Ahad, 15 November 2020

MARI SOKONG DASAR BETUL KERAJAAN

 


RAMAI RAMAI

KITA SOKONG

DASAR TEPAT

 KERAJAAN

AMIN

WARGA UIGHUR

MEJADI BAHAN

PENCERAHAN 

UNTUK

RAKYAT MALAYSIA

MEMAHAMI

DASAR ZALIM

 CHINA MERAH

AMIN


Ramai pelarian Uighur mahu berlindung di Malaysia, kata laporan

MALAYSIA berisiko menimbulkan kemarahan Beijing setelah menegaskan untuk tidak menghantar pulang warga Uighur, namun sikap itu juga boleh menarik lebih ramai pelarian Uighur untuk berlindung di negara ini, lapor South China Morning Post.

Langkah Putrajaya itu dilihat berbeza dengan pendekatan Indonesia, negara jiran itu mengusir tiga warga Uighur menjelang lawatan Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS) Mike Pompeo akhir bulan lalu.

Malaysia berkata pada bulan September bahawa ia tidak akan menghantar pulang warga Uighur walaupun Beijing terus mendesak.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Redzuan Md Yusof dalam jawapan Parlimen berkata: “Sekiranya ada pelarian Uighur yang melarikan diri ke Malaysia untuk perlindungan, Malaysia telah memutuskan untuk tidak mengekstradisi pelarian Uighur walaupun ada desakan dari Republik China. “

Akhbar harian Hong Kong berkata bahawa kenyataan tersebut adalah kali pertama Malaysia menyatakan pendiriannya berkenaan isu Uighur.

“Malaysia menyatakan sikap yang penting tidak seperti negara lain di rantau itu, termasuk Indonesia dan Thailand, yang enggan melakukannya,” kata Sean Roberts, seorang profesor kajian pembangunan antarabangsa di George Washington University kepada agensi tersebut.

“Ini mungkin akan membuat Beijing marah, tetapi ia adalah tanggungjawab,” kata penulis The War on the Uighurs.

Bulan lalu, Amerika Syarikat, Jepun dan banyak negara Kesatuan Eropah bersatu mendesak China untuk menghormati hak asasi minoriti Uighur.

“Kami meminta China untuk menghormati hak asasi manusia, terutama hak orang yang tergolong dalam agama dan etnik minoriti, terutama di Xinjiang dan Tibet,” kata duta besar PBB di Jerman, Christoph Heusgen, yang memimpin inisiatif itu dalam mesyuarat berhubung hak asasi manusia.

Di antara 39 negara yang menandatangani inisiatif itu adalah AS, kebanyakan negara anggota EU, termasuk Albania, Bosnia, Kanada, Haiti, Honduras, Jepun, Australia dan New Zealand.

Human Rights Watch (HRW) telah melakukan dokumentasi pelanggaran hak asasi manusia yang serius terhadap puak Uighur, termasuk penahanan tanpa bicara, kehilangan paksa, campur tangan politik dalam mahkamah selain hukuman mati dan penyeksaan dalam tahanan.

Beijing bagaimanapun menolak tuduhan itu, dengan mengatakan ribuan puak Uighur di Xinjiang dimasukkan ke dalam kem bagi menjalani “latihan vokasional” bagi menghentikan penyebaran ekstremisme Islam. 

Pelatih di kem itu telah mengadu bahawa sepanjang di sana, siksaan fizikal dan mental dilakukan ke atas tahanan, selain dipaksa untuk meyakini propaganda komunis.

Eksport Malaysia ke China meningkat 7.1% pada separuh pertama tahun 2020. – 15 November, 2020.

SETIAKAWAN

 DENGAN

YANG DITINDAS

AMIN

MUSLIM 

ATAU

 KAPIR

JIKA DITINDAS

KITA BERI BANTUAN

AMIN



1 ulasan:

Jungle man berkata...

Time najib dulu ramai uighur telah diekstradisi kasihan harap harap ini kali janganlah hangat hangat taik ayam sahaja ya