Ahad, 27 September 2020

MAT SOGEL SAILANG LAGI

MAT SONGEL

SAILANG LAGI

KAH KAH KAH 



Kalah di Sabah, 

Shafie dan Anwar

 bakal ‘perang besar’

Perang dingin antara Anwar Ibrahim dan Shafie Apdal walaupun parti mereka bekerjasama dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah, bakal bertukar menjadi perang terbuka selepas keputusan malam ini menyaksikan kemenangan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) yang didokong Perikatan Nasional (PN).

Dan perang ini bukan sahaja bakal meretakkan lagi Pakatan Harapan (PH), akan tetapi bakal meranapkan harapan gabungan pembangkang itu untuk kembali ke Putrajaya, walaupun Anwar mengumumkan minggu ini beliau sudah cukup sokongan untuk mengambil alih kerajaan.

PH adalah platform di mana PKR dan Warisan bekerjasama pada pilihan raya umum lepas walaupun kedua-dia pemimpin parti itu “tidak satu kepala”.

Sumber yang dekat dengan Shafie berkata, bekas ketua menteri itu tidak teragak-agak untuk menyalahkan Anwar kerana hilang kuasa, 26 bulan selepas Warisan mengambil alih Sabah pada 2018.

Punca utama kekalahan dikatakan daripada sidang media Anwar di Kuala Lumpur minggu ini apabila presiden PKR itu mengumumkan beliau mempunyai “sokongan kukuh dan meyakinkan” untuk membentuk kerajaan persekutuan.

“Pengumuman itu mengalihkan perhatian berkempen di Sabah apabila sebilangan besar pemimpin kanan PKR yang berkempen di Sabah pulang ke Kuala Lumpur ‘kononnya’ untuk menubuhkan kerajaan,” kata seorang pemimpin kanan PKR kepada MalaysiaNow.

Pada Rabu, Anwar ditemani isterinya dan pemimpin PKR, mengadakan sidang media di sebuah hotel di Kuala Lumpur, mengumumkan kerajaan Muhyiddin Yassin “tumbang” selepas majoriti ahli Parlimen menyokongnya termasuk daripada Umno.

MalaysiaNow difahamkan, selepas pengumuman Anwar, beberapa pemimpin tertinggi PH termasuk dari DAP yang sedang berkempen di Sabah, diminta untuk pulang ke Kuala Lumpur untuk membentuk kerajaan di bawah pimpinan presiden PKR itu.

“Akan tetapi, antara yang buat keputusan untuk kekal berkempen di Sabah ialah Lim Guan Eng, walaupun ramai yang sudah pulang,” kata sumber PKR itu.

Ketiadaan pemimpin kanan ini untuk berkempen di Sabah menjejaskan Warisan Plus, gabungan antara Warisan, PKR, DAP, Amanah, dan Upko.

Pergeseran antara ‘bakal PM’

Shafie dalam perbualan tertutup mengatakan tidak akan membenarkan Anwar menjadi perdana menteri.

Persaingan antara Anwar dan Shafie bukanlah satu rahsia dalam kalangan pemain-pemain politik.

Shafie, seorang pemimpin politik Sabah yang berpengaruh dan pernah menjadi anggota Kabinet semasa zaman Najib Razak, dinamakan sebagai calon perdana menteri sekiranya PH cukup angka untuk kembali ke Putrajaya.

“Jadi, apa yang kita saksikan sekarang ialah dua calon bakal perdana menteri ke 9 berperang secara terbuka,” kata seorang pemimpin Umno di Kuala Lumpur apabila dihubungi MalaysiaNow.

Seorang ahli politik kanan yang dekat dengan pemimpin Umno dan PKR memberitahu MalaysiaNow perseteruan antara Shafie dan Anwar sudah tidak dapat diselamatkan lagi.

“Dalam banyak perbualan tertutup, Shafie dengan jelas mengatakan Anwar tidak layak menjadi perdana menteri dan beliau tidak akan membenarkannya berlaku,” kata seorang bekas pemimpin PKR.

“Dan dengan keputusan PRN Sabah yang menyaksikan Shafie hilang apa yang dimenanginya pada 2018, beliau tidak akan menyembunyikan lagi kebenciannya kepada presiden PKR itu.”

Kedinginan hubungan kedua-dua pemimpin itu sudah menjadi rahsia terbuka.

Ia tergambar apabila Anwar terbang sendiri ke Sabah untuk meminta Shafie bersetuju PKR bertanding 14 kerusi.

Akan tetapi Shafie dengan tegas menolak permintaan itu dan PKR hanya diberikan tujuh kerusi dalam gabungan Warisan Plus.

Pada ketika ini, PRN Sabah mengukuhkan lagi kedudukan Muhyiddin, sepertimana hujah Lim Kit Siang.

Penasihat DAP itu mengatakan sebelum ini, PRN Sabah bukan sahaja bakal menentukan siapa ketua menteri Sabah akan tetapi bakal perdana menteri.

Lim berkata, Muhyddin “goyang” dengan sidang media Anwar yang mengatakan kerajaan PN tumbang.

“Muhyiddin sudah menjadikan PRN Sabah sebagai isu nasional, terutamanya selepas sidang media Anwar Ibrahim yang mengatakan kerajaan ’tidak sah’ Muhyiddin sudah tumbang dan beliau (Anwar) sudah mempunyai angka untuk menjadi perdana menteri,” kata Lim pagi tadi.

Pada ketika ini, pengumuman Anwar beliau sudah cukup kerusi Parlimen untuk menjadi perdana menteri, bukanlah menjadi isu utama.

GUA UDAH BILANG

PROJEK GEMPAK

JATUHKAN MUHYIDIN

ADALAH PROJEK

SAILANG APDAL 

GAGALKAN APDAL

AMIN 

JIKA APDAL  BERJAYA

APDAL JADI POP 

UNTUK CALON 

PAKATAN HARAPAN

 DAP DAN AMANAH 

 TINGGALKAN ANWAR 

KAH KAH KAH





Tiada ulasan: