Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 25 Ogos 2008

SATU HARI KE D–DAY

Semua telah selesai. Poster telah dipasang. Kain telah direntang. Ceramah telah dijalankan. VCD telah diedarkan. Pintu rumah telah diketuk. Satu hari ke D-Day.

Projek 3P – Permatang Pauh, Parlimen dan Putrajaya telah berjalan lancar.

Projek 3P begitu penting sekali bukan sahaja untuk warga Permatang Pauh tetapi untuk negara bangsa. Projek ini akan memastikan berlakunya satu perubahan yang hakiki – satu perubahan yang membawa makna – bukan perubah gincu dan bedak.

Seluruh negara sedang memerhatikan apa yang akan terjadi di D-Day Permatang Pauh. Seluruh dunia sedang meneliti ke mana arah Projek 3P ini. Media antarabangsa telah mula sampai pagi ini. Semuanya ingin membuat laporan tentang Projek 3P.

Semua yang perlu digelodak telah digelodak. Dari Port Dickson hingga ke Magnum. Dari buntut Saiful hingga ke panjangnya anu si Anwar.

Sepuluh hari, adalah sepuluh hari yang mengocak dunia. Sepuluh hari, adalah sepuluh hari yang akan memulakan penyapuan bersih ke atas semua karenah United Malays National Organisation.

Dari masjid ke kuil, dari kuil ke tok pekong, dari tok pekong ke surau – semua dibongkar. Daripada India ke Keling, daripada Keling ke Mamak, daripada Mamak ke Cina dan daripada Cina ke Pendatang Haram – tidak ada lubang yang tidak dikorek – semua dikorek – dari lubang Saiful ke lubang Anwar.

Satu hari ke D-Day seakan telah satu tahun di Permatang Pauh.

SEXISME – SEXIST

Ramai penceramah dari kedua-dua buah parti masih kurang arif tentang apa dia sexisme atau sexist.

Sexist ialah unsur yang sama dengan racist – api perkauman.

Kalau racist, ia membawa kebencian terhadap bangsa dan kaum yang lain.

Sexist pula membawa kebencian terhadap gender perempuan.

Contoh terbaik ialah ' kalau anak jantan.... saya cabar ....' Kata-kata ucapan ini telah saya dengar daripada Khairy Jamaluddin atau nama manjanya KJ. Kata-kata ucapan ini juga telah saya dengar daripada Shamsul Iskandar, ketua Angkatan Muda Keadilan.

Perkataan seperti ' ....dia akan dayus jika dia .....' juga satu contoh sexist.

Semua ini adalah contoh sexisme yang memperlekeh kaum perempuan. Kenapa gunakan ' kalau anak jantan ?' Apakah untuk menunjukkan gagah? Atau dilihat macho?

Untuk tahu sama ada anak jantan atau betina apa yang perlu dilakukan ialah meraba sama ada wujud telor atau pun tidak. Kalau ada yang 'barang tercacak' ia anak jantan. Kalau leper terpekap anak betina. Ini cara untuk mengenal anak kucing.

Waspada – kalau tidak ingin menjadi Racist , kita juga wajib melawan sesiapa sahaja dari parti mana pun untuk mereka berhenti menjadi SEXIST.

9 ulasan:

ZanPauh berkata...

Terima kasih kerana mengingatkan mereka yang tidak menghargai keperempuanan ibu, kakak dan adik-adik kita.

Habag kat depa tukar tiublah!

azarazara berkata...

heheheh... apa pun harap-harapnya esok berjalan dengan lancar dan terkawal

labizzwkshop berkata...

kalau mahu kenal mana lelaki..mana perempuan..hadhari selalu sentuh2 bahu..peluk2 pinggang..paklah buat..sy xbuat..hehe

Tanpa Nama berkata...

Saudara, brother, macha, Taiko,

Kerana tulisan kolum berkenaan sensitif kaum dan dan jantinasm sentohannya juga harus menyeluroh.

Kupasan yang adil dan tidak berbelah bagi juga sebagai guru dalam kontek bahasa sembrono bukan semberong YB Menteri Pelajaran punya kawasan.

mungkin gunakan keratur karton jika tidak mampu untuk beli camera atau takut hilang mesti ia memberikan satu tekanan maksimum macam Sayfool aje yang tahu kalau tak tanya sesiapa yang tahu KJ ke.

Penulisan rakyay semua peringkat bagi mereka yang malas membaca dan penat dah dengar Media yang tidak pernah ADIL di Negara tercinta.

GanyaS

ella-mae berkata...

anthem baru barisan nasional ;)

http://thedandelions.wordpress.com/2008/08/25/inilah-barisan-national/

Tanpa Nama berkata...

Go here to under stand the truth
http://www.youtube.com/watch?v=Ltm70cmEC2U

UMNO HOLDS no more moral high ground as the guardians of “bangsa dan agama” after the revelations by the FT ustaz that NAJIB’S AIDE WAS INVOLVED WITH THE SWEARING on the Koran by SAIFUL.

This is a very brave soul the ustaz, who takes his job and religion very very seriously, THIS MAN FEARS FOR HIS SOUL, HE FEELS THAT THE RELIGEON OF ISLAM HAS BEEN MANIPULATED indiscriminately, BY UMNO scumbags. This just goes to show who is actually insulting Islam, nobody else has tarnished Islam more than najib and his umno gang.
WITH THIS REVELATION THAT NAJIB'S SPECIAL OFFICER WAS INVOLVED, THE WHOLE CONSPRRACY IS BLOWN SKY HIGH, NAJIB YOU HAVE NO RIGHT TO BECOME THE NEXT PRIME MINISTER AS THIS HAS SHOWN THAT YOU are morally corrupt and HOLD A TOTAL DISREGARD TO YOUR RELIGION OF ISLAM AND you are morally damned in the whole nation's eyes. TO ME YOU ARE SCUM, WHAT FILTH YOU SPOUT FOR MONEY AND POWER WHEN YOU ARE WILLING TO EXPLOIT ALLAH S.W.T. LAWS AND ABUSE IT. YOU ARE DAMNED AND YOU WILL PAY ON THE DAY YOU MEET YOUR MAKER. Never in my life have I seen a leader so callous, morally & religiously corrupt. You are an insult to your race and to all Muslims. HOW TO BELIEVE ANYTHING YOU SAY ANYMORE, IF YOU ARE WILLING TO LIE AND ABUSE YOUR OWN RELEGION so that one day you will become the PM, TO YOU I SAY NEVER, YOU WILL BECOME THE PM ONLY OVER OUR DEAD BODIES. I as a fellow Malaysian EVEN THOUGH A NON MUSLIM, BUT BECAUSE I AM MALAYSIAN AND BOUND BY THE CONSTITUTION OF MALAYSIA, WHERE IT IS STATED THAT ISLAM IS THE OFFICIAL RELIGION OF THE COUNTRY, THE SABIT ON THE MALAYSIAN FLAG TO WHICH I BOW TO AND RESPECT, GIVES ME THE MORAL RIGHT TO DEMAND THAT ACTION BE TAKEN.
I ask all the MALAYSIANS, muslims AND NON-MUSLIMS of this nation to come FORWARD and together demand the resignation of Najib TUN RAZAK, SYED HAMID ALBAR, the IGP, AG and all those involved in this conspiracy, directly or indirectly, all those involved inclusive of SAIFUL BUKHARI TO BE INVESTIGATED AND to be charged by BOTH THE CIVIL (ABUSE OF POWER, FALSE POLICE REPORTS, INVESTIGATIONS, TRUMPTED UP CHARGES AGAINST DSAI,AND the shariah court for insulting, MANIPULATING, CORRUPTION, INVOLVEMENT IN THE FALSE SWEARING AND ALSO SEDETIOUS BEHAVIOUR FOR INSULTING AND TARNISHING THE NAME OF ISLAM. THE IS THE WORST SCANDAL, THIS IS SO low down and dirty that UMNO has shown they are so corrupt, they will abuse and manipulate Islam to deceive the nation's muslims. This has shown UMNO holds no moral high ground as per regarding ISLAM, IS THIS HADHARI ISLAM; I think the BADAWI HAS A LOT TO ANSWER ABOUT THIS, AS BY BEING THE PRESIDENT OF UMNO AND THE PRIME MINISTER THE BUCK STOPS WITH HIM. SHAME UMNO SHAME, you are scum. HOW YOU CAN DO THIS TO A FELLOW MUSLIM FOR THAT MATTER, DON'T YOU HAVE A CONSCIENCE, or have you all been blinded by the false gold of wealth and power, where will that bring you when you face your maker.
SEKARANG SAYA INGIN TANYA SEMUA MASYARAKAT MALAYSIA BERBILANG KAUM, SIAPA KEBETULANNYA HINA ISLAM. This is not a racist comment but for far too long if somebody makes a comment about islam than it becomes sensitive, DON'T ABUSE ISLAM I SAY. THIS IS SO SHAMEFUL, I shudder to think what kind of person dares to swear on his holy book, don't forget saifool's comment that it also damns his future generation. MACAM INI PUN BOLEH. If you are a muslim and have a non muslim friend, go ask him frankly what he thinks about all this swearing business? if you want to know the truth, really want to know the truth, UMNO HAS DESTROYED THE REPUTATION OF ISLAM. HOW THEY HAVE ABUSED ISLAM TO STAY IN POWER. I HPRAY TO GOD THAT DSAI WINS THIS ELECTION AND SUCCEEDS IN THE 3P, SO THAT once and for all, all those who abuse religeon for politics should be hung from their tonsils till they drop.

chong berkata...

projek 3p? hmmm... nice name!

pak hassan berkata...

paling menyampah dgn kera jantan rembau dan ezam sesumpah. Pak hassan tunggu je DSAI masuk parlimen pas tu suh perhilitan mai tangkap species kera dalam parlimen.

KeLoLo berkata...

Ah...menentu jantan betina lelaki perempuan male female. Raba saja...Kaedah berkesan kalau yang nak diraba itu anak kucin (orang utara bercakap kucing tanpa "g").

Sesekali mai ke lorong Haji Taib, kawasan berlakang Pejabat Agung PAS. Tengoklah makhluk yang nampak ayu jelita dengan lekuk sana, lekuk sini, bonjol sana bonjol sini. Dengan lurah dan lembah terdedah. Perempuankah? Cuba raba rengok? Ada tiangkah atau hanya tampuk leper. Cuma awas, belum sempat tangan meraba, pipi kita sudah disinggahi pelempang disertai dengan iringan suara manja garau "Auwwww..gatal youuuuu..."

Errr...yang suka hunus-hunus keris itu jantan ka betina. Ha...aku tak sengaja bersikap sexist...Maafkan aku kaum wanita.