Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 2 September 2009

SELAMAT BERBUKA PUASA




BERBUKA APA PETANG INI


bagaimana agaknya petang ini di jenin
bagaimana agaknya petang ini di gaza
bagaimana agaknya petang ini di jalalabad
bagaimana agaknya petang ini di kabul

berbuka puasa apa petang ini di baghdad

mereka yang di bagram
mereka yang diguantanamo
mereka yang di evin
mereka yang di kamunting

agaknya pukul berapa mereka bersahur

sebelum memakan sebutir tamar
sebelum meneguk secangkir serbat
sebelum menggigit seketul apam
sebelum menghisap sebatang keretek

ketika berbuka petang ini
ketika memandang juadah terhidang
ketika menunggu loceng berbunyi
ketika siang berganti senja

tanyakan pada diri
apa dia berbuka di kamunting
apa dia berbuka di guantanamo
apa dia dia berbuka di evin
apa dia berbuka di bagram

selesai bertanya nikmatilah juadah




13 ulasan:

begudol berkata...

aisaymen bro hari- hari tulis buka puasa, makan apa.. borong bro...gua peminat lu nombor wahid berita sensasi terkini dan tulisan lu membuka minda dan merevolusikan otak gua yang blank ni.

Tanpa Nama berkata...

hermm kamu pernah disana dulu, entah bagaimana.

kah kah kah kah kah kah kah kah berkata...

saya berbuka dengan segelas susu bersama sup timun mee suah dan sebatang nusantara menthol....fuuuhhh...syurga...

NT Con berkata...

Citela sket bro keadaan berbuka kat sana...mana tau bole insaf sket sape yang membacanya...

KeliwonKontang berkata...

Hari nie gua makan mertabak , popia , samosa , ikan pari bakar , daging kurma , lala masak petai ...aduh kenyangnyaaaaaaaaaaa

mosabit berkata...

kemunting?...kata menteri lidah kontot pada zunar...."lu kalau tak puas ati..lu bawak masuk mahkamah la..."...alamak bro...ini pondan garang jugak la bro....takut aku dengar suara dia...suara membelah apam....

penanggah berkata...

hari ni gua berbuka dengan nasi ayam jer.. walaupun nasik keras semacam gua tetap belasah.. hahaha

zeqzeq berkata...

Kamunting


kesian..cian INSAN ...

anak di rumah??

,,ayah, APapa, Papa,,

ada boleh ker???Bebaskan semua...bagi Kososng sempena Ramadhan??

..mana tau sang anak minta TSUNAMI datang lepas ni..

..dari Bandung ke Kamunting..terbang..
ada mustahil tak?

..kerana sang anak berkata..alang tak beraya denagn Papa, lebih baik,,,tak jumpa terus..

Tanpa Nama berkata...

Bro, orang luar boleh x melawat masuk kem kamunting? teringin plak nk tahu mcm mana kehidupan kt sana

KrisLamPir berkata...

betul kata bro. isham tu...
kita patut sentiasa bertanya...
tanya diri... tanya orang lain... tanya jiran... tanya kawan atau lawan... baru minda sentiasa fresh.
Dengan bertanya, kita bukan setakat ingin tahu jawapannya... tapi kita juga ingin tahu penyelesaiannya... yang tuntas!

Agaknya, kenapa aksi "tabik ultraman" @ "tabik ala Nazi" PDRM semasa sambutan kemerdekaan di perkarangan bangunan Parlimen beberapa hari yang lepas tidak di persoalkan oleh Media Arus Perdana ya?????

dapat maklumat ni dari sini...

http://malaikatsesat.blogspot.com

Kenapa agaknya ya bro. Isham????

boros berkata...

Lidah kontot mana leh belah apam.. Ikut kata TT - Cian bini dia.. Kah Kah Kah

bodolahman berkata...

elo encik isham..lu ada baca ka komen lu munyer peminat ni...tlaak menikus pun lu..

itu lidah kontot sulah manyak kunyang woo...jadi ini hali dia musti mau jaga balik dia munyer tuan. dia munye tuan pun, memang bau taik manyak kuat meh...bukan bacang lagi ada bau...musti dia mau kaotim sama bigmama juga...

gua tunggu lu punyer buku balu...itu buku hegemoni wa sula khatam manyak kali daa..lalam internet...wa mau lu muat buku "mangaimana itu perlembagaan lipinda"...belapa manyak kali lipinda...gua tak ada idea meh..lu kupas cantik2...fuiyo..kasi boom punyer...itu wa denga sulah 600 kali pinda meh..musti celita kelaka menyer..

muku maru, lu kasi halga maik la..rm70-100 ka...manyak penat woo pk-pk...itu rm30 hegemoni, memang patut..tapi wa lasa rm40-45 la...

bobp berkata...

salam bro.. mintak kebenaran amik puisi ni taruk kat fb wa.. terima kasih