Rabu, 25 Februari 2009

KRISIS EKONOMI : ORANG KAYA KINI PILIH RAWATN HOSPITAL KERAJAAN -melayau



Krisis ekonomi global yang kesannya turut dirasai Malaysia memaksa golongan kaya di negara ini memilih untuk mendapatkan rawatan kesihatan di hospital dan klinik kerajaan sebagai langkah berjimat.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad berkata, dengan bayaran RM1, mereka boleh mendapatkan rawatan terbaik di hospital kerajaan berbanding kos jauh lebih mahal di pusat perubatan swasta.



woit … PASAL ITU DASAR PENSWATAAN DI LAWAN… ITU PASAL JANGAN JADI NGOOOK… kah kah kah…

woit… PASAL ITU HOSPITAL MESTI JADI HAK MILIK NEGARA…. ORANG SAKIT DI BERI RAWATAN…. BUKAN NAK BUAT DUIT KERANA DIA SAKIKT…. Kah kah kah

woit… DAH SEDAR ?.... INI LAH DIA DASAR SOSIALIS… MEMANG TERBAIK… kah kah kah …

kah kah kah...JANGAN TERHANTUK BARU NAK TERNGANGA…. kah kah kah



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Namun begitu, kerajaan beriya-iya meluluskan pembinaan 45 buah hospital 'private', yang akan menarik keluar semua pakar-pakar di hospital kerajaan. Sila baca berita yang ini.

Daripada memperbaiki taraf hospital, membayar para doktor muda mudi dengan lebih baik, dengan memberi insentif untuk mereka berkerja dengan lebih baik, daripada memperbaiki sistem perkhidmatan kesihatan yang baik dan bukan giler-giler dan tak berhati-perut seperti yang sekarang, kerajaan lantas mahu membina hospital private.

Hospital private ini milik golongan kaya-raya elit. Ada beberapa hospital private ini miliknya adalah milik golongan raja (misalnya Seremban Specialist Centre).

Rakyat biasa membayar harga mahal untuk servis yang tidak jauh berbeza.

Doktornya tetap doktor di hospital private -- bukan genius hebat berbanding doktor hospital awam/kerajaan. Sakit sendi sakit jantung tetap sakit sendi sakit jantung. Katil hospital tetap katil. Ubat yang digunakan tetap ubat sama seperti di hospital kerajaan.

Kenapa kita rakyat Malaysia menerima sahaja apa yang disuapkan kepada kita oleh kerajaan?

Mengapa kita tidak menyoal pengagihan kuasa/kekayaan dari sistem berunsurkan rakyat biasa (sistem awam/kerajaan) kepada sistem yang memihak golongan elit/kapitalis (sistem private/persendirian)?

Adakah patut hal-hal seperti kesihatan dan pertanian dan sebagainya -- elemen-elemen strategik dan berunsurkan awam -- dijual digadai kepada golongan yang berTuhankan keuntungan dan wang -- bukan terus-menerus kebaikan dan kebajikan rakyat?

Tanpa Nama berkata...

Ha..haa..!!!.boleh ke golongan kaya ni dpt rawatan kt hospital kerajaan??? Boleh ke diorg terima carakerja staff yg kdg2 sambillewa je..
Kalau dh kerajaan tu, mana ada nak layan bagus2 mcm hospital swasta..Mesti geng kaya ni tension punya..silap2 asyik main saman ja..haha!!!