Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 2 Mac 2009

KAPITALISMA DALAM KRISIS


BURSA SAHAM DUNIA JATUH MENDADAK


Bursa saham London FTSE jatuh 1140 mata.

Jumaat lalu data menunjukkan ekonomi Amerika menguncup 6.2%.

HSBC bank terkuat di Eropahh memerlukan 17.7 bilion dolar untuk diselamatkan.

Saham HSBC telah jatuh 10% hari ini. Seramai 6,100 hilang mata pencarian.

Bursa Jepun Nikkei jatuh 228 mata atau 3.8%.

Bursa German DAX jatuh 3%.

Bursa Peranchis CAC jatuh 3%.


SEMUA NEGARA SAKIT TENAT KECUALI… dot dot dot...

Kakitangan Jabatan Perdana Menteri (JPM) perlu melaksana permintaan kerajaan yang memerintah terutama dari segi menambah baik sistem penyampaian kerajaan dengan berkesan bagi menangani suasana ekonomi global yang tidak menentu.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan, berkata sebagai kakitangan awam terpenting di negara ini, sesuatu peruntukan itu perlu dibelanjakan secara berhemat agar ekonomi negara dapat berkembang dan berdaya saing.

"Banyak negara seperti United Kingdom, Jerman, Singapura dan Thailand berada dalam kemelesetan. Alhamdulillah, kita masih bertahan.


kah kah kah…. BERBANGA LAH KAMU WAHAI RAKYAT MALAYSIA….kah kah kah….




TAPI APA PULAK DI BAWAH INI?


50,000 KAKITANGAN AWAM ANCAM TAK KERJA LEBIH MASA
– berita hairan

Kira-kira 50,000 kakitangan awam peringkat rendah tidak mahu bekerja lebih masa dan akan membuat kerja sambilan jika Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak memberi kenaikan pangkat sebelum 1 Mei ini.

Presiden Cuepacs, Omar Osman, berkata kakitangan terbabit kecewa kerana tidak dinaikkan pangkat walaupun kebanyakan mereka sudah berkhidmat lebih 25 tahun.

"Mereka tidak mahu membuat kerja lebih masa, hanya mahu kerja dari jam 8 pagi dan balik 5 petang. Tamat waktu bekerja, mereka akan pulang. Ini bukan ugutan tetapi sedih kerana tiada sebarang perhatian.

kah kah kah…. kah kah kah… kah kah kah



6 ulasan:

melyubukanumno berkata...

Kehadapan Abang Isham, semoga bekalan kretek sentiasa mencukupi.

Isham,

Gua ada dengar kat perhimpunan pagi tu. Poorah la Najib, lost his voice konon.

Pastu KSN plak malu-malu kucing nak berucap, segan konon, dia sorang je bukan menteri atau timbalan menteri, tapi Najib-oopss, Suami Rosmah yang suruh dia berucap.

Nak tahu benda pertama dia sentuh? Biasa la dia. Pasal kakitangan awam la. Civil servants ni katanya, kena patuh kepada arahan kerajaan hari ini. 'Serve the government of the day' la, konon.

Habis tu arahan Speaker DUN Perak kenapa tak ikut? Pastu wakil rakyat yang sah nak bersidang kat DUN besok kenapa dihalang masuk?

Setau aku, dia masih Speaker yang sah. Semua arahan dia yang keluar atas kapasiti dia sebagai Speaker DUN adalah arahan 'govt. of the day'. Kenapa ingkar perintah, bak kata member-member civil servant aku?

Sudah la, semua kakitangan awam sama saja. Kuli batak gerombolan. Tak de telur. Kata ada integriti la, professional la, hamba suruhan rakyat la. Semua hanya lip service je.

Pastu berbangga kerajaan dapat bayar dalam tempoh 14 hari. Bayar kat sapa? Kroni? Pemegang konsesi tol yang cekik darah? Pemenang 'loteri' a.k.a. kontraktor Kelas F kat T'ganu aritu? Yang 99.99% ahli gerombolan?

Macam member aku tadi cakap, hanya menyenangkan kroni dan kaum kerabat saja. Benda lain masih sama.

Teruskan komentar yang menggigit!

saudarabaharu.blogspot.com berkata...

Malaysia yang terbaik dalam dunia dalam pengurusan ekonomi hinggakan tidak terkesan dengan kekalutan ekonomi dunia pada masa ini, sedangkan negara-negara maju terketar-ketar kesan daripada merudumnya sistem kapitalis yang mereka gunakan dan agungkan selama ini.

Kalaulah ada ranking macam bolasepak, sudah pasti Malaysia sedang mencanak-canak naik ranking nombor satu dunia, ranking terbaik dari segi ekonomi dunia.

Tapi, tolonglah Tok Wan Jib...Jangan tipu rakyat. Udah udah la tu. DUN Perak tu ape crite. Rompak pandai, urus tak boleh, sekarang kacau bilau, penganiayaan kepada rakyat Perak!

Inilah rupa PM menunggu masa!

kah kah kah berkata...

kah kah...bagus la...terimalah padahnya...ramai kakitangan awam yang terus melakukan sabatoj di negeri-negeri di bawah pentadbiran PR...NAH..terimahlah balasannya..kah kah..suka sangat kat BN...kenalah kerja lebih masa...kah kah

jengkoi berkata...

hak hak hak
bangga lah kite rakyat mesia
punye isteri rosmah
yang pandai jaga ekonomi..
ahahahahaah
i laik itt...

Tanpa Nama berkata...

Kalau pekerja gomen enggan bekerja oopss berkhidmat seperti yang dijanjikan (Aku Janji!)... kasi 'goreng sotong' bak kata kawan Cina kita.

Kita ganti mereka yang sudah kenyang perut dengan mereka yang sedang mencari kerja halal. Pasti prestasi kerja zoom menaik hebat.

Dengar tak, KSN?

Tanpa Nama berkata...

semue bro2 di atas!
gua gomen n keje lewat pun apa ada hal! lu satisfied ngan ape lu buat!
ni bukan psal sindrom gomen, ni psal org tu sendiri x nak ubah!
camne lu nak fuck d system if lu dunno the system! even more lu fuck it n do nuthing!
bollock!
-non-partisan-