Isnin, 11 Disember 2023

YA AMPOOON !!!


Agong baharu ikrar perangi rasuah

SULTAN Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar yang akan menjadi Yang di-Pertuan Agong seterusnya berikrar untuk memerangi rasuah apabila baginda secara rasmi mengambil alih takhta pada 2024.

Dalam temu bual dengan Straits Times Singapura, baginda bertitah akan memburu perasuah.

Beliau juga mahu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diletakkan di bawah pengawasannya.

“Anda tahu, orang ramai menyumbang ratusan juta sebelum pilihan raya. Bagaimana anda membayar mereka kembali? Memberi mereka projek mega. Itu tidak akan berlaku apabila saya berada di sana. Sayang sekali, siapa yang meminta anda memberi?” jelasnya merujuk kepada sogokan.

“Daripada moyang saya, kami adalah pemburu yang hebat. Saya pastikan apabila saya pergi memburu, saya membawa balik permainan yang bagus. Tetapi apabila saya di KL, ia adalah hutan konkrit, jadi apa yang saya buru? Saya akan memburu semua orang yang korup. Saya pastikan saya membawa hasil.

“Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sepatutnya melaporkan terus kepada Agong bukannya kepada Parlimen seperti yang dilakukan sekarang,” katanya dipetik sebagai berkata.

Sultan Ibrahim juga mahu pelantikan kehakiman dipisahkan daripada eksekutif dan kekal bebas.

“Hakim dilantik oleh raja atas nasihat perdana menteri selepas panel pelantikan mencadangkan calon.

“Kami hanya mendapat senarai itu (dari Pejabat Perdana Menteri) semasa Majlis Raja-Raja. Mengapa anda tidak memberikan nama itu (kepada kami) sebelum anda melantik?,” katanya.

Pada Oktober, Sultan Ibrahim bertitah mengingatkan penjawat awam di negeri ini daripada peringkat bawahan hingga ke atasan supaya hidup dalam kadar mengikut kemampuan sendiri.

Baginda bertitah peringatan itu adalah bagi mengelakkan penjawat awam di negeri ini terbabit dalam rasuah.

Baginda bertitah semua penjawat awam hendaklah mengisytiharkan harta setiap tahun kerana ia satu daripada cara untuk mencegah pemilikan harta luar biasa.

“Pada masa sama kerajaan boleh mengkaji gaji segelintir kakitangan awam yang terlalu rendah kerana ini juga boleh menjadi faktor tekanan hidup, terutama di bandar-bandar besar,” titah baginda kepada Royal Press Office menerusi hantaran di Facebook rasmi Sultan Ibrahim. – 10 Disember, 2023.

YA AMPOOON

YA MAULANA

INI MENARIK

AMIN

APAKAH AKAN

ADA LEMBAGA

DI RAJA BARU

UNTUK LAWAN

RASUAH

AMIN

APAKAH INI

BERMAKNA

ZAHID AKAN 

DIDAKWA KEMBALI

AMIN

APAKAH KITA

AKAN LIHAT

ROSMAH & ISA

MASUK JIL 2024

AMIN

APAKAH INI

BERMAKNA NAJIB

TERUS DIKAJANG

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: