Khamis, 6 Ogos 2020

TAK PERLU GUNA VIAGRA DAN TONGKAT ALI





TAHNIAH

BELAJAR 

TERUS

BELAJAR



'I've realised my dream': Italy's oldest graduate 

top of the class at 96

Giuseppe Paternò was awarded first-class honours in philosophy from the University of Palermo


Giuseppe Paternò bercita-cita untuk mendapatkan pendidikan universiti ketika kanak-kanak membesar di Sicily pada tahun 1930-an. Kemiskinan, perang dan sokongan keluarga terhalang. Sekarang, pada usia 96, dia telah mencapai matlamatnya, menjadi lulusan tertua di Itali dalam proses itu.

"Saya akhirnya merealisasikan impian saya," kata bekas pekerja kereta api dan veteran perang dunia kedua minggu ini, setelah menamatkan pengajian dalam bidang falsafah dari University of Palermo.

"Mampu belajar selalu menjadi aspirasi terbesar saya, tetapi keluarga saya tidak dapat membayar pendidikan saya. Kami keluarga besar dan sangat miskin. "

Paternò, anak sulung dari tujuh beradik, mula bekerja ketika kecil, ketika dia menolong ayahnya dengan pekerjaannya di kilang beer di Palermo. Pada bulan Julai 1943, ketika pasukan sekutu mendarat di Sisilia, Paternò bekerja sebagai juru telegraf untuk tentera Itali di Trapani.

"Saya keluar tanpa cedera dari perang dan mengambil pekerjaan bekerja untuk perkhidmatan kereta api negeri. Saya tidak berminat dengan pekerjaan saya, tetapi saya tahu saya mesti melakukannya kerana pada masa itu saya sudah berkahwin dan mempunyai keluarga untuk disara. Pada masa yang sama, saya mempunyai keinginan yang luar biasa untuk menyelami buku dan membaca, belajar dan belajar. "

Pada usia 31 tahun, setelah mengikuti kelas malam, Paternò lulus sekolah menengah sebagai juru ukur. "Siang hari, saya bekerja. Pada waktu petang saya bersekolah, dan pada waktu malam saya belajar, ”katanya. Tetapi impiannya untuk memperoleh ijazah universiti tetap sukar difahami.

Akhirnya, pada tahun 2017, Paternò mendaftar di jurusan falsafah di University of Palermo.

"Saya bangun pukul tujuh untuk belajar," katanya. 

"Saya akan menggunakan mesin taip lama untuk menyelesaikan tugasan saya. Saya berehat pada sebelah petang dan pada waktu petang saya belajar hingga tengah malam. Jiran-jiran saya dulu bertanya, 'mengapa semua masalah ini pada usia anda?' Tetapi mereka tidak dapat memahami pentingnya mencapai impian, tanpa mengira usia saya. "

Dengan beberapa ujian yang tersisa, pandemi Covid-19 berisiko menghentikan kelulusannya. Ketika kursus beralih ke platform pembelajaran jarak jauh, Paternò diwajibkan untuk menyesuaikan diri dengan teknologi baru.

"Ketika wabak itu tiba, kami mulai takut akan kesihatannya," kata Ninni Paternò, anak lelaki Giuseppe. "Saya memberitahu ayah saya bahawa kita boleh menangguhkan peperiksaan dan dia boleh kembali ke kelas pada musim luruh. Tetapi dia berkata tidak. Dia mengatakan bahawa, memandangkan usia yang sudah lanjut, dia bimbang dia tidak akan berjaya sepanjang musim panas. "

Impian Paternò menjadi kenyataan pada hari Jumaat yang lalu, ketika dia lulus pertama di kelasnya dengan kepujian tertinggi. "Ini adalah hari paling bahagia sepanjang hidup saya," katanya. “Saya hanya berharap isteri saya ada di sini untuk melihat saya. Dia meninggal 14 tahun yang lalu. "

Adakah Paternò berhenti bermimpi? Sebaliknya. "Saya mempertimbangkan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana. Ibu saya berusia 100 tahun. Sekiranya bilangan dan genetik ada di pihak saya, maka saya masih mempunyai empat tahun lagi. "



TAK PERLLU

TIPU IJAZAH

MACAM 

BEBERAPA 

MALAON

DI MALAYSIA

AMIN

Tiada ulasan: