Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 2 Mac 2009

ISTILAH BUMIPUTERA ADALAH RASIS – TOK GURU





Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau tidak bersetuju istilah "bumiputera" digunakan terutama bertujuan untuk mendapatkan bantuan daripada kerajaan.

Beliau berkata, istilah bumiputera itu juga berbau perkauaman dan menafikan hak kaum lain sedangkan mereka mempunyai hak yang sama rata dan mempunyai kad pengenalan yang sama.

"Bila pilihan raya kaum lain boleh mengundi dengan satu undi, begitu juga dengan kaum bumiputera dapat mengundi dengan satu undi," katanya mengulas kedudukan bumiputera di negara ini yang didakwa sama dengan golongan aparteid di Afrika.

Nik Aziz bagaimanapun berkata, sewajarnya pihak tertentu menyamakan bumiputera itu sama seperti aparteid.

Beliau berkata, kerajaan perlu menubuhkan satu badan bagi mengendalikan golongan miskin di negara ini bukannya membantu satu kaum yang dikenali sebagai bumiputera.

"Saya tidak suka dengan perkataan bumiputera. Yang saya suka perkataan miskin, melibatkan semua kaum, begitu juga dalam Islam tidak sebut (Islam) hak Arab sahaja tetapi hak semua termasuk Arab Quraisy," katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, penubuhan sebuah badan yang mengendalikan bantuan kepada golongan miskin dapat menentukan pihak yang bertanggungjawab mendapatkan peruntukan yang disediakan oleh kerajaan.

Beliau berkata, semua golongan yang terdiri dari kalangan miskin perlu dibantu sebagaimana kerajaan membantu golongan bumiputera sekarang.

"Apa kita hendak guna bumiputera sahaja sedangkan kaum Cina, kaum India pun miskin juga dan perlu dibantu," katanya.




BAWAH INI UNTUK YANG AMBIL MATHS DAN SAINS DALAM BI



NIK AZIAZ SAYAS BUMIPUTERA TERM IS RACIST –
Malaysian Insider

In extraordinary remarks today, Pas spiritual leader Datuk Nik Aziz Nik Mat said the use of the term “bumiputera” smacks of racism and deprived other races of government aid.

In calling the term bumiputera racist, he appears to be drawing a clear line between his Pas party and the Pakatan Rakyat (PR) from that of Umno, which has been championing the special rights of Malays.


kah kah kah…. APA DAH JADI DENGAN KETUANAN MELAYU?.... kah kah kah

kah kah kah…. ABISLAAAAAA KONTREKTOR MENIAGA ATAS ANGIN….kah kah kah…

woit…. ABISLAAAAA KONTREKTOR KELAF F…. kah kah kah



9 ulasan:

Khun Pana aka johanssm berkata...

umno tidak akan kalah.
umno tidak akan hapus kan DEP hahaha
"bumiputar' akan di ganti dengan nama Kelas F hahaha

Nama : Najib Isteri Rosmah
Bangsa : Kelas F
Ugama : Islam ( Hindu pada hari Jumaat sahaja)***


***Najib adalah kadang-kadang Hindu sekian menurut Statutory Declaration oleh Thagarajoo AL Thangavelu .
Cherita bukan rekaan saya .
Fail boleh dilihat di pejabat pesuruh jaya Sumpah di Wisma Harwant

Tanpa Nama berkata...

salah seorang kontraktor yang meniaga atas angin tu adalah Mamu Reezal Merican Naina Merican bersama anak gembalanya Mohd Yaakub Nazri yang dahulunya direkrut semasa dalam GPMS.

nami o fish berkata...

Apartheid,Nazi,Zionis dan Ketuanan Melayu.

Perkataan yang berbeza,lambang yang berbeza,tapi maksud yang sama.

Kadang-kadang bila bukak buku Pramoedya Toer Bumi Manusia,kadang-kala apa yang nak disampaikan dia,kita manusia,sama saja.Takde beza berbangsa-bangsa.

Cuma kita je yang tak pernah(atau tak berminat) untuk tahu tentang persamaan.Kita lebih berminat untuk highlightkan perbezaan.

Tok Uban berkata...

Kontrator 2 ringgit bumiputra dapat projek ratus-ratus juta...makan komisyen aje...buat kerja kaum lain...

Dalam bumiputra tu, dibahagi 2 pulak...satu...bumiputra umno...satu lagi...bumiputra bukan umno...

so...yang banyak dapat projek...bumiputra umno...depa ni lah yang membangkrapkan malaysia...kahkahkah

Izwan berkata...

Kah kah....


Rasis!!!

Inilah namanya "Instituitional Racism", habis semua nak serap masuk ideologi rasis ke dalam pentadbiran!!!!

Ingat orang Melayu bodoh ka?

Tanpa Nama berkata...

Salute Tok Guru!!Ya.."bumiputra"..perkataan sanskrit ini tlh "diapartheidkan" oleh puak kentuk "mana saya punya 10%",oxfarts,band of choots yg tak dapat jab rabies..:-)

v berkata...

petikan diambil dpd akhbar maalayu...

Isu aparteid: Nik Aziz selar kenyataan Cheng Hau

KOTA BHARU 1 Mac - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyelar kenyataan Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor, Dr. Boo Cheng Hau menyamakan amalan 'bumiputeraisme' dengan dasar aparteid.

Tegasnya, negara ini memberikan hak yang sama kepada semua kaum malah setiap rakyat mempunyai hak masing-masing untuk mengundi.

Sehubungan itu, katanya, aparteid tidak sesuai dibandingkan dengan bumiputera di negara ini kerana ia berada pada satu tahap yang berlainan.

"Aparteid ini tinggi sangat. Bumiputera yang kita ada tak sampai situ.

"Kita duduk sebuah negara yang ada kad pengenalan dan boleh mengundi," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Cheng Hau mengeluarkan kenyataan itu pada ucapan penangguhan Mesyuarat ke-5, Penggal Persidangan Pertama DUN Johor ke-12, Khamis lepas.

Dalam ucapan itu katanya, 'bumiputeraisme' atau pemikiran membantu golongan bumiputera yang diamalkan di negeri ini menyamai ideologi aparteid.

Jelasnya, amalan tersebut dianggap bersifat aparteid kerana berasaskan politik perkauman iaitu golongan yang dominan diberikan keutamaan dalam mendapatkan bantuan.

Dalam pada itu, Nik Abdul Aziz yang tidak setuju dengan perbandingan itu bagaimanapun menyatakan perasaan kurang senangnya dengan perkataan hak istimewa bumiputera.

Katanya, semua kaum di negara ini mempunyai hak yang sama dan tidak perlu dibezakan.

"Kalau kita pergi negara China, mereka tidak akan cakap bumiputera Cina.

"Orang bukan bumiputera pun ada alasan terhadap kemajuan yang dicapai negara ini bukannya kaum bumiputera sahaja," katanya.

Sehubungan itu, katanya, biarlah hak istimewa yang dimiliki oleh kaum bumiputera sekarang diberikan kepada golongan miskin tanpa mengira bangsa dan agama.

Tambahnya, dengan cara ini barulah semua rakyat di negara ini dapat dibela.


- mana satu berita betul nie??? TT boleh nak respone?

MT Jilbab botak berkata...

AKu cadangkan kaum india saman gerombolan dan kerajaan sial malaysia kerana mempergunakan nama bumpiputera yang asalnyer bahasa sanskrit dari india.gerombolan tak dah la bodoh diaorangak tahu pulak kebanyakan bahasa malaysia asal dari perkataan sanskrit.ludah atas langgit jatuh muka sendiri la wahai barua umno.nk ngaku bumiputera tu orang melayu bukan gak sebab kebanyakan budaya kita asal dari indonesia dan india.so jangan nk pandai-pandai buat projek bodohkan melayu lagi.

soyawesome berkata...

alahai... dah lapuk dah.. PAS buat tema PAS UNTUK SEMUA..

paham-paham je laa