Mohamad Hasan dan naib presiden Ismail Sabri Yaakob baru-baru ini mengenai kerajaan Perikatan tidak stabil menguatkan lagi spekulasi pilihan raya sudah tidak dapat dielak.

Apa yang tinggal ialah rundingan kerusi dalam Perikatan.

Perikatan terdiri daripada Bersatu (32), BN (42), PAS (18), Gabungan Parti Sarawak (18) dan empat wakil rakyat bebas dari Sabah dan Sarawak.

Walaupun kerajaan diketuai oleh presiden Bersatu Muhyiddin Yassin, parti itu hanya ada tujuh kerusi asal yang dimenangi atas tiket Pakatan Harapan dalam pilihan raya umum 2018.

Baki 25 kerusi ialah wakil rakyat yang belot dari Umno (15) dan PKR (10), yang diketuai bekas timbalan presidennya yang dipecat Mohamed Azmin Ali.


JENG JENG JENG

APA AKAN JADI

REBUT KERUSI

LAWAN GADUH 

KAH KAH KAH

YA AMIN 


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kahkahkah geng sheraton kena buli dgn umno ke? Kahkahkah padan muka.