Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 22 Februari 2010

KERETA LEBIH BAHAYA DARI BOM



LEBIH SELAMAT DI KABUL DARI DI LEBUH RAYA PLUS




12 LAGI KEMATIAN PADA HARI KE 14 OPS SIKAP - bernama
Dua belas lagi kematian dicatat pada hari ke-14 Ops Sikap ke-21 semalam, menjadikan jumlah korban kemalangan jalan raya seramai 195 orang sejak operasi itu bermula 7 Feb lepas.

Penguasa Perhubungan Awam Bukit Aman Supt Rasdi Ramli dalam kenyataan hari ini berkata pengguna motosikal mencatat sembilan kematian dan masing-masing satu melibatkan pengguna lori, kereta dan pacuan empat roda.

Jalan bandaran mencatat jumlah kemalangan paling tinggi dengan 393 kes diikuti jalan persekutuan (207 kes), jalan negeri (146 kes), lebuh raya (64 kes)dan jalan-jalan lain (37 kes) yang menjadikan jumlah kemalangan sebanyak 847 kes.

Sebanyak 5,586 saman dikeluarkan semalam untuk pelbagai kesalahan trafik.Ops Sikap ke-21 dilancarkan sempena Tahun Baru Cina dan akan berakhir hari ini.


MANA LEBIH BAHAYA – DI MALAYSIA ATAU DI AFGHANISTAN

sila lihat soldadu yang mati di afghanistan
semenjak perang bermula tujuh tahun dahulu
sila bandingkan dengan yang mati di jalan raya
di malaysia dalam masa tak sampai dua minggu


Australia - 11
Belgium - 1
Canada - 140
Czech - 3
Denmark - 31
Estonia - 7
Finland - 1
France - 40
Germany - 34
Hungary - 2
Italy - 22
Jordan - 1
Latvia - 3
Lithuania - 1
NATO - 7
Netherlands - 21
Norway - 5
Not yet reported - 1
Poland - 16
Portugal - 2
Romania - 11
South Korea - 1
Spain - 28
Sweden - 4
Turkey - 2
UK - 264
US - 999

JUMLAH 1658




7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Setiap kali pergi kerja naik kereta macam pergi medan perang. Entah balik atau tak balik tak tahu lagi. Bini-bini ciumlah tangan dan minta ampun kat suami sebelum start kereta, kerana suami-suami kamu semua mungkin tak balik. Macam-macam kempen buat tapi dreber Malaysia sukar nak ubah sikap. Sudahlah lori melambak-lambak,lori kontena lagi, bawak pasir sehari 700 buah lori lagi,lori bawak scrap dari kapal laut, tak cukup dengan itu kena awas Mat Rempit pulak..beribu motor kapcai ..kereta kena awas mat rempit ini , kalau terlanggar siap...semua moto ada label logo Pukida. Macam red Indian mat rempit ini serang pemandu kereta..pasti mampus atau masuk icu. Harap Mat Kampau tolong ringankan sedikit kesesakan lalu lintas jangan haraplah. Kalau nak saman ada saja timbul mat kampau ini mcm belajar ilmu ghaib asyik-asyik timbul..Ambil pen dan buka nota sekolah dia akan tanya "nak settle sinikah atau nak settle di court dalam?. atau pun melonggok ramai-ramai mcm tentera british dulu menunggu askar Jepun dengan berengan di tepi jalan, pelancung datang pun ngeri tengok telatah Mat kampau kita hulur ke hilir bawa M-16 mcm negara berada dalam pemerintahan bawah tentera. Belilah pistom lebih sikit bagi kat budak-budak itu..kesian bawa rifel itu. Kalau berlaku kemalangan panggil punya panggil nak ambik gambar sampai satu purnama tak muncul. Pemandu jadi serba salah kalau alih kereta tanpa ukur salah tak alih itu dia jam sampai 40 km. Serba salah. Taiko-taiko ejen towing kereta pulak kerumun kita. Kalau lelaki kita takut mcm mana pompuan-pompuan kalau kemalangan nanti?. Yang aneh kalau Pakatan Rakyat buat Majlis Mat Kampau datang sampai beratus-ratus entah mana depa kutip tak tahu pulak.

Kalau Perkhidmatan pengangkutan awam baik macam di negara jiran kita di selatan itu tak perlu bawak kereta pergi kerja. Tak perlu berlagak bawak BMW itu kerana yang ramai pakai BMW di negara ini ialah orang direct selling dan ajen Insuran. Ini tunggu bas macam tunggu bulan jatuh ke riba...alamat tak pergi kerjalah kita. Bagi orang bertanggung jawab dalam jalan raya ini, Jangan angkuh ..dan riak pii belajaq kat orang mcm mana negara jiran itu menguruskan sistem perkhidmatan awam mereka. Ini bodoh sombong buat apa..sudahlah bodoh tapi sombong pulak. Nak belajar tapi nak pergi ke Disneyland belajar apa?. nak tengok buntut mickey mouse saifull kah?. Susah-susah orang KL tak apalah ada LRT, ada mcm-mcm lagi pengangkutan tak apa. Lah kat penang nak naik teksi pun takut ...meter lah dulu sampai sekarang teksi semua tak mahu pasang meter. Harga ikut pelat..kalau penang kurang sikit kalau cakap om putih mampui dia mcm naik teksi airportlah jawwapnya. Naik beca takut kena tangkap bersubahat membawa dadah pulak. Yang kayuh beca muka stiim je! pakai rayban pulak itu!. Apa nak jadi kita ini?. Kita ini betullah muka papan jamban...tak tahu malu denga apa yang berlaku sekeling kita. Bila pilahanraya itu dia...transport hantaq pii pusat undi..tak payah bayaq... Tak mlaukah kita dengan orang yang kita beri kuasa dan jalankan kerja tak kerja?. Menteri-Menteri ini sebanarnya kuli kita..kita rakyat bagi kuasa kat dia...gaji dia pun kita bayaq..kalau ikutkan gaji depa itu nak pergi Mekah setiap tahun pun payah..Duit haram tak boleh buat naik ke Mekah. Malas nak cerita kat orang malaysia inilah..sudah 50 tahun tak ada perubahan sistem. Pengarah-pengara yang masuk kerja time Perang Jepun buang ambil baru yang muda ada idea..ini ambil sudah mati pucuk akan pun mati bersama pucuk itu.

Nak pergi angkasa lepas konon...piiirah!. Entah mana pergi angkasawan pertama itu tak tahulah sekarang?. Kes dia dah settle ke belum?. Perkhidmatan pengangkutan Awam tak boleh buat betul lagi..nak buat jalan kat Bulan.. . fed-up dan @#$% up..sistem pengangkutan negara ini.

action kameng berkata...

hahahahahaha....ini umno dan pr punyer iklan jugak, hanya dan hanya cuma buat iklan insurans. kenapa? tak percaya? kepada sesiapa yang beli insurans dan sapot sistem kapitalis mereka, jadi eksiden pun ada bende nak backup kalo sudah jatuh sakit atau sudah mampos.

abang isham tak pernah tanya orang ker atau buat ulasan, kenapa projek membodohkan orang melayu ini tetap berterusan dan tiada tanda2 untuk berhenti? hahahaha, sebab orang melayu hanya tau mau hidup berlagak saja, nabi sudah ajar hidup cara miskin, tapi depa tak mau. dengan hidup cara berlagak dan menjaga klass ini, mana dia orang diajar untuk tahu bahawa mereka sedang memperkemaskan penggunaan sistem kapitalis supaya ianya tidak runtuh. abang carilah mana2 rumah melayu, hidup mereka rata2nya mahu berlagak kaya dan senang... sebab itulah mereka tidak kesah mereka dibuduhkan sbb mereka rasa mereka banyak wang...hahahahaha

aku raser abang isham patut memulakan ulasan berkenaan projek memboikot sistem kapitalis supaya orang2 melayu yang buduh ni sedar dan sistem ini akan runtuh...sambil tu, projek mempukimakkan bik mama, bini rosmoh dan malikul sembab tetap berjalan seperti biasa. kalo aku tulih, takder sapa pun nak baca dan aku tak reti nak bagi dia orang paham sebenarnya...kalo abang isham tulis, baru benak pukimak dia orang akan paham..hahahaha

tunjukkan jalan bagaimana nak boikot sistem kapitalis ni...
1. biar bungkus sistem perbankan di malaysia.
2. biar bungkus sistem islamik kapitalis ciptaan cukong2 dan gerombolan.
3. biar barangan2 mahal tidak laku didagangkan di pasaran.
4. biar orang melayu jadi sedikit cerdik daripada keldai.
5. biar MP2 Melayu PR, tidak hidup mewah dan berlagak kaya serta menjaga klass pukimak dia orang.
6...dan apa2 konsep pukimak, pukimak, pukimak, konsep lancau kapitalis lagi akan dirungkaikan...

tak kesiankah anak cucu kita nanti dek kerana hidup kita dalam kebuduhan dan hanya mau eksyen berlagak kaya dan berpura2 berpendapatan tinggi...harga barang makin naik...rumah semi-d pun dah rege area 1-2 juta dah. lihat indonesia, duit juta2 dah macam tak laku je nak beli cokelat sebijik. sistem kapitalis = tiada kesian. hang nak mampus, mampus lah. aku tetap akan hidup menindas.. bende ni lah orang melayu lagi tak paham... yang depa dok belek qur'an hari2 pun tak paham, ini pulak sistem yang tak pernah terjangkau dek pikiran depa...hahahhaha

Tanpa Nama berkata...

Hoi, apa merapu nih!

Hoi, kau bandingkan yg kena bom dgn mati eksiden!

Hoi, cuba ambik statistik yg realistik sikit!

Hoi, statistik eksiden dgn eksiden lah!

Hoi, memanglah plus macam hampeh!

Hoi, duit org memang sedap nak tibai!

Hoi, jalan tetap macam perangkap maut!

Hoi, eksiden langgar bontot memang banyak!

Hoi, kau tahu kenapa?

Hoi, pasal pemandu cuai!

Hoi, jawapan yang telah dijangkakan!

Hoi, macamana tak langgar bontot lori!

Hoi, lampu belakang sebesar biji keletit!

Hoi, apa tindakan?

Hoi, tindakan flip-flop!

Hoi, sibuk masa ops ajer!

Hoi, bas langgar divider!

Hoi, jawapannya pemandu bas cuai!

Hoi, sebenarnya design divider macam nak bagi orang mati!

Hoi, hoi, hoi, kurangkan kematian!

Hoi, kalau orang lambat mati susah pulak!

Hoi, dunia akan sesak!

Hoi, makanan tak cukup!

Hoi, banyakkan beramal utk bekalan mati nanti!

Sudin berkata...

Kah,kah,kah......Indonesia masih lagi menunggu fatwa ulama untuk mewajibkan pemakaian topi keledar.

Kah,kah,kah...woit ! belajarlah dari Mahafiraun dan cukong-cukong bagaimana mengolah persetujuan.

Serahkan segala hal-ehwal hatta apa sahaja kepada bapak polisi.

Siapa yang mengujudkan unit trafik PDRM ?....kah,kah,kah
Siapa lagi kalau bukan bapak setan mamak Mahafiraun !

Siapa yang mengubah undang-undang kenderaan berat tidak boleh keluar ke jalanraya 7pagi-7malam ?
Siapa lagi kalau bukan bapak segala setan Mahathir !
Alasan apa ?
Pembangunan.....pembangunan kepala bapak kau!...kah,kah,kah....
Biar anak-anak kecil yang pergi sekolah atau rakyat yang keluar mancari rezeki mati bawah tayar lori treler.....ada jugak lobang-lobang kerja/rasuah buat mat kampau.....pagi-pagi mengendap dekat lampu-trafik....kah,kah,kah....kejap ada,kejap tak ada...mcm biskut danone....mcm belajar ilmu ghaib..kah,kah,kah,kah,kah,kah,kah,kah,kah,kah.........

Huru-hara tanah melayu sejak zaman sultan melaka adalah kerana mamak bendahara....episod singapura dilanggar todak,sultan mangkat dijulang......tak habis-habis sampai hari ni.....kah,kah,kah

Ada pulak slogan baru....2B..kah,kah,kah....
BALUN...BERAK....kah,kah,kah
Tak acilah macam tu pakai awalan Ber....macam dah tak ada perkataan lagi dah....maklumlah menteri pelajaran dah sembab.
Kejap menteri itu,kejap menteri ini....muka yang sama....mcm pakai ilmu ghaib pulak....kah,kah,kah....

woit...isham !...lu tak nak bersatukah dengan geng UG demi ketuanan melayu ?.....kah,kah,kah.
Gua orang pertama yang akan join kalau gerombolan dapat halau cukong,cina MCA,pariah MIC,mamak-mamak eeeee,mahkamah kanggaro keluar dari tanah melayu ni demi agama,bangsa dan tanah-air.Kah,kah,kah......
Cakap macam keluar dari lubang jubor saiful.....ketuanan melayu,1Malaysia,Perlembagaan 153...mana satu ni ?
Kah,kah,kah......
Gerombolan,cukong,cina MCA,mamak eeeee,pariah MIC ketawa terbahak-bahak kerana melayu sampai bila-bila pun bodoh selagi utusan melayau ada...kah,kah,kah

Melayu pakai keris....kah,kah,kah
M16 memuntahkan 1200 1 round...kah,kah,kah
Adalah lebih baik melayu gerombolan belajar ilmu ghaib dari mat kampau....kalau tidak mati ibrahim ali....kah,kah,kah

Prasarana/peruntukan pengangkutan awam mat zzzzzzzzzzzz sudah BALUN...BERAK....kah,kah,kah...

Temasik yang begitu kecil sudah ada keretapi bawah tanah tanpa pemandu.....4billion peruntukan....

Tanah melayu pula peruntukan pengangkutan sudah kena balun,dibawa lari mat zzzzzz dan menantu....kah,kah,kah.
Tak cukup-cukup....rakyat biar lingkp....
Menantu sekarang sudah senyap,mat monggol sudah suap 2ringgit...kah,kah,kah...bila habis joli, menyalak lagi...kah,kah,kah...karang aku bocor rahsia kang....kah,kah,kah

Siang baca kitab,malam BALUN ...dan BERAK....kah,kah,kah

Apollo 2020 berkata...

yg sebenarnya, kereta byk2 kt jalan tak salah tp kualiti sistem jalanraya yg harus dipertikaikan.

di eropah pon byk org pakai kereta. lg banyak dr di malaysia nie. tp kes2 kemalangan maut kurang sebab highway diorg canggih. sistem bersepadu.

dan juga sikap pemandunya yg beradab dan bertimbang rasa.

sistem pengangkutan awam pon bagus dan selesa. tp kat malaysia tgk la sistem pengangkutan awam pon kroni yg pegang.

gaji2 & elaun2 ahli lembaga berpuluh2 ribu, tp service mcm taik kucing. tgk la sape pegang LRT PUTRA, STAR, RAPID KL dan bla-bla....

si malaon2 nie tau nak utung je. kerja ckit tapi malas cari idea nak pertingkatkn kualiti pengangkutan awam.

kalau tak ada kereta pon susah jgk nak ke mana-mana. tp kalau hari2 pergi tempat kerja tak ekonomik kalo bwk kereta.

kereta pon penting dlm kehidupan seseorang tp tgk masa dan tempat la kalo nak bawak. masalahnya bwk kereta nie jauh lebih selesa dari naik bas, LRT sbb pengangkutan awam kt malaysia nie mcm motherfucker.

masalah yg patu ditekankan ialah:

1- meningkatkan capaian pengangkutan awam di bandar2 spt bas, LRT. KOMUTER dll.
2- pengaangkutan awam mestilah selesa, kekerapan yg tinggi utk menampung jumlah penumpang yg ramai.
3- tambang pon berpatutan dan cepat.

cuba la pikir ckit, kalo dh bertahun2 masalah kemalangan maut di jalanraya tak leh diselesaikan, maknenya cara & kaedah yg kerajaan guna selama nie tak berkesan la.

cuba gunakan pendekatan baru utk selesaikan masalah nie. kalo sesuatu masalah gagal diselesaikan , kenapa masih nak gunakan pendekatan yg sama?

tp punca segala masalah di atas ialah sikap UMNO yg pentingkan keluarga dan kroni utk dpt projek2 besar negara?

org yg pegang apa2 bidang pon dlm malaysia nie sebenarnya takde kepakaran langsung dlm bidang tersebut. cume duduk dlm ofis mkn gaji buta. dan malaon2 nie ialah kroni2 umno.

tgk la MAS, sape pegang? berapa billion rugi? PROTON? dll lagi.

tak tau la bile lagi melayu nak sedar hal2 nie?

Tanpa Nama berkata...

Yang ni aku tak berapa setuju.

janganlah salahkan jalan pulak. jalan tak salah bang ooi. yang salah kita. yang salah aku dan engkau orang suma.

memanglah cukong rembat duit kita masuk poket depa. Tapi, kalaupun duit kita kena rembat, janganlah pulak bawak kereta pun nak berembat.

Cuba hang bawak kereta 20 km sejam. gerenti hang tak langgar orang. (Orang langgar hang adalah!) Nak selamat lagi, hang balik kampong naik aje basikal. 6 hari sampai la!

Aku bukan apa. Nak nasihatkan korang. Bawak kereta tu biar berpada-pada. jangan laju sangat. kalau ngantuk berhenti kat R&R. Tidor. kalau setakan mat rempit dok acah-acah, tak payah la nak layan.

Bukan apa. nyawa bukan macam tayar, ada spare. Sekali nyawa terbang, tak balik lagi dah! Cuba korang bayangkan kalau korang baru kawin, bini pulak cun. kalau nyawa korang melayang, tak ke naya bini hang tu. Tak pasal-pasal pulak orang lain dapat kawin janda muda.

Aku bagi contoh la. Katalah korang balik ipoh. Yang korang bawak laju macam nak terbang tu nak buat apa? Kalau aku naik basikal pon paling lewat aku sampai pon 12 jam lepas korang sampai.

lagi satu aku nak cakap. kereta korang tu proton aja. yang korang nak bawak laju macam motobot tu buat apa? Bukan boleh terbang pon kalau korang tekan minyak habis.

Aku kereta mechedis pun bawak slow aje. kalau aku bawak awek balik ipoh, mau ambik masa 9 jam. Seronok balik kampong naik mechedis dengan awek ni. Lagi slow lagi seronok.

Akhir sekali, kereta yang kita pandu tu cuma ada 1 driver aje. tak payahlah bawak laju sangat. Takut nanti korang naik kereta 4 driver. (keranda la tur!)

mohd berkata...

same je
jln mcm sial
driver lg besau sial
yg sialnya,driver sial dok mnyalak jln mcm sial,sdg die drive pun mcm sial
pantang slow sket,msk lane kiri
si sial dari lane kiri la yg wat jam
s'pore,melayu,cina same je pukimak
langsung xde sivik
klu org mude xpe lg,drh panas..
dh beranak pinak bercucu siap
tunjuk perangai mcm sial kt anak2
bsk 7 keturunn amalkan
mane sivik nk berubah
honda sivik je makin bagus
letopkn aje highway yg ade
kasi sume blajo bersabo
hormat org len yg nk cepat gak