Isnin, 2 Mac 2009

JANGAN DERHAKA PADA SULTAN - EEK OINK


Semua pihak di Perak tidak mengira parti perlu bersabar dan tidak mengambil tindakan melulu sehingga menderhaka kepada Sultan, Sultan Azlan Shah.

Tokoh ilmuwan Islam, Datuk Ibrahim Azmi Hassan berkata, sekiranya kedua-dua pihak, Barisan Nasional (BN) dan pakatan pembangkang tidak bersabar ia akan menyebabkan keadaan menjadi lebih huru hara.

Beliau berkata, pada masa sama, kedua-dua pihak perlu kembali kepada ajaran Islam dan merujuk kepada al-Quran serta hadis dengan teliti tanpa membuat sebarang tafsiran sendiri.

“Dalam al-Quran menyuruh kita patuh kepada raja, jadi jangan keras sangat. Tuhan suruh taat, dalam hadis nabi pun disebut, sekiranya kamu melihat raja melakukan sesuatu yang kamu rasa benci atau tidak bersetuju maka hendaklah kamu bersabar.

“Apa yang berlaku di Perak, kedua-dua pihak kena sabar. Ada baik di kemudian hari, kalau sebelah sana tidak sabar dan di sini pun tidak sabar satu hari akan jadi rusuhan. Jika berlaku rusuhan siapa yang untung, orang Melayu yang akan rugi,” katanya.

Beliau berkata demikian pada forum yang bertajuk Kesetiaan dan Kedaulatan Raja, Isu Perak: Dari Sudut Undang-undang dan Islam di sini semalam.

Forum tersebut turut dianjurkan oleh Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK).

Turut hadir Presiden MTRK, Datuk Ibrahim Ali. Beliau bersama peguam, Zainur Zakaria adalah ahli panel forum tersebut.

Ibrahim berkata, agama-agama lain juga menyeru umat mereka taat kepada raja.

“Dalam Kristian termaktub dalam Injil diperintah patuh kepada raja, dalam Taurat juga sama. Agama Buddha dan Hindu juga menyeru umatnya supaya taat kepada raja,” katanya.

Katanya, banyak contoh di negara-negara lain yang menunjukkan bahawa raja amat penting dan tanpanya, negara berkenaan akan menjadi huru hara
.


kah kah kah…. kah kah kah… kah kah kah…

woit… ADA LAGI BERUDU BERUDU NI?.... kah kah kah..

woit.... AYAT MANA ?..... TAK PERNAH JUMPA?.... kah kah kah...

woit.... LAWAN KEZALIMAN BANYAK AYAT.... LAWAN YANG MUNGKAR BANYAK AYAT... NI YANG SURUH SEMBAH RAJA NI....KAT MAN?.... kah kah kah



24 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Apa yang terjadi di Perak sebenarnya salah sultan sendiri daripada rakyaat respect kan dah jadi celaan...

Rakyaat jagan derhaka supaya sultan boleh buat apa yang dia suka....kalau nak macam nie balik ke zaman sultan melayu Melaka la...tu pun kalau nak tenglok Hang Jebat mengamuk

Tanpa Nama berkata...

NAJIB PENDERHAKA KEPADA MAK DIA SENDIRI:-Melayau
MAT MONGOL NAJIB telah derhaka kepada maknyer sendiri kerana telah banyak dia memperalatkan kaum wanita untuk nafsunyer termasuk membunuh wanita mongolia dan lain-lain sewaktu denganyer.emak mat mongol kalau masih hidup tentu terlalu malu atas perlakuaan anaknyer dan merasa terhina kerana anakyer tidak mengcontrol alat kelamin dan memgunakan sewenang-wenangnyer.

master berkata...

Susah nak kata. Nak sokong Raja ke tak. Buat masa ini, Malaysia masih perlukan Raja, terutama orang Melayu.

England masih ade Queen, kenapa kita tak perlu Raja. Ada Queen pun masih maju juga. Yang menjadi masalah kalau Raja terlibat dan terlebih masuk campur dalam politik.

Sekarang orang Cina dan India pun sudah iktiraf Raja. Lim Guan Eng antaranya dan politican bukan Melayu yg lain. Perhimpunan Bersih buktinya, rakyat mengiktraf Raja. Kita Melayu yang sibuk nak hapuskan Raja.

At least, saya setuju dengan idea Raja Petra, mengelakkan UMNO dan BN atau Perdana Menteri memiliki 'absolute power' sekaligus mewujudkan diktator Idi Amin, Marcos, Saddam, Robert Mugabe Malaysia, dll.

Tapi macam-macam boleh berlaku, mungkin dalam 50 tahun, sedangkan BN pun hampir tewas 8 March yang lalu, inikan pula Raja.

EQUILIBRIUM berkata...

berahim yg cakap dlm bible pun ada suruh patuh raja tu paham ke makna RAJA yg dimaksudkan muahahahahahha

kalau dlm bible maksud raja tu seperti nabi sulaiman, nabi daud dan lain2.

jgn le nak jadi terlalu pandai sgt sampai main belasah je

Tanpa Nama berkata...

woit

dalam agama kristian Kitab Injil mana ada ayat/ajaran suruh taat pada raja...ajaran Kristian menyeru umat manusia untuk percaya dan taat pada "Allah Yang Maha Esa"..

dari mana berudu ni dapat ayat-ayat berudu ni??..cuba tunjuk sikit!

taat pada "manusia gedebe" tak COOL la...
taat pada "UMNO/BN" tak COOL la...
taat pada

Tanpa Nama berkata...

Kepada Master:

Yang England maju tu PASAL DIORANG JAJAH TANAH NEGARA ORANG LAIN LAH WOIT! Bukan pasal ada Queen. Queen dan King tu bukannya buat apa. Mengarahkan askar menawan negara lain tu ada lah. Selain tu duduk istana dalam aircon minum jus.

Tengok la negara-negara maju lain yang takde Queen. Tengok lah USA. Tengok la Peranchis. Tengok la Australia. Tengok la mana-mana.

Queen tu apa sumbangan dia kepada kebaikan rakyat? Sebutlah?

Raja pun apa sumbangan dia kepada orang Melayu zaman sekarang. Jangan kita memperhambakan orang Melayu kepada Raja. Kita ada tangan, ada otak, kita boleh berusaha, kerje keras, cari makan, bagi sedekah, bersopan santun, sayang menyayangi. Nak Raja untuk apa?

Kita ada Raja sebab tradisi. Kita ada Raja sebab masa Merdeka dulu UMNO buat kontrak dengan British. UMNO tu parti yang menjunjung dan berpakat dengan Raja-raja buat kontrak dengan British.

Ishhh, tak paham sejarah la bebudak zaman sekarang...

Tok Uban berkata...

Geli geman aku baca kenyataan tokoh ilmuan tu...hadis mana dia ambik tah...

Raja buat salah..sabar...tak baca ke apa yang diucapkan oleh Khalifah Yang Empat bila dilantik jadi Khalifah...

Tahu tak kenapa Kerajaan Othamaniah jatuh?...kerana adanya penasihat-penasihat macam tuan...

Tanpa Nama berkata...

meow,

apabila raja zalim hendaklah pengikutnya bersabar? mana ada konsep raja dalam islam?

apakah orang tak sedar raja itu ialah kepala kepada sistem feudal, satu sistem ekonomi yang sudah tidak relevan lagi? dan raja ini suka kalau cerita cerita seperti kesaktiannya disokong oleh agamawan agar rakyat "bersabar apabila raja melakukan kezaliman",

apa yang spesial sangat tentang raja? masih ada orang yang percaya raja ada tulah? raja boleh terbang ke? darah raja bukan merah seperti kita juga ke?

dan harus diingat raja raja dalam sejarah naik dengan menderhaka dan membunuh raja yang sebelumnya. lepas tu mereka bagi tau jangan menderhaka pula!


wow, betullah cakap bung hisham, agamawan bersekongkol dengan pemerintah untuk kelentong orang biasa. bukan nak membuka minda, tapi nak ikat dengan rantai, kasi mangga dan campak kuncinya.

master berkata...

Kepada Zainudin 46:

Maksud saya Raja tidak memberi banyak kesan buruk kepada negara Malaysia. Malah bawa banyak kebaikan. Menjaga kepentingan negara, agama, dan sebagainya.

As for the Queen di England, saya tak tahu apa sumbangan dia kepada rakyat. Mungkin perlancongan? Setiap tahun juta orang melawat Buckingham Palace. Membawa pulangan juta pounds kepada negara.

Saya tak minta rakyat sembah Raja membabi buta.

Tanpa Nama berkata...

raja petra diaorg bole zalimi plak.. chait!

Tanpa Nama berkata...

Rakyat memang mengiktiraf RAJA.
Tapi RAJA yang macam mana.
Kalau yang alim dan adil memang patut ditaati.
Kalau raja yang zalim dan tidak memikirkan kehendak rakyatnya, baik tak payah ada RAJA pun tak apa.

Tanpa Nama berkata...

inilah ulama jual ayat al-Quran, retorik!

Brahim, Cis! Raja mana sama dgn khalifah bodoh.

Tanpa Nama berkata...

Rasa hormat ni, akan datang dgn sendirinya, bila seseorang itu kelihatan rasional. Ia tidak perlu dipaksa2.. Tuhan akan beri laluan yg mudah utk org hormat, jika benar penghormatan itu milik seseorang.
Dalam kes ni, macam nak tegelak pun ada, adaka patut, pujukan demi pujukan dan amaran kpd rakyat, utk tidak menderhaka kpd sultan...
Hahaaa!!! raja kena merayu kat rakyat..hahaaa!!!!baju kot terbalik..

Khun Pana aka johanssm berkata...

Raja lebeh penting atau agama lebeh penting?

Mau dengar siapa? Mau dengar Allah punya ayat atau mau dengar raja punya cakap?

Sabah dan sarawak tak ada raja.
Dulu ada Raja Berook
mesti kah Sabah dan sarawak dengar Raja dari Barat? Saya rasa tidak, Sabah sarawak lihat raja bagai lintah darat.

Apa punya orang yang cakap pasal ajaran Buddha ada taat kepada raja?
gautama Buddha memang anak raja yang buang raja nya. Buddha derhaka kepada raja sebab nak jadi orang yang tau insaf dan susah pedih rakyat biasa , walaupon dia sendiri anak kepada raja.

Sabah dan sarawak mau raja ke?
Betul ke orang Malaysia mau raja?
Buat undi..dengan undi lah adil.
Buat 2 undi lebeh baik.
1 untuk pilih PM dan satu lagi untuk simpan raja atau buang raja.

Ini baru lah adil.
ini bukan berontak, ini bukan derhaka, ini cara aman dan adil.
Cara Islam yang betul.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu. Pasal itulah Nabi Musa tidak pernah menderhaka kepada raja Mesir. Lebih-lebih lagi raja Mesir yang memelihara baginda sejak kecil.

Tanpa Nama berkata...

Nabi Musa pun tidak menderhaka kepada Raja Mesir. Belajarlah dari kesabaran baginda.

Tanpa Nama berkata...

Konsep beraja tidak pernah diajar oleh mana-mana Nabi. Kalau konsep beraja sesuai dengan ajaran Quran, maka sudah tentu akan wujud satu dinasti pemerintah dari keturunan nabi.

Tanpa Nama berkata...

poyo jer, sultan hampeh

pena reformasi berkata...

Berudu ni ada belajar agama Buddha ke? Jangan dok pandai cakap kalau tak tahu.

Tanpa Nama berkata...

wa... hebat laa tokoh ilmuan islam ni... dah nak 10 tahun aku belajar tafsir Al-Quran.. tak da pon jumpa ayat yang cerita kene patuh pada raja. ayat mana ni? dari surah mana ni? mungkin dia belajar lebih lama dari aku lantas terjumpa dan boleh bagi statement tanpa kemukakan bukti..

ni cakap main lepas ni dah jatuh hukum fitnah ni..

dulu sogok astora jabat.. hari ni dia sogok pulak berudu ni.. diorang memang cemerlang gemilang dan terbilang dalam bidang sogok menyogok..

baca sejarah laa..

Rasulullah S.A.W. bukan keturunan raja pon tapi boleh guling kan pak cik dia sendiri..

Nabi Musa A.S. pon gulingkan raja sendiri..

Nabi Ibrahim A.S. pon gulingkan raja sendiri..

ahaaa.... Mahathir pon gulingkan kuasa raja sendiri.. masa ni tak da pon mahathir kena statement kene patuh pada raja..

buta sejarah kot diorang ni.. pinjam TT.. KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH..

Raja pon manusia.. kalau dah pakai ihram pon sama je taraf.. kalau luka pon darah warna merah.. aku tak penah nak terlintas nak hormat orang atas pangkat yang di beri oleh manusia kepada manusia yang lain.. aku hormat raja sebab dia tua je.. sorry sorry naik lorry beb!

pekakbutabisudungu berkata...

BAHAWASANYA NEGARA KITA MALAYSIA mendukung cita-cita hendak :

mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya ;
memelihara satu cara hidup demokratik ;
mencipta satu masyarakat adil di mana kemakmuran Negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama ;
menjamin satu cara liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai corak ; dan
membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden.
MAKA KAMI, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut :

KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN





adakah gunanya lagi untuk yang lain lain ?

Tanpa Nama berkata...

MASTER kata :
"Maksud saya Raja tidak memberi banyak kesan buruk kepada negara Malaysia. Malah bawa banyak kebaikan. Menjaga kepentingan negara, agama, dan sebagainya.."

wei MASTER..ko paham ka tidak apa yg berlaku di Malaysia sekarang..???
kenapa semua orang membicarakan pasal kewujudan Raja2 di Malaysia sebabnya terlalu byk malapetaka yg telah berlaku keatas rakyat disebabkan oleh kewujudan Raja-Raja Melayu..
aku nda pernah pun nampak apa kebaikan yg raja-raja ni sumbangkan kepada rakyat...
raja2 ni perna ka bersuara bila rumah2 rakyat di musnahkan..??perna ka raja-raja ni bersuara bila tanah2 rakyat di rampas..???

jangan mimpila raja-raja ni mau menjaga kepentingan negara..menjual agama mungkin la(atau memang)


p/s : en.MASTER lain kali kalau mau post commnt di blog tukar tiub ni jgn jangan jadikan buku teks kajian tempatan darjah 5 sebagai rujukan ahahaha...

Tanpa Nama berkata...

polis? haktui… nak tahan 20 pemuda UMNO kek parlimen pun ketaq! tak berani, hisamudin kate sape suruh karpal bg depa marah, sekarang tak boleh kawal kemarahan mereka… haktui la… himpunan 100ribu brani lak tahan!
SPRM? lg haktuitutui…. mcm pulis gak…. pasal lembu ngan kereta… cepat jo… pasal penyapu hampeh,,,,, hangpa tau aku nk fitnah skit ni… khir boli penyapu tu rm5 je… die nye Purchase Order kat kerajaan rm55 sebatang.. tu yg payah SPRM tu…
NAJIB… hak…………TUI! (kek muke) cakap cam kap lam ya nga (ZAMBRY)..
goram3! esok klu sebab BN dun tak bersidang, aku nk fitnah kat balai BijaN liwat aku…hahahaha aku bersumpah kat Bukit bintang nnt… padan muke.. pangil TVPAS wat live…. sape nak join aku… email aku! NOTOUMNO@NATEUMNO.


LAGI SATU EK... AKU BELUM PERNAH RAJE BERSUARE PUN... BANYAK NATEAMENO JEK BERSUARE... MENGALAH KAN SULTAN DEPA NI... KT SELANGOQ HR TU PUN SAME... SULRAN RELEK JO... KHIR JO YANG BERSUARE... MEREKA NI SAPE SEBENORNYE?

jebatderhaka berkata...

dari aku hormat kat raja baek aku hormat dan kasihkan kedua org tua aku....
perut aku lapor tak makan raja tak mai kasi aku nasi....
depa 1 keturunan dok abiskan duit rakyat kat club, main pompuan...
bt mcm bapak depa py disco....
nak hormat camne????
kalau tak caye pi lah luangkan masa skit kat club2 area K.L,
tgk ngan mata sendiri....
tgk kerabat raja/sultan tgh baek enjut air black label jonnie walker...siap ada bouncer lagi....