Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 3 Mei 2010

BIAR MEREKA TIDAK DAPAT PERGI KE LONDON DAN PARIS




KAPAL SELAM MEMBAWA BALA DAN BALA




Kenyataan Akhbar Pakatan Rakyat

BERKENAAN SIASATAN MAHKAMAH PERANCIS TERHADAP SKANDAL URUS NIAGA PEMBELIAN KAPAL SELAM BERJUMLAH RM 4.7 BILION

29 April 2010

Pakatan Rakyat memuji Suara Rakyat Malaysia (Suaram) kerana memulakan aduan rasuah di Mahkamah Perancis berhubung urus niaga bernilai RM 4.7 bilion di antara Kerajaan Malaysisa dan DCN, konglomerat senjata terbesar Perancis. Urus niaga ini melibatkan Razak Baginda, yang dikenali sebagai penasihat kepada Perdana Menteri Najib Tun Razak sehinggalah berlakunya pembunuhan penterjemah Mongolia, Altantuya Shariibuu di Malaysia.

Sistem keadilan Malaysia, secara khususnya SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) gagal mengenal pasti isu-isu rasuah yang kini sedang dibawa Suaram ke dalam sistem perundangan Perancis. Amat mengaibkan, rakyat Malaysia terpaksa pergi ke Perancis untuk mendapatkan penjelasan dan ketelusan terhadap rasuah yang membazirkan berbilion ringgit duit orang ramai.

Namun demikian, ia bukan hanya tentang kegagalan SPRM.

Pembunuhan Altantuya juga masih belum diselesaikan. Seluruh negara tahu bahawa dua orang anggota polis yang disabitkan kesalahan, Azilah Hadri dan Sirul Azhar hanyalah perkakas yang digunakan untuk membunuh Altantuya. Ibarat telah ada alat sepucuk pistol tetapi siapa yang menarik picu melepaskan peluru? Kesemua lembaga-lembaga negara kita - polis, Jabatan Peguam Negara dan Kehakiman telah gagal, secara sengaja atau akibat kecuaian untuk memberikan jawapan kepada soalan mustahak ini.

Beberapa soalan penting yang masib belum berjawab berkaitan dengan urus niaga kapal selam dan pembunuhan sensasi:

Apakah peranan Perdana Menteri Najib Tun Razak dalam urus niaga kapal selam tersebut, hubungan dengan penasihatnya Razak Baginda yang membuat keuntungan luar biasa daripada urusniaga itu dan penglibatannya dalam pembunuhan Altantuya Shariibuu? Apakah yang dimaksudkan dengan meminta bantuan yang dibuat Razak Baginda kepada Musa Safri, Ketua Pengawal Najib pada malam 19 Oktober 2006 melalui telefon selepas Sirul dan Azilah sampai dengan seorang anggota polis wanita, Lans Koperal Rohainaza serta membawa pergi Altantuya dari hadapan rumah Razak di Bukit Damansara dan tidak ditemukan lagi selepas itu? Siapa yang mengarahkan anggota polis terbabit ke sana?

Apakah yang dibuat pegawai khas Najib Tun Razak selama 20 tahun, Nasir Safar memandu kereta Proton merah yang muncul di hadapan rumah Razak, beberapa ketika sebelum anggota polis tersebut muncul dan membawa Altantuya pergi?

Apakah Nazim Tun Razak menawarkan sejumlah wang yang besar kepada penyiasat persendirian Balasubramaniam dan juga mengancam keluarganya apabila dia bertemu Bala pada malam 3 Julai 2008 selepas Bala mengeluarkan pengakuan bersumpahnya yang pertama?

Apa pula penglibatan Deepak Jaikishan yang dikenal rapat dengan Rosmah Mansor dalam pembuatan akuan bersumpahnya yang kedua, serta peranannya dalam mengaturkan pertemuan di antara Nazim Tun Razak dan Bala?

Bagaimana dengan kewujudan gambar yang diperkatakan Burmaa OyunChinmeg, sepupu Altantuya, yang menunjukkan Najib, Razak dan Altantuya makan malam bersama di sebuah restoran di Paris? Kenapa Arnaud Dubus, wartawan Perancis, berkata bahawa bapa Altantuya memberikan gambar tersebut kepada bekas Konsul Kehormat Kedutaan Mongolia di Malaysia, Datuk Syed Abdul Rahman Alhabshi dari Wisma Putra Malaysia. Abdul Rahman kemudiannya memberikan gambar tersebut kepada pihak polis yang akhirnya hilang selepas itu.

Kenapa syarikat yang baru ditubuhkan Razak Baginda, Perimekar terlibat dalam urus niaga kapal selam ini memandangkan ianya tidak memiliki keupayaan, kemampuan kewangan atau kepakaran untuk mendokong pemberian kontrak tersebut?

Mengapa kerajaan tidak berurusniaga secara langsung dengan konglomerat senjata Perancis tersebut?

Siapa yang memberi arahan untuk membunuh kerana dua orang pengawal tersebut tidak mempunyai motif untuk membunuh Altantuya?

Kenapa penyiasat persendirian Balasubramaniam yang membuat perakuan bersumpah dan dakwaan lainnya terhadap penglibatan Najib dan para pegawainya (Musa Safri dan Nasir Safar) lari dari Malaysia? Apakah yang perlu dilakukan bagi menjamin keselamatan Bala untuk ikut terlibat dalam penyiasatan ini?

Mengapakah pembantu Najib, Musa Safri dan Nasir Safar tidak dipanggil untuk memberi keterangan dalam perbicaraan?

Pakatan Rakyat amat menyokong penyiasatan ini dibuat atas kepentingan keadilan serta ketelusan. Pakatan Rakyat juga mendesak kerajaan dan institusi-institusi negara yang berkenaan untuk memberikan kerjasama sepenuhnya serta jujur dalam penyiasatan ini.


nota:

siasatan ini akan memastikan
nama nama yang terlibat ini
akan dipanggil untuk memberi keterangan.
seperti ariel sharon yang dituduh sebagai
penjenayah di mahkamah beligium telah tidajk berani
datang ke brusells.

dalam kes malaysia nama razak baginda, najib razak, isteri
razak baginda , rosmah mansor - pasti akan di minta
oleh mahkamah peranchis untuk memberi keterangan.

raja petra telah sedia ada di eropah untuk membantu sisatan.

padan muka tak dapat shopping kah kah kah..

padan muka... ingat terlepas malaysia selamat... kah kah kah

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Razak Baginda bersembunyi di London, takde hal?

Khun Pana aka johanssm berkata...

Bahan bukti bahawa Bala bercakap benar ialah salinan kepingan cek dari Deepak aka carpetman.

Tanpa Nama berkata...

mereka pasti terlepas,
negara ini mereka punya,
undang2 mereka buat,
polis mereka bela,
sprm mereka didik,
haram jika tiada lesen,
haram jika tak bayar cukai,
pasti dan pasti mereka bebas,
BN merintah malaysia hingga kiamat.....

Harris berkata...

Padan muke bik mama!Keh3...

rozali53uk berkata...

Ada yang pucat lesilesu lemau......
Bangkai sudah terbau peti sejuk beku sedang disuruh buka

Tanpa Nama berkata...

Potong kuku jari la kalau media arus perdana siar kan kenyataan akhbar tu kat media umngok.

Tanpa Nama berkata...

tak leh pigi yuropa, takper!!!! tapi kami masih boleh beli, skrg leh main order internet jer kalo berkenan kapal selam ka...apa2 ka....

apapun, kami leh pegi madagascar dan timbuktu lagi...afrika masih terima kami yoyoyooooo...

cam gay la jugak, nabi tak terima jadi umat, at least sultan terima mereka jadi rakyat...kira ok lagik tuh...

rakyat sumer, suruh polis siasat kesalahan polis? ada akai ka rakyat malaysia.... cam aku gak la, suruh aku dedahkan kesalahan aku....tobat sampai bila aku akan cakap aku ni baik dan baguih sokmo...

Tanpa Nama berkata...

kikbikmamaashol