Isnin, 4 Disember 2023

SALASILAH KERAS


MEMAHAMI

SALASILAH KERAS

AMIN

KARAS.                  Jika kita berkunjong ke Pekan Rabu di Alor Star sudah pasti jumpa Kueh Karas.Orang lama makan dengan susu,ada yang makan dengan dadeh, dari susu  lembu atau kerbau..ramai  di luar Kedah tak tau apa itu dadeh.Dadah yang ramai tau.         Bebalek ke Kueh atau "Koi" Karas.Kalau di Sabah atau Brunei, Karas itu  sebutan bagi Keras....apa saja yang keras di sebut Karas, termasok anggota sulit! 

Malah semasa berchumbu, gadis  tetiba menchelah dengan senyuman : "KARAS bahh!"   Keadaan intim sedemikian lain pula di Melaka . Gadis Melaka  yang berchumbu akan berkata menchanak- berdiri". ...lain pula di Kelantan, tiada disebut oleh Mek Kelate'  itu "Kerah Pelir"....yang disebut "Kerah Chokeng !".Malah orang Kelate' obses dengan "Kerah " e.g Kerah Keng - degil atau babir, Mapuuh Kerah- mampos keras,.....Kerah Khejong. 

Dalam bab "Kerah Pelir" tak boleh nak teka kesahehan nya.Mungkin disunting jejaka H....hensem agaknya!  Kah kah kah

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kuah karas ada kaitan dgn konsert keras pelir di bachok ke? saja tanya sebab tuan ibrahim tuan man lebai pendek bernafsu poligami..tak padan pendek, projek air pun mahu dirembat..