Isnin, 4 Disember 2023

GUNUNG MERAPI MELEDAK



Mount Marapi eruption: 11 hikers found dead on Indonesian volcano

Rescuers say dozens of hikers were on the volcano when it erupted on Sunday, with three found alive and at least 12 missin


Indonesia

Letusan Gunung Marapi: 11 pendaki ditemui mati di gunung berapi Indonesia

Penyelamat berkata, berpuluh-puluh pejalan kaki berada di gunung berapi ketika ia meletus pada Ahad, dengan tiga ditemui hidup dan sekurang-kurangnya 12 hilang

Anggota penyelamat Indonesia telah menemui mayat 11 pendaki selepas letusan gunung berapi Gunung Marapi di Sumatera Barat.

Seorang pegawai penyelamat berkata tiga orang ditemui hidup di gunung berapi itu dan sekurang-kurangnya 12 pendaki masih hilang. Seorang lagi pegawai menyatakan jumlah yang hilang ialah 22 orang.

Jurucakap agensi penyelamat tempatan Jodi Haryawan berkata usaha menyelamat telah terjejas oleh letusan sporadis tetapi pencarian masih diteruskan walaupun berdepan risiko. “Apabila keadaan lebih selamat mereka meneruskan pencarian. Jadi pencarian tidak dihentikan,” katanya kepada Agence France-Presse.

Empat puluh sembilan pendaki telah dipindahkan dari kawasan itu pada awal Isnin dan ramai yang dirawat kerana melecur, katanya.

“Terdapat 26 orang yang belum dipindahkan, kami telah menemui 14 daripada mereka, tiga ditemui hidup dan 11 ditemui mati,” kata Abdul Malik, Ketua Agensi Mencari dan Menyelamat Padang, bercakap pada Ahad.

Beliau berkata terdapat seramai 75 pejalan kaki di gunung itu mulai Sabtu.

Gunung berapi itu meletus dengan kepulan abu putih dan kelabu pada hari Ahad, terkandas dan mencederakan pendaki serta menyebarkan abu gunung berapi ke beberapa kampung.

AL-FATIHAH

AMIN


Tiada ulasan: