Ahad, 30 Jun 2024

DARA DAH PECAH


Perhimpunan di luar kediaman PM berakhir dengan aman

PERHIMPUNAN “Rakyat Lawan Anwar” di luar kediaman rasmi perdana menteri di Putrajaya petang tadi berakhir dengan aman.

Kira-kira 200 penunjuk perasaan berkumpul sekitar jam 4 petang meminta Anwar Ibrahim berundur.

Mereka turut melaungkan “Undur Anwar Undur” dengan ada yang mengejek perdana menteri kerana gagal menurunkan harga minyak selepas mengambil alih Putrajaya tahun lalu.

Polis dari balai polis daerah Putrajaya serta dari kontinjen Kuala Lumpur hadir mengawal orang ramai.

Bagaimanapun, biasa polis anti rusuhan - Unit Simpanan Persekutuan (FRU) tidak ditempatkan sebaliknya unit jenayah berat atau D9 dari Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) memantau keadaan.

Peguam Rafique Rashid Ali, ahli Bersatu Tun Faisal Ismail Aziz dan Badrul Hisham Shaharin, juga dikenali sebagai Chegubard, hadir dalam perhimpunan dua jam itu.

Terdapat lapan penceramah tetapi tiada seorang pun daripada mereka yang ketara. Majoriti daripada mereka adalah pencipta kandungan anti-kerajaan di TikTok.

Juga tiada bendera politik dikesan semasa perhimpunan itu kerana ramai peserta perhimpunan membawa sepanduk buatan mereka sendiri.

Ahli politik terkemuka juga tidak hadir kerana mereka mungkin berada di Sungai Bakap, Pulau Pinang untuk pilihan raya kecil itu.

Sebelum menamatkan perhimpunan, penganjur - Demi Negara menjanjikan perhimpunan yang lebih besar dengan kehadiran lebih ramai pada masa hadapan sekiranya kerajaan gagal memenuhi tuntutan mereka.

Pada Khamis, Demi Negara berkata ia akan meneruskan demonstrasi “Rakyat Lawan Anwar” walaupun polis memberi amaran bahawa ia adalah haram.

Ketuanya Aidil Yunus berkata peserta perhimpunan akan membuat lapan tuntutan, termasuk gesaan untuk menghentikan kenaikan harga petrol RON95, menangani masalah kekurangan beras tempatan dan menangani isu yang tidak ditangani akibat pandemik Covid-19.

Beliau juga berkata perhimpunan itu akan menyeru kerajaan untuk menangani kenaikan kos sara hidup, melindungi kakitangan penjagaan kesihatan awam, memastikan gaji yang adil, menegakkan kebebasan bersuara dan mengekalkan kedaulatan ekonomi.

Ketua Polis Kuala Lumpur Rusdi Isa sebelum ini memberi amaran kepada penganjur bahawa mereka akan melanggar undang-undang jika ia meneruskan perhimpunan itu kerana gagal mendapat persetujuan pemilik tanah, Perbadanan Putrajaya, seperti yang dikehendaki di bawah Akta Perhimpunan Aman (Akta 736). – 29 Jun, 2024.

DARA DAH PECAH

GERAKAN DAH

BERMULA

AMIN

TURUN 

ANWAR TURUN

JADI LAUNGAN

BARU

AMIN

KHALAS

1 ulasan:

yopkome berkata...

Turun. PMyek turun .
Jangan perasan yang ko tu dapat mandat rakyat...
Ko tu nasib baik jerr Tuan Agong nak satu kerajaan perpaduan...klau tak...asik asik saya Ulam..saya Ulam jer lah...ingat rakyat yang tertekan semakin meluat dengan kamu..