Ahad, 9 April 2023

NAJIB BEBAS ?


Najib mesti diampunkan atas alasan yang betul, kata peguam

PERMOHONAN mendapatkan pengampunan diraja untuk Najib Razak tidak sepatutnya berdasarkan alasan yang lemah atau tidak wujud, kata peguam Haniff Kathri Abdulla.

Beliau berkata tindakan sedemikian sama seperti penyalahgunaan kuasa bagi membebaskan bekas perdana menteri dipenjarakan itu.

Beliau berkata demikian merujuk kepada keputusan Umno menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong dalam usahanya memohon pengampunan diraja untuk Najib.

Parti itu berkata penemuan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai konflik kepentingan membabitkan hakim perbicaraan dan penghakiman berbeza dalam permohonan semakan Mahkamah Persekutuan Najib akan digunakan sebagai asas untuk permohonan pengampunan.

Haniff berkata isu dakwaan konflik kepentingan Hakim Nazlan Ghazali apabila beliau memutuskan perbicaraan Najib, dan siasatan terhadapnya oleh SPRM mesti dikendalikan dengan berhati-hati.

Beliau berkata SPRM tidak mempunyai kuasa untuk menyiasat sebarang pelanggaran etika kehakiman.

“Ini termasuk surat daripada Azalina Othman, menteri undang-undang dan seorang ahli Umno kepada peguam Najib yang SPRM mendapati Hakim Nazlan bersalah kerana konflik kepentingan dan juga boleh dipersoalkan.

“Adakah ini dilakukan untuk mewujudkan alasan yang tidak wujud untuk menyokong pengampunan diraja? Jika ya, percubaan jahat ini adalah salah. Ia boleh dianggap sebagai salah guna kuasa dan menghina mahkamah,” jelasnya.

Awal minggu ini, Setiausaha Agung Umno Asyraf Wajdi Dusuki berkata parti itu akan menghadap Agong untuk mendapatkan pengampunan diraja bagi Najib.

Beliau juga berkata parti itu akan menyampaikan memorandum kepada Agong agar kes bekas perdana menteri itu diampunkan.

Minggu lalu, Mahkamah Persekutuan dalam keputusan 4-1 menolak permohonan Najib untuk menyemak semula keputusannya tahun lepas yang mengekalkan sabitan kerana menyeleweng RM42 juta daripada SRC International, mengekalkan hukuman 12 tahun dan denda RM210 juta. – 9 April, 2023.

JIKA NAJIB

DIBEBASKAN

TANPA ALASAN

YANG  KUKUH

MAKA INI DIANGGAP

SATU YANG

MENAKJUBKAN

AMIN

SATU PERBUATAN

LUAR TABII

AMIN


Tiada ulasan: