Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 24 Februari 2010

LAGI MELAYU KENA TIPU




KALAU TAK PERCAYA - INI DIA PETANYA




HUSAM : IKLAN PENJELESAN KELIRIKAN , PUSAT WAJAR BETULKAN PENDIRIAN – malaysian insider

Dalam jawapan balas susulan iklan mengenai isu tuntutan royalti minyak disiarkan kerajaan pusat kelmarin, Pengerusi Jawatankuasa Petroleum Kelantan, Datuk Husam Musa memberitahu, penjelasan itu “amat mengelirukan” dan menggesa kerajaan pusat membetulkan pendiriannya segera.

Husam merujuk kepada Akta pembangunan Petroleum (PDA) 1974 mengenai tadbir urus petroleum terhadap negeri-negeri yang terdapat hasil pengeluaran minyak antaranya Sabah, Sarawak, Terengganu dan Kelantan.

“Di bawah akta inilah perjanjian dengan negeri-negeri dilakukan.

KAH KAH KAH...

woit... SABAH DAPAT LIMA PERATUS DUIT MINYAK... kah kah kah..

woit... SERAWAK DAPAT LIMA PERATUS DUIT MINYAK.. kah kah kah..

woit... KENAPA KELANTAN DAN TERENGGANU TAK BOLEH ?... kah kah kah..

kah kah kah... TAKUT NANTI SABAH DAN SERAWAK KELUAR MALAYSIA?...kah kah kah..

woit... KALAU KELANTAN DAN TERENGGANU KELUAR DARI MALAYSIA ...BOLEH DAPAT SEMUA DUIT MINYAK.... kah kah kah...




23 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Walaupun aku penah skali je pegi kelantan,aku rasa best duk kt sana sbb majoriti org melayu jd tauke2 besar kt sana...seronok tgk org2 melayu kt sana hidup lebih maju sikit dari negeri2 yg diperintah oleh UMNOBONGOK kt negeri aku kt pahang...
Sampai skarang aku x paham pesal pak memanda menteri kelahiran negeri aku yang tercinta ni malas sgt nk bg duit royalti kt kerajaan negeri kelantan???
Aku rase,bila BN dpt perintah kelantan,baru nk hulur royalti tu kut....
Ntah la labu...

Tanpa Nama berkata...

Aku kerja offshore Terengganu tahun 1985 - 2002. Tahun 1987-88, dah strike minyak dan gas di Kelantan tapi apah tak dibuat pasai Kelantan dibawah "pembangkang" (Depa Be End ni kadang-kadang confuse sapa pembangkang di negeri-negeri bawah PR)

Tiba-tiba sonyap-sonyap depa ni lebih rela berpakat dengan negara lain untuk kaut keuntungan di laut Kelantan. Sanggup anak-anak haram ni berkongsi kekayaan dengan orang asing.

Perlu ingat juga dengan hasil minyak negara, depa telah ambil-alih/beli operasi gas asli di Australia untuk menampung penggunaan gas asli dalam negara. Juga telah melabur di Russia dan negara-negar lain di dalam industri minyak dan gas sedangkan syarikat-syarikat gergasi minyak dan gas yang lain tak berani rapat pun.

Punah lah duit minyak dan gas negara. Isythihar untung RM50-60 billion tapi kemana pergi duit tu? RM50-60 billion tu cukup tak untuk tampung pelajaran setiap anak-anak Malaysia ke peringkat universiti? Cukup tak untuk biayai perubatan untuk setiap rakyat? Cukup tak untuk bantu setiap orang miskin dalam negara, bukan saja dengan memberi RM tapi memberi ilmu untuk mencari RM.

Aku rasa, kalau UMNGOK dapat kembali ke fitrah setiap manusia yakni kembali kepada Islam dan melaksanakan setiap perkara diatas, mungkin tak wujud lagi parti-parti "pembangkang".

Just my two-cents.

dari selatan berkata...

kelantan memang patut keluar...

Tanpa Nama berkata...

Selamat Cari Makan, Rais Yatim


Tuesday, 23 February 2010

The decision by the Ministry of Information, Communications and Culture to take out advertisements in various MSM papers was highly unprecedented. They of course exposed the balding stupidity of the minister who has a penchant for burning bridges and changing mode and at once give new meaning to the term sycophantic groveling.

Tanpa Nama berkata...

sanggup abiskan jota2 rm utk kenceng rakyat wat iklan dlm paper..pastu bajet wat spital dikurangkan..utk kebaikan rakyat sanggup dikurangkan bajet..org bodo mana laa yg still sokong gomen camni

Tanpa Nama berkata...

Katakanlah Benar, Melayu kena Tipu dengan Melayu, MESTI Melayu tak tahan, memang tak boleh tahan..tapi kalau CINA, INDIA dan BENGALI TIPU Melayu hidup hidup pun TAK MENGAPA.

Husam pun bukan pandai sangat, entah siapalah mengAPIkan dia. Pandainya Berang dan marah sahaja.

ramly berkata...

kamu tak kena tipu...sebab kamu cerdik..kah...kah kah..mujur jugak ada umno dulu boleh gak kamu belajar pandai pandai..kalau orang putih merentah kamu belum tentu jadi macam hari ni pandai tulis blog..jangan la kata melayu kena tipu... kalu dengar ceramah politik PAS lagi banyak penipuan hanya kerana politik mau kuasa...

Tanpa Nama berkata...

keluar kan akta tu, diskus pasal akta tu.
ini cut and paste dan tulis akta tu kata kelantan dpt royalti.
kalau itu pun tak boleh buat, memang layak le kelantan keluar dari malaysia.
tentu best bawah thailand.
kalau buat negara sendiri, tentu nik aziz terus mati kene sakit jantung,

Tanpa Nama berkata...

1.Akta Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 1969, menyebut, bagi tujuan Akta 83 Pelantar Benua 1966 dan Akta 95 Perlombongan Petroleum 1966 perairan wilayah bagi sesebuah negeri hendaklah dirujuk sebagai kawasan tidak melebihi 3 batu nautikal dari kedudukan air surut
2.Sekiranya Kelantan berhak menerima royalti berdasarkan Akta Petroleum 1974, mengapa perlunya pindaan yang dicadangkan oleh Anwar Ibrahim?

Tanpa Nama berkata...

kepada tanpa nama 03:15.

saya nak komen sikit pasal kelantan. saya juga seronok kesana kerana boleh jumpa tikus gergasi disekitar kota baru. jarang sekali dapat bertemu tikus seperti ni di bandar2 lain.
saya juga seronok jika bersukan bolasepak dengan negeri kelantan kerana dapat merasakan seperti bermain bolasepak disulami tomoi, kickboxer, ragbi, silat, dan lain2. ini kerana jarang sekali dapat merasa jika bersukan dengan negeri lain.
saya juga seronok kalau dapat berkawan dengan budak kelantan kerana saya rasa dihargai bila bdk2 kelantan x de kawan, kalau bdk2 jumpa geng kampong dia mesti saya di lupakan.

Pak Tam berkata...

Bukankah pembangkang ada ramai loyar2 senior/kanan/terkenal bukan loyar buruk. Saya syorkan kerajaan Kelantan yang diketuai Musam Musa supaya saman Kerajaan Persekutuan. Jangan dok gempaq nak saman tapi tak buat apa pun.

Tanpa Nama berkata...

Demo ingat ore Kelate ni x ada peerut peda, tak ada perasaan, tak ada air muka. Demo gali minyak demo tak royat, ore tahu demo kata buka hak ore kelate. Lepah tu nak bui pula rasuah. Hak jade wak yah dan wak long 2 ore gong dari bachok, meme patut 2 ore ni tak leh hidup tak make rasuah.
Dengar semua ni rakyat Malaysia, kalu kelate tak ada boleh kah kerajae malaysia ambil minyak dilaut sebelah kelate.
Betul kami ore kelate sesak, tapi kalu nak buat kami supa tuk pakir kami tak rela. Gi jahane, mapuh UMNO.

Zul berkata...

Dah banyak blog2 yg aku lawati. Aku perhatikn kebanyakan komen2 yg mengutuk dan mencerca PR tidak bersandarkan kpd fakta yg jelas. Kebanyakannya hanya meluahkan rasa marah dan dendam yg trbuku didada. Baru skrg aku fhm mengapa setiap kali PR mengajak mereka brdebat, berbagai2 alasan yg mereka berikan. Pada pendapat aku, hanya org2 yang betul berfkran dangkal shj yg akan yg akn menyokong hujah2 yg lemah golongan ini. Tahniah kpd umno krn tlh brjaya membodohkan dan meracuni fkran pengikut2nya. Tunggu piliharaya umum nanti..

MymassaVoice berkata...

mokhtar:

zul...zul...terbalik tu....pr yg bg komen tak tentu arah, tu pasal la org malas nak layan. masuk mahkamah, nampak mcm nak kalah, hakim berat sebelah. menang kes, mahkamah adil. cina mati, berarak, berkabung dpn colok, melayu kena pukul kena tikam, senyap sunyi.melalak sana sini tuduh org membunuh, bukti tak pernah tunjuk. melalak sana sini ckp org pengecut, baru kena kepung dah terkencing dlm seluar. kristian nak mempermainkan agama dan nama suci allah, angguk2 ajela. kerajaan berkebajikan apa kalau plastik pun sekeping pun sampai dua posen? org melayu nak berniaga, kena roboh gerai. tapi cina keling takpe, korang diam aje...besok jawabla dgn Allah! cakap byk takyah la, bawak gi mahkamah je kes royalti ni. itupun kalau berani la

citrapsr berkata...

Assalamualaikum... tak guna bising bising... bawak kemahkamah... buktikan dimahkamah... INGAT BUKTIKAN DIMAHKAMAH... BUKAN DICERAMAH..Cakap banyak pun tak guna.. sebab takdak keputusan. Aku cabar kelantan bawak kemahkamah. Aku rase tak berani punya. huhuhu.. DICERAMAH BOLEH la korang kelentong. Meh beradu di MAHKAMAH. Takut ke? Tapi korang pecaya pada mahkamah ke? ke atau korang lebih pecaya pada ANWAR, HARAKAH, MALAYSIAN INSIDER, RPK...? Hu huhuhu...

Tanpa Nama berkata...

umno tipu xpe sbb umno tu melayu..melayu tipu melayu xpe...sama bangsa maa..jgn india,cina tipu melayu...aaarrr yg tu mmg x leh...dosa besar tu..ntah ajaran agama mana laa dorang ikut!

Tanpa Nama berkata...

mangkuk ayon mana alk niee.....citrapsr

Tanpa Nama berkata...

kpd pak tam,

Saman macam nizar v zamree ke???

Sepukal berkata...

Johor tu yg patut keluar dari Malaysia kahkahkah

Tanpa Nama berkata...

Kes royaliti gini nak bawak mahkamah? Memang bodoh sebab mahkamah kat Malaysia ni semuanya ikut cakap PM dan Umngok. Takkan itu pun korang tak nampak lagi. Dasar orang Umno bodoh tak boleh diajar. Kecik-kecik tak nak mampus! Hidup menyusahkan orang je..

Tanpa Nama berkata...

Yahoo aku dah kena tipu
Yahoo bn dah tipu aku
Seronoknya umnongok dah tipu aku
tipulah lagi
tipulah lagi

seronok wo kena tipu kejaan ni
meh la tipu aku lagi

Mahkamah!! ceh!
setakat mahkamah reyuan tak yah ler

cHoCOLaTe berkata...

pada pendapat saya, apa2hal pon kita tak boleh nak mention satu2 nama negeri macam tu.

i mean like, kalau kite kate kelantan macam tu macam ni, itu dah kira menghina.tak baik.

tapi saya setuju satu perkara, orang kelantan kalo jumpe sek2 dier alamat kene tinggal sorang2 la kite.dier tinggal camtu jer.

ala.kita dari negeri lain pon ada culture pelik masing2.mungkin dorang ada semangat kekeluargaan yang lebeyh,sebab tu bile jumpe orang kampung jer excited lebey sampai TER lupe kawan dari luar.

papepon,tak syok ar kutuk2 negeri orang camni.lagipon kite tak rase kepayahan yang mereka raser.menurut kate pakwe aku dari Bachok,mase dier kecik2 dulu paip maner ader.dorang gune pam air.kesian gile aku tengok.walhal dorang pon rakyat Malaysia.perlu ke nak sabotaj dorang camtu sekali?
kat sarawak sabah berkurun2 dade paip p dorang yang setanah ngan persekutuan lak..hm..kesian..

kerajaan perlu lebih dekat dengan rakyat,bukan sekat keperluan rakyat.dulu aku sokong UMNO/BN..tapi skang aku neutral..

n skang aku dah tahu..

yang patut disokong bukanlah PARTI,tapi PEMIMPIN..takkan nak pangkah kat orang yang tak buat kerja..takkan nak pangkah ngan orang yang akhlaknya tak tentu fasal..

sekian.

Tanpa Nama berkata...

mintok duit ko mok ayoh tak yoh mahkamoh dulu.. pehe dok?? awal2 kita kecek molek.. mintak molek.. demo tak bui jugak kita jelaskan pada rakyat napew kita perlu mintak supay rakyat paham yg mereka berhak terima royalti dan memberi sokongan pada kerajaan negeri.. dulu ganu bawak ke mahkamaoh dop jadi bende.. bengong r ajak gi mahkamah yg berat sebelah.. masalah disini PR sudah mencadangkan medium bagi membersihkan institusi mahkamh supaya diykini ketelusannya.. sekarang mana2 negar boleh nafikan keadilan di malaysia terutama kes VK lingam... semua ada hak nak ragu2 selagi kerajaan belum benar2 bersihkan mahkamah..