Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 17 Mac 2010

RAKYAT DI DAHULUKAN BUKAN DI LETERIK KAN




ORANG KAMPONG TAKUT KENA LETERIK




PENDUDUK HALANG TNB DIRIKAN MENARA - malaysiakini

Lebih 200 orang sedang berhimpun di jalan masuk menuju Kampung Baru Rawang dalam usaha terakhir mereka menghalang Tenaga Nasional Bhd (TNB) daripada mendirikan menara kabel bervoltan tinggi di kampung mereka.

Penduduk dilapor mengepung semua tiga jalan utama ke kampung itu sejak jam 7.30 pagi sambil menyanyikan lagu-lagu untuk menaikkan semangat mereka.

nota:
kajian telah mendapati kabel leterik/pylon ini bahaya
untuk kesehatan. kenapalah tidak difikirkan semua
ini. kenapa selalu fikirkan untung untung dan untung

tak faham kenapa suka sangat susahkan orang ramai
bagilah berita baik - macam turunkan harga leterik
baru orang ramai senyum kah kah kah






16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

maksud dahulukan rakyat tu ialah beri keperluan dan kemudahan kepada rakyat....seperti air, api, penempatan dll. habis kalau nak pasang cable nak halang pe cer? makngkok la sumer PKR.

Tanpa Nama berkata...

Ops halal:
Penguatkuasa, media dikurung empat jam
Mac 17, 10 10:06AM

Seorang pemilik kilang penyembelihan ayam di kawasan Taman Halal Pedas dekat Rembau bertindak mengurung 12 anggota penguatkuasa dan wakil media selama empat jam.

Tanpa Nama berkata...

ASyik-asyik berito rakyat keno tipu dan Najib terus kata semboyannya 'Satu M'sia dan rakyat didahulukan' telah meresap ke minda akar umbi rakyat jelata. Mano satu yang betoi dan yang TIPU? Jelas pemimpin mahu tindas rakyat dan hakikat itu mahu ditutup dengan pelbagai slogan nonsense! Rakyat mesti bangkit yang selama ini kekayaan negara banyak disapu oleh pemimpin yang bekerjasama dengan kroni Cina yang memekikkan " Ketuanan Melayu' siang malam. Bangkit rakyat dan hontikan nonsense yang kerajaan melakukan segalanya untuk rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Untuk makluman tt

mereka tu bukan nak menara TNB tinggi
mereka tu nak harga letrik TNB rendah

mereka tu sedar
lagi tinggi menara TNB tu
lagi tinggilah harga letrik TNB tu
lagi tinggilah gaji CEO TNB tu

sapa CEO TNB ha?
Nik Aziz ke?

Wah, hebat 1malaysia nih!

Tanpa Nama berkata...

Aku ingat lagi

Dulu sebelum TNB wujud, bapak aku bayar bil LLN kat pejabat pos tak sampai pun 10 ringgit. Tak ada pulak cerita LLN sebuk nak naik harga.

Tapi sejak LLN diswastakan jadi TNB dan ramai pula pelanggan, makin tinggi pulak bil rumah aku. Paling kurang pun 15% gaji aku habis untuk bayar bil TNB. Lima enam tahun dah sibuk nak ubah tarif untuk naik harga.

Apa nak jadi ni?
Dah tak ada cara lain ke nak cari duit?

Tanpa Nama berkata...

CEO TNB bodoh !!

Tanpa Nama berkata...

allo isyam, lu pigi mana ? puas gua tunggu lu update pagi2 takda .. lu sibuk apa?

Tanpa Nama berkata...

abis kalo nak pasang kabel voltan tinggi kat rumah kau yg telah diduduki berpuloh tahun, kau sanggup ke penyokong ameno..? tak kena batang hidung sendiri bole lah kau kutuk mangkok ayun, penyokong ameno.Itu maksudnya "rakyat didahulukan bukan untung didahulukan"

Tanpa Nama berkata...

2010 Mac 17 11:48
-----------------------------

org x halang TNB bg letrik kt rakyat..org halang TNB wat menara kabel dekat dgn rumah..kalo rumah lu sendiri kena cam dorang,sanggup ka bg TNB wat menara tu?..konfom mati idop balik pun x sanggup kan?..tu pun kalo lu tau laa ape akibatnya ade menara kabel ni dekat dgn rumah

HajiKepalaLembu berkata...

TANPA NAMA..KAU BUKA BLOG SENDIRI LAH

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama,
2010 Mac 17 11:48
------------------------

Pu**ek punya olang. Apa cakap bikin itu wayar depan lu punya lumah. Kasi lu punya mini, anak hantam itu elektlik. Nanti lu punya keluarga mcm Zombie balu tau.

Lang berkata...

kalu atas rumah aku tnb nak naikkan wayar voltan tinggi aku report dengan perkosa, pemuda, putri, putera, mat sembab, one in malaysia dan lakinya, bior diorang berdemo kat tnb hq... baru lah ceo tnb ketaq teloq... kalu ajak pkr.... hampeh kena gelak ngan ceo tu...

tokbatin berkata...

pe pun klu penYokong UmnGok mmg bengap pnyer...

Tanpa Nama berkata...

penyokong tegar mangkuk hayun umno manatau akibatnya suma tu.. mereka ni telah dibangangkan oleh ketua2 mereka dulu,kini dan selamanya..
sila abaikan komen dr mangkuk hayun tu.. Orang Kurang Upaya Berfikir mmg camtu.. huuhu

Tanpa Nama berkata...

yg mangkuk org yg tak tau bahaya menara letrik pd org sekitar...bodoh punya olang umngok!!!...patutnya cari tpt yg ramai org UMNGOK dan buat menara letrik tu...baru tau langit tinggi ke rendah...sekali lagi ngok punya UMNGOK

Tanpa Nama berkata...

EMF tidak bahaya jika bawah 1000mG: TNB


2010/03/27

SABAK BERNAM: Pendedahan kepada radiasi gelombang elektromagnetik (EMF) di bawah tahap 1000 milliGauss (mG) tidak membawa kesan yang boleh memudaratkan kesihatan manusia, kata Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Naib Presiden TNB (Penghantaran), Rozimi Remeli, berkata seseorang itu berkemungkinan mengalami kesan sampingan sekiranya terdedah EMF secara berterusan 24 jam pada kadar melebihi 1000 mG.

Katanya, persepsi yang mengatakan bahawa sinaran EMF boleh menyebabkan penyakit seperti kanser adalah disebabkan kurang pemahaman mengenai EMF. Kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menunjukkan sekiranya seseorang itu sentiasa terdedah kepada radiasi atau sinaran EMF melebih 1000mG, kemungkinan orang itu terdedah kepada kesan sampingan.

"Bagaimanapun di bawah 1000 mG adalah selamat," katanya selepas menghadiri majlis perasmian Seminar Kesedaran Keselamatan Elektrik 2010 peringkat Selangor di Sungai Besar, dekat sini, hari ini.

Seminar yang dihadiri oleh 370 guru besar dan guru dari daerah Sabak Bernam dan Kuala Selangor itu, bertujuan memberi kesedaran mengenai keselamatan elektrik kepada golongan pendidik.

Rozimi berkata, antara peralatan yang menghasilkan medan elektromagnetik adalah seperti telefon bimbit, televisyen, komputer, talian kabel elektrik, pencawang elektrik, mesin fotostat dan ketuhar gelombang mikro.
"Kebanyakan peralatan elektrik dalam rumah menghasilkan sinaran EMF yang tinggi seperti ketuhar dan telefon bimbit tetapi ia tetap tidak memberi kesan sampingan kepada kesihatan," katanya.

Beliau berkata, kabel pemancar TNB hanya menghasilkan kira-kira 15 mG EMF dan oleh itu, orang ramai tidak perlu bimbang sekiranya rumah mereka terletak di bawah kabel TNB.

Katanya, ketuhar gelombang mikro di rumah menghasilkan 400 mG EMF.

"Kalau kita berani duduk depan ketuhar yang hasilkan EMF yang tinggi sudah tentu kita juga berani duduk di bawah talian kabel elektrik...apatah lagi ia dipasang di tempat tinggi," katanya.

Rozimi berkata, di Jepun talian kabel elektrik berada di atas bumbung rumah penduduk di bandaraya Tokyo dan ia adalah keadaan yang normal.

"Mungkin sebab kefahaman mereka lebih tinggi sebab itulah mereka boleh membina rumah di bawah kabel elektrik. Di Malaysia, kita perlu ambil masa sikit untuk memberi kesedaran kepada orang ramai tentang perkara ini," katanya.

Sehubungan itu, katanya, TNB kini bukan sahaja tertumpu kepada pembekalkan elektrik tetapi juga memberi maklumat kepada rakyat bagaimana elektrik dihasilkan dan disalurkan, bahaya dan risiko serta kesan kepada kehidupan seharian manusia.

Katanya, TNB mensasarkan golongan guru supaya menyampaikan maklumat kepada generasi muda dalam usaha mendidik masyarakat tentang keselamatan elektrik. - Bernama