Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 8 Jun 2009

DUA B ATAU BUKAN DUA B


PATUTKAH BAHASA INGGERIS DIJADIKAN MATA PELAJARAN WAJIB?
–berita hairan


KUALA LUMPUR: Sasterawan ulung Inggeris, William Shakespeare pernah berkata: 'to be or not to be, that is the question'.

Petikan pujangga itu bermain di fikiran apabila merujuk kepada sama ada bahasa Inggeris patut dijadikan mata pelajaran wajib untuk lulus peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Muhyiddin Yassin melontarkan persoalan itu untuk dibincangkan oleh orang ramai dan bagi kerajaan mendapatkan maklum balas.

KAH KAH KAH…

KAH KAH KAH…


woit… CUKUP LAH TIPU ORANG MELAYU…. kah kah kah..

woit… HENTIKAN LAH PROJEK MEMBODOHKAN ORANG MELAYU….kah kah kah..

woit… JANGAN LAA NAK ALIH ALIH TOPIK…. Kah kah kah..

woit… TAK PAYAKLAH GONCANG LEMBING .. 2B ATAU BUKAN 2B… kah kah kah..

woit… HAPUSKAN PPSMI… NI YANG SATU MALAYSIA NAK… kah kah kah..

kah kah kah… NAK AJAR BAHASA INGGERIS BUKAN MELALUI MATHS DAN SAINS….kah kah kah..

kah kah kah… NAK BELAJAR BAHASA INGGERIS MELALUI SASTERA INGGERIS… kah kah kah..

woit… KELENTONG TAK ABIS ABIS… AUTA.. PUTAR ALAM… kah kah kah…



17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nak bincang dan dapat maklum balas org ramai? sejak bila? ppsmi macamana? 10 subjek spm mulai tahun depan.. tak bincang pun! lagi?

Hamba berkata...

Si mangkuk sembab ni tak ahbis2 dgn idea bongok dan sembab. Apa dah jadi dgn cadangan 'Bank Idea' dulu??? Jadi pilih shoplot mana nak sewa? Dah pilih presiden bank? Dah pilih kroni mana yg dapat kontrek2? Dah lah sembab, bodoh pulak tu..... macamana blh jadi menteri pelajaran dgn DPM ni????? Karam 1Malaysia nantiiii!

Tanpa Nama berkata...

apalah menteri pelajaran Malaysia ni ???

langsung tak boleh buat keputusan ??
Ya atau tidak ?? takut ke ? ataupun otak tak berisi , tak tahu apa nak buat ?

lagi pun ni Muhyiddin TPM pulak ?? habislah rakyat Malaysia kalau lagi di bawah pentadbiran UMNO/BN dengan orang2 sperti mangkuk !!


Dakis.

Tanpa Nama berkata...

Signs of a new financial storm for September coming from Dubai and Saudi Arabia

http://www.asianews.it/index.php?l=en&art=15402&size=A

Will Manchester City has a chance in next season premier league or are they gonna be defalted even before the whole start? So how much more investment are we goona get from the middle-east?

Cheers

::IZzuL:: berkata...

kebodohan melampau

Tokwan berkata...

kah kah kah...kah kah kah...

YANG PASTI PPSMI ADALAH "SAMSENG" KEPADA PERLEMBAGAAN NEGARA?

ISU PPSMI PUN TAK SETLE...TIBA2 NAK BUAT 10 SUBJEK EXAM SPM PULAK?...kah kah kah

SETAN PUKIMAK DAH CONFUSE...BUAT LAGU TU TAK KENA...BUAT LAGU NI PUN TAK KENA...kah kah kah

Master Yoda berkata...

Kah kah kah...

Ini menteri lagi ngok dr menteri bapok yg dolu2...

Kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

bro isham, tlg brainwash skit geng2 pakatan yg dok berebut kerusi mpsp penang tu...buat malu kt united malay national organisation ja..

Belly-Button berkata...

aku ade br kajian kes mgenai ppsmi yg lect aku buat,,mmg sah akan mansuh, just x umum je lg.

Tanpa Nama berkata...

The pros and cons of geoengineering

http://www.metoffice.gov.uk/corporate/pressoffice/2009/pr20090604.html

Geoengineering solutions to curb global warming may offer advantages in combating temperature rise, but could also significantly damage the earth’s eco-systems, climate scientists say in a new study published recently in the Journal of Geophysical Research.

One such proposal is the deliberate brightening of clouds by adding sea-salt particles to increase their reflectivity. Extensive sheets of low-level cloud exist off the coasts of South Africa, South America and the western USA, and by ‘seeding’ these clouds to reflect more sunlight away from the Earth, global warming could be slowed.

Met Office scientists, led by Dr Andy Jones, have investigated the effects of this particular way of modifying climate using the Met Office Hadley Centre coupled climate model, and find that global warming could be slowed by up to 25 years. While there is clearly significant benefit in delaying increased temperatures, the results also reveal the downside to such geoengineering. The most serious is a sharp decrease in rainfall over South America, which would likely accelerate the die-back of the Amazon rainforest and the subsequent loss of one of the world’s major carbon stores.

Commenting on the study, Andy Jones said: “While some areas do benefit from geoengineering of this sort there are other, very significant regions, where the response could be very detrimental, raising questions about the practicality of such a scheme.”

Notes

* The Met Office Hadley Centre is the UK’s foremost centre for climate change research. Mainly funded by DECC (the Department of Energy and Climate Change), Defra (the Department for Environment, Food and Rural Affairs) and the Ministry of Defence, it provides information and advice to the UK Government on climate change issues.

*** Remember the movie "The Avenger"...the mad scientist, Sean Connery", doing planet-wide weather modification. Ha! It's now out. Patutlah Johor banjir besar tahun tu yang kaki tidur sibuk membuat perasmian restoran nasi kandar kat perth, australia.

Tanpa Nama berkata...

4m strateji baru wanita umno di manikurai,ialah 1- mengesan pengundi 2-memahami pengundi 3-mendekati pengundi 4- menawan pengundi. tambah lagi 5-menipu pengundi 6-menureh pukuk getah pengundi 7- merusak pukuk getah pengundi 8-membelanjakan pitih pengundi 9-melacurkan tv negara 10-melingkup wang rakyat(pengundi) itulah projek makcik grombulan...

Wan Ezahar berkata...

Asyik2 BI je menteri umNO kat Msia ni ? Macamlah BI ni hebat sangat.

Kenapa tak suruh pelajar melayu wajib lulus bahasa Arab. Sekurang2 generasi akan datang faham bahasa dan doa dalam Al-Quran tu. Sekurang2nya bangsa melayu ni tak terpisah dengan agamanya.

Sama je alasan supaya rakyat senang dapat keja kalau menguasai BI ni digunakan oleh Maha Zalim untuk memperkenalkan PPSMI dulu. Alasan nak wajib lulus BI pun sama gak. Nak dapat keja. Tapi sekarang makin banyak yang takda keja. Belajar tinggi pun tak dapat keja.

Rakyat USA & Britain & Philipine & Spore yang kuasai BI pun masih banyak yang nganggur. Sebab tu mereka datang kat Msia cari keja coz kat Msia kalau guna BI senang dapat keja.

Biasalah umNO kalau tak musnah bangsa negara, bukan umNO namanya. Dah dasar dididik penjajah maka sampai bila2 pun tetap berpaksikan kepada penjajah. Mental penjajah. Sebab tu bila kalah buat kacaubilau. Bangsa penjajah mana mau kalah. Macam2 cara nak menang.

sby berkata...

Wan Ezahar....aku setuju dgn kau

Tanpa Nama berkata...

aku pun sokong kau Wan Ezahar.Hebat sangat BI ni sampai semua benda nak guna BI.Ingat dunia jer..akhirat tak ingat.Bilalah pemimpin Umno ni nak insaf....

shahrizalisme berkata...

"Kenapa tak suruh pelajar melayu wajib lulus bahasa Arab. Sekurang2 generasi akan datang faham bahasa dan doa dalam Al-Quran tu. Sekurang2nya bangsa melayu ni tak terpisah dengan agamanya." Wan Ezahar

Kenapa harus ada pemaksaan dalam belajar bahasa Arab? Cadangan anda seperti ini sangat tidak munasabah.Pilihan sepatutnya diberikan kepada pelajar untuk belajar bahasa asing seperti Bahasa Arab dan lain2. Pemahaman Al- Quran juga boleh dipelajari dari terjemahan BI. Kerana apa? Kerana penterjemah Al- Quran dr Bahasa Arab ke BI juga sudah tentu menguasai bahasa Arab dgn baik!Sama seperti kita belajar Islam dr ustaz yg berbahasa melayu. Ini juga satu proses pembelajarn hasil penterjemahan Bahasa Arab.

lemah lutut berkata...

hahahahahahaha.......

wan ezahar,lu boleh ganti tempat mat sembab ni lah jadi menteri pelajaran....mat sembab ni bukan tak berpelajaran,masalahnya dia ni kurang ajar sampai nak basmi bahasa melayu....mentang2 lah dia jawa... cakap macam puki sembab ni...

Kucing Parsi berkata...

gua pun ada tanya pasal ni

ha ha ha

kalau dapat a1 english pandai speaking ke

kalau dapat a+ english pasti kerja ke?

ha ha ha

http://melodymockers.blogspot.com/2009/06/anyone-want-spm-certificates-should.html