Jumaat, 16 Jun 2023

TALIBAN KOTE KERAS NAMPAK MISI


Seragam jururawat ikut garis panduan KKM, kata kesatuan

PAKAIAN seragam jururawat di hospital dan klinik kerajaan mengikut garis panduan yang ditetapkan Kementerian Kesihatan (KKM), kata Kesatuan Jururawat Malaya.

Presidennya Nor Hayati Abd Rashid dilaporkan berkata pakaian seragam jururawat direka untuk berfungsi dan memudahkan mereka menjalankan tugas.

“Peraturan untuk pakaian seragam (jururawat) adalah ia tidak boleh terlalu ketat dan (labuh baju) mestilah melebihi punggung. Ada garis panduannya.

“Terpulang kepada penyelia jururawat untuk memantau (pakaian seragam). Selalunya, ketua jururawat akan menasihati jururawat jika pakaian seragam mereka terlalu ketat,” katanya seperti dilapor Free Malaysia Today hari ini.

Kata Nor Hayati, pada sekitar 1980-an jururawat memakai skirt, tetapi kod pakaian seragam mereka ditukar kepada pemakaian seluar supaya lebih patuh syariah.

“Saya tak pasti apa yang ahli Parlimen itu fikirkan apabila buat kenyataan sebegitu. (Pakaian seragam) ini bukan baharu, kami sudah pakai lama,” katanya, merujuk kepada kenyataan Ahli Parlimen Kuantan Wan Razali Wan Nor semalam, yang menyifatkan kebanyakan jururawat wanita berpakaian ketat dan tidak mematuhi syariah.

Semasa sidang Dewan Rakyat semalam, ahli Parlimen PAS itu meminta kerajaan khususnya KKM mengambil contoh beberapa hospital lain yang memberi pilihan kepada kakitangan wanita mereka untuk mengenakan pakaian yang lebih sesuai.

“Adakah kita masih berterusan mahu mengikut acuan barat dalam etika pemakaian ini? Apakah ia tidak boleh diubah dan diberi kelonggaran?” soalnya.

Kenyataan Wan Razali itu dibidas Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) Dr Muruga Raj Rajathurai, menambah kenyataan ahli Parlimen itu lebih mementingkan kod pakaian jururawat berbanding masa depan dan kemampanan sistem penjagaan kesihatan. – 16 Jun 2023.

TALIBAN MALAYU

NAMPAK MISI

KOTE KERAS

KAH KAH KAH

TOK ARAB

NAMPAK RAMBUT

PEREMPUAN

KOTE KERAS

AMIN

BERAT BERAT

INI BAHAYA JIKA

TLIBAN BERKUASA

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: