Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 19 November 2010

JANGAN MALAS BERFIKIR




DARUL KARTON RAYA LAGI LAMBAT




nota:
darul karton hari raya haji lambat
satu minggu amat amat difahami
ini kerana semua dalam negeri ini
telah jadi kartoon kah kah kah



PAS DAKWA TARIKH AIDIL ADHA SANGAT PELIK - mkini

Ahli parlimen Kubang Kerian mengemukakan usul tergempar bagi menangguhkan sidang Dewan Rakyat yang akan bersambung Isnin depan bagi membincangkan isu tarikh Aidil Adha yang berbeza dua hari dengan tarikh dan masa wukuf di Arab Saudi.

Dalam usul kepada speaker dewan Pandikar Amin Mulia, Salahuddin Ayub berkata sambutan Aidil Adha di negara ini semalam "sangat pelik, menimbulkan banyak keraguan, kekeliruan dan masalah kepada umat Islam di negara ini".

"Perbezaan dua hari sambutan Aidiladha di negara ini yang diambil kira daripada tarikh dan masa wukuf di Arafah yang jatuh pada hari Isnin, 15 November adalah jelas tidak munasabah walaupun dapat kita fahami perbezaan waktu peredaran matahari yang hanya berbeza lebih kurang lima jam di antara Malaysia dan Arab Saudi," katanya.

nota:
pekara ini telah timbul dalam tukar tiub tiga hari sebelum raya
tukar tiub telah memperlihatkan tarikh yang bercanggah
maka ramai yang memberi pelbagai bentuk jawapan
ada pula yang menuduh bahaw tukar tiub tidak mengetahui islam
dan sesiapa yang tak tahu hal islam mereka tidak boleh bercakap tentang silam

dalam banyak banyak surat balasan terhadap berita ini ada satu pekara
yang amat jelas ia itu : ramai yang malas berfikir dan malas bertanya
mereka nampak percanggahan tarikh hari raya haji yang tidak sama
tapi mereka malas berfikir.

mereka tidak memiliki fikrah yang sentiasa ingin bertanaya justeru
mereka lebih selesa menjalar dalam zon selamat dari banyak
bertanya dan menyoal. mereka amat selesa
menjadi pengikut setia yang bebal kah kah kah..



32 ulasan:

Sudin berkata...

Lambat pancut....
Yang terpancut...

Ada autoriti pulak gila nak memancut....kah,kah,kah

Ketua ugama persekutuan kepala bana apa...?
Ketua ugama negeri memancut celah kangkang bini....gila nak buat landasan memancut berkembar....kah,kah,kah
Tuan penasihat mufta pulak asyik makan komisen....

Bersatu untuk cukor buah pelior...
Hantu makan telor....
Anak muda main buah pelior.....

Kalau cite hantu mereka akan bersatu berperang hingga hangus menegakkan yang batil dan tahyul....

Kah,kah,kah....petik isham,petik...
Kita petik dan jentik buah pelior anak muda,bior sampai senak....kah,kah,kah

Pasembur Rojak berkata...

..mula2 sekali Tukar Tiub..cuba fikirkan ini...Arab Saudi tidak menggunakan hilal rukyah utk menentukan tarikh 1 Dzulhijjah..sebaliknya Saudi refer kepada Ummal Qura..(http://www.islamicmoon.com/Moonsighting%20Ummal-Qura%20Calendar.htm)..yang ternyata salah dan tidak berpandukan Al-Quran...

keduanya Tukar Tiub..Arab Saudi sendiri tidak pernah menyuruh umat Islam lain utk mengikut tindakannya...hanya yang bodoh dan tak berfikir saja akan ikut Arab Saudi....

ketiganya Tukar Tiub...ibadah Qurban pada 10-13 Dzulhijjah telah diamalkam oleh Rasulullah sejak tahun pertama Hijrah lagi..manakala ibadah Haji bermula pada Tahun ke-9 Hijrah..takpun Ke-10..tapi the point is...tidak logik pada 9 tahun oertama tanpa ibadah haji jika Wukuf Arafah pada 9 Dzulhijjah dijadikan reference point...

keempatnya Tukar Tiub...ibadah Qurban dan ibadah Haji itu adalah 2 ibadah berbeza dan tidak berhubungkait...cuba fikirkan ini...katakan 200 tahun dahulu di mana zaman tiada telefon dan internet dan juga posmen...bagaimana umat Islam di Nusantara nak tau bila hari Wukuf di Tanah suci..so depa bole sambut Hari Raya Qurban...adakah tok nenek Tukar Tiub dulu menggunakan Hantu Raya yg disuruh tinggal di Mekah utk memberi khabar berita secara real time..kahkahkah....

kelimanya Tukar Tiub...si malas berfikir yg bising2 ini..adakah hadis/nas/ayat Quran yg secara terang mengaitkan Wukuf di Arafah dengan Hari Raya...kalau ada tunjukkanlah...

inilah Melayu...malas berfikir...agama Islam itu telah lengkap...komplikasi ini berlaku sebab ada pihak yg tak mengikut AL-Quran dan Sunnah...dan percayalah bahawa Nabi tak pernah cakap yang ARab Saudi itu Al-Quran/Sunnah dan Hari Raya Haji adalah Hari Raya Qurban...

pikior2 le yob...

Tanpa Nama berkata...

Yang malas berfikir ni termasuk Pandikar Amin. Tengoklah nanti dia tak benarkan bincang perkara ni. Tak penting! Walhal Malaysia siang dulu 5 jam dari Arab Saudi. Makna kita Raya dulu 5 jam. Yang kita lewat 2 hari apa hal?

Datuk berkata...

kah kah kah
ade lagi neh isu.. baguih2
bukn raya haji je la raya puasa pn
kalu betekak cam tu tak jadi aper
kena ade cdngan
malaysia mengamalkn rukyah
cb tanya penympan mohor rajagopal
i cadangkn tukar mean time dulu
tukar greenwich mean time ke
makkah jadi mean time negara2 islam
wajibkan bukan opsyen
baru ler snang nak ubah sistem
kalu hrp raja2 melayu pikir
sampai kiamat tak tukar
kah kah kah

ayamtido berkata...

girang hati ku kerana TT sedar bahawa ramai di dalam blog TT ni pak turut... diorang ni macam UMNO.. bawa perangai sokong membabi buta masuk sini. langsung takda akal pemikiran sendiri.

tu sebab kalau mana-mana kerajaan perintah pon, taraf pemikiran takkan meningkat kerana akal semua dah dibonsaikan oleh UMNO.. lepas tu join sekaki membodek..

poooodah!

jebon temerloh berkata...

Awat poster zambry 17 zulhijjah 1431,, ni karuuut, nnti next raya aidilfitri.. question balik apsal mekah raya dlu ..hahaha

JBS berkata...

Salam Bro TT. Betul! Betul! Betul!, mereka semua malas berfikir dan malas membaca. Hanya TT yang rajin berfikir dan rajin membaca. Itu sebablah di dunia ini ramai orang yang tak mempercayai tuhan dan nabi. Alasan mereka mudah aje.... Sebab tuhan tak boleh nampak atau kelihatan dan nabi pun tak pernah tengok walaupun gambar. Mereka hanya menggunakan akal logik dan suka meminjam idealogi dari setiap penulis yang pernah mereka baca tanpa berlapikkan ilmu agama dan asas iman di dada. Lebih malang lagi penulis tersebut dari golongan "anti agama", maka tak susahlah untuk kita mengesan dari mana asal fahaman individu yang rajin membaca dan berfikir tersebut.

Tanpa Nama berkata...

ya, betul en tt.

kalau kita tidak ada apa yang baik untuk diperkatakan maka lebik baik kita berdiam diri.

kalau tahu pula, sama-samlah kita berkongsi ilmu itu walau sebesar zarah.

en. frr.

matstimketum berkata...

kata bekas pensyarah uia tapi tarikh raya haji pun tak tahu! hampeh betul mb negeri teman ni. kah,kah,kah........dengor pegi naik haji tahun ni, tu nak cuci dosa agaknye?

mahaza berkata...

isham, bukan malas berfikir tapi berfikir pakai kepala lutut aje.....
Palig takut Qurban jadi sembelihan biasa. Harap kalau adad nak sembelih esok baik niat aqiqah aje lebih selamat.... wallahhua'lam

Tanpa Nama berkata...

bukan sengaja buat bodol la... Tenguk TT telah melalak 3 hari lebih awal, ada sape pedulik? ada sape ambik pot?

Kalau agama punya orang tau itu salah, dia orang tak mau kasi betul, semua orang punya dosa dia orang tanggung la....apa susah?

pukamaiamai berkata...

woit Paksembur Rojak!!

tulah makan rojak kuah basi...otak pun ikut basi!!! kah kah kah

yang TT bincang 'apahai raya AidilAdha beza sampai 2 hari???...tu jak!!

website hang tu dah terang2 bagi tahu perbezaan dalam bentuk beberapa jam je...

dah!..pi sambung makan rojak basi lagi

kahkahkah

din kaki lutu dreba berkata...

Aku dah kata dulu dah!

aku dah mintak org2 pandai agama bagitau cara nak kira tarikh haji kenapa sampai beza 2 hari.

aku dah kata dah
yang tengok anak bulan ker, yang kira ikut rukyah ker...
belajar ler GEOGRAFI
belajar ler cara nak kira waktu tempatan...
budak tingkatan 2 pun tau nak kira beza waktu tempatan mekah dengan KL

belajar sejarah apa dapat?
cangkul batu, korek kebun, korek gua, ambik tengkorak??? bangang!

Beza tak sampai 8 jam pun
apa hal kat m'sia tarikh raya haji beza 48 jam pulak???
Time zone apa benda nih??

malas aku nak pikir!!

cicit ngah layor berkata...

Caghi ler satu kaedah yg tidak menyalahi untuk menampakkan kiter ni elok ditengok.Penganut lain akan ader ghaser homat pader kiter sbb peraturan ibadah kiter tersusun dan berpadu.Memang ,dlm maser 5 tahun ni ghamai org belum Islam bertanyerkan tentang perbezaan tarikh haghi ghayer haji dan haghi ghayer puaser.Demer ambik tahu hai ni bolih jadi demer berminat pader ugamer kiter.Kiter ader banyak ulama,tak kigher ler aper pegangan politik demer.Tak bulih ker demer ni duduk semejer bincangkan dan buat satu keputusan tentang perkare ni.Selamer haghi ni teman tengok,ulama ini bercakap soghang2 depan kemera,ulama itu bercakap soghang2 depan pemberiter.Komer org berilmu,gunerkan dan satukan ler ilmu yg komer ader tu utk umat Islam di Malaysia ni.Komer ader ilmu,memang tak susah utk mendapatkan satu kesimpulan.Jangan ler dibiorkan org mcm teman ni tergagap2 nak jawab biler ditanyaer dek kawan2 teman yg belom Islam tu.Gunerkan ler ilmu komer tu untuk memudahkan,bukannyer menyulitkan umat.

Tanpa Nama berkata...

Tak bolehkah orang2 agama di malaysia berbincang dengan orang2 agama di Mekah tu untuk selaraskan tarikh raya haji? Barulah beza tak sampai 2 hari??

Kalau ikut time zone Malaysia dengan arab saudi, beza sehari adalah lebih tepat. Kalau 2 hari, tak tahulah aku apa nak kata. Korang pikirlah sendiri terutamanya mereka yang bekorban lembu kambing pada hari raya ketiga nih.

Bukan apa...
ada rasa syak di hati
kecuali kalau penyimpan mohor nak tanggung kat akhirat esok

Tanpa Nama berkata...

bodoh betullah orang atas ni, arab gune kaedah hadith, kenapa anda nak pertikai, kalau malaysia boleh berbeza pendapat dengan arab, lagi la arab boleh berbeza dengan malaysia, ni isu khilaf, ape yang peliknye? rasanya yang lebih berautoriti adalah arab saudi sebab dia negara yang ada arafah dan dia guna kaedah yang rasulullah sendiri gariskan.

AMENO ISLAM berkata...

KAH KAH KAH MENGIKUT PERKIRAAN MOHOR2 BESAR RAJA GOPAL DI PERAK SPT YG TERTERA DIDLM BANNER ZAMBRY TU.. AIDIL ADHA JATUH PADA 17 ZULHIJJAH KAH KAH KAH

SETELAH DI TELITI DAN DIAMATI DLM KALENDER KUDER... RAYA HAJI JATUH PADA 10 ZULHIJJAH ULANG SUARA SEPULUH ZULHIJJAH YE BUKAN ZUL NORDIN WARGKKAKKKA

APA KORANG NI TAK TELITI ELOK2 KA HAH?? PATUT LA T.T NI DOK SURUH KORANG BACA DAN JANGAN MALAS BERPIKIR WARGHHAKKKAKKKAKKAAAA

WOIITT PAKAI FATWA MANE NIE?? 10 ZULHIJJAH LA BERSAMAAN 17HB NOVEMBER 2010 BUKAN 17 ZULNORDIN !!!

Barang Naik Isteri Suke berkata...

woit pesembor rojak... coba hang pikiaq betoi2 apa yg TT cuba rungkaikan!!! wargkkakka jangan nk explain yang zahir semata2 yg batin pun kene utamakan... kakkkaka kuatkan tenaga batin baru bini suke... kakkkaka

Barang Naik Isteri SUKE

Tanpa Nama berkata...

Salam

masa tt timbulkan isu ni aku dah tahu. Ramai yg hentam tt tapi tak tahu isu sebenar. Ada pulak tu kata it is time zone man! Ada sorang tu kata kalau tak tau jangan campur.

Tapi isunya bukan ikut saudi ke apa. Tapi nabi kata "Hari raya korban ialah 10 zulhijjah dan hari Wukuf ialah 9 Zulhijjah" (ayat yang verbatim kena checkla)

Masalahnya kita semua tahu sebab ada kat tv, internet dan suratkhabar. Tahun ni 9 zulhijjah di Saudi ialah hari Isnin (hari di Arafah) dan 10 Zulhijjah(hari raya). Hari Tasyrik (Hari haram puasa ialah 10, 11 dan 12 zulhijjah). Sebab kita dah tahu, tapi kita ikut pemerintah yang umumkan perkara ni, jadila confuse.

Kita Raya Hari Rabu. Ada yang berpuasa sebelum hari raya yang maksudnya adalah haram berpuasa pada hari raya(di Saudi mereka tengah raya).

Sekarang dah ada handphone. Kenapa mufti2 yang hebat tak boleh discuss dengan orang kat saudi. Bila 1 Zulhijjah dia, bila wukuf dan bila raya.

For raya aidilfitri okay boleh tengok bulan. Tapi raya Haji lain sikit.

Walau bagaimanapun nabi kata "perbalahan antara umatku ada kebaikannya"

Tanpa Nama berkata...

Hoi TT, ada point nampak!

Hoi TT, sabo ler!

Hoi TT, jangan cepat bangga diri!

Hoi TT, biarkan org agama putuskan!

Hoi TT, jgn ikut logik!

Hoi TT, ingat dgn fakta dan fatwa!

Hoi TT, sapa yg malas berfikir?

Hoi TT, islam tak mengikut zaman!

Hoi TT, zaman kena ikut islam!

Cucu Long Bodoh berkata...

Pok amaiamai
belalang kupu-kupu
kata orang mamai
awak sendiri malas baca buku
dah baca sikit tak tahu apa satu


Baca lah dahulu betul-betul apa yang Pasembur Rojak tulis tu.... semuanya bersangkut paut dengan isu yang nabi Lu (TT) tulis... Nak serang jangan jadi Sudin Banggang tu, apa yang ditulis, dia sendiri pun tak tahu. Jadilah Cicit Ngah Layor... hari-hari menulis (tak ada kerja lain), tapi apa yang dia tulis, hanya dia yang syok sendiri ibarat macam tong kosong atau rasmi lalang kering. Tulis, tulis...... tak henti-henti, isi tak ada, hanya mengulang komen TT dan ditukar ke dalam lorat Perak tolol (dengan bersusah payah) dia tu yang hanya dia sendiri pun belum tentu faham. Sudahlah buang masa banggang oiii.... buat lah kerja lain yang berfaedah sikit.

Tanpa Nama berkata...

Hello TT,

Ape yg aku nak tulis nie mmg akan dilabel sebagai anti-agama, anti-Islam, komunis dan blablabla.......

Ramai komentor2 di sini yg takut guna akal. Alasannya takut sesat dan tergugat iman. Hakikatnya kepercayaan tidak boleh menandingi kebenaran.

Meh sini aku nak terangkan isu ketidakseragaman tarikh 'raya haji'. Kalendar hijrah dikira dari peristiwa pemindahan Muhammad dr kota Mekah ke Yathrib(bukan Madinah, Madinah bermaksud bandar).

Yg jadi persoalannya, sebelum peristiwa Hijrah berlaku, kalendar apa yang dipakai oleh orang-orang Arab pada masa itu?

Semestinya kalendar Yunani atau Gregorian. Cari kat wiki.

Kalendar Yunani adalah yg paling tepat kerana mengikut tempoh putaran Matahari mengelilingi Bumi( Yg sebenarnya Bumi mengelilingi Matahari tp masih tepat kerana dikira mengikut peredaran zodiak)iaitu 365 1/4 hari.

Sebab tu setiap 4 tahun diadakan tahun lompat (366 hari). Kalendar ini digunakan utk mengira 4 musim di Bumi.

Kalau guna kalendar Bulan mesti tak tepat dgn urutan perubahan 4 musim di planet Bumi. Kalendar hijrah cuma ada 354 hari. Ini bertentangan dgn astronomi. Astronomi bukannya orang2 kafir, orientalis2 yg reka tp itulah hakikat penciptaan Sistem Suria oleh Pencipta Yang Maha Agung.

Katakan 'ibadah haji' nie memang wujud, macamana orang2 Islam di Mekah tentukan tarikh 'ibadah haji@korban' kerana mereka gunakan kalendar yunani(365 1/4 hari).

Bukan nak pertikai agama atau iman, tapi sgt pelik mcmana org2 Arab zaman dulu kira tarikh 'ibadah korban' sebelum penggunaan kalendar Bulan.

Lg satu soalan panas(aku dh tulis dlm komen sebelum nie, saje nak ulang n tambah kat sini)

Kalau angkasawan Melayu/Islam Malaysia pergi ke Bulan, macamana nak tentukan waktu solat di sana?Satu putaran Bulan pada paksinya mengambil masa 29 hari. Dan kalau nak solat jugak, nak sujud point ke mana?

Bukan nak pertikai agama atau Tuhan, tp cubalah baca kisah Galileo Galilei yg dihukum penjara sampai mati oleh pihak agamawan.

Sesiapa yg rasa dirinya 'cool', sila ke:

www.aididsafar.com
www.mentalbondageinthenameofgod.wordpress.com.

Mintak TT siarkan sbb aku yg tulis.

Kamal Sanusi berkata...

Dalam bab berkaitan agama Islam itu sendiri, org meLAYU sesama bangsa pun tak sependapat. Apatah lagi yg melibatkan hal-hal mengenai bangsa.

Tu pun dok megah kononnya meLAYU bangsa yg kuat, terkenal dan yg sekasta dengannya. Pirahhh!!!...


Wakakakakakakaka..............

Tanpa Nama berkata...

Satu lagi TT kena ketengahkan tentang cara ibadah korban orang politik. Kadang-kadang wakil rakyat atau menteri boleh bagi lembu korban sampai berpuluh-puluh ekor. Logiknya mana dia dapat duit banyak tu. Kalau lembu tu di sponsor oleh syarikat korporat mana boleh jadi korban. jadi sedekah bolehlah! Mana boleh buat korban atas nama kawasan parlimen atau syarikat atau persatuan dll.

Tanpa Nama berkata...

melayu tak ske berfikir mmg mcm babi!

Sudin berkata...

Kepada Cucu Long Bodoh !
2010 November 19 12:33

Kata muafakatnya apa ?
Kalau engkau ada authority aku nak tengok tahun depan tidak ada perbalahan.

Bukankah pertikaian ini sudah berlarutan ?

Ape kena mengena dengan loghat Perak ?
Kau tak suka? Siapa suruh baca ?
Kau melayu negeri mana?
Atau bangga dengan bahasa negeri kau ?
Ada kau faham lorat dan loghat ?
Atau lorat kau tu tengin ?
Sendiri rasa tidak berfaedah dan buang masa disini,jadi kenapa mengagendakan komen ?


Nasib kaulah Long Bodoh dapat cucu macam ni....

Tanpa Nama berkata...

Sudah laa kau Syam. Kau tu bila nak pegi haji?

Tanpa Nama berkata...

pasembur rojak,

Ibadah haji di mekah ke di malaysia?

Ibadah qurban betul ke tak berkait langsung ngan ibadah haji?

Cucu Long Bodoh berkata...

Sekali lagi aku nak cakap.... Memang kau ni betul-betul banggang gila... Sudin. Boleh masuk World Of Record... betul!, aku berani bersumpah! Tolonglah pergi melapor diri kat Mental Hospital, Tanjung Rambutan, mungkin masih ada harapan untuk pulih dari penyakit banggang kau tu. Ampun... Ampun! Jangan mare Sudin... Aku gurau aje.

Bodoh tu lebih cerdik sikit dari Banggang.... atau sama sahaja? Tak gitu Bro TT.

Sudin berkata...

Kepada Cucu Long Bodoh !
2010 November 20 08:24

Jangan bersandar di batang rengas.

Sudahlah.Kau pandai dan cerdik.
Kalau itu yang memuaskan hati.

He,he...



KALAS.

pukamaiamai berkata...

Cucu long Bodoh...

memang SAH Bodoh...bodoh tahap tak boleh ovehaul lagi...kah kah kah

kesian cucu long saekor ni..BOdoh rupanye..kah kah kah

khhhaaaggkh ptui!..ambik liur sirih nenek ni cucu...buat ayag penawar bodoh ..kikkikikik..:) :)

Tanpa Nama berkata...

meh kita meniaga kaabah pulak TT? tapi jangan la buat macam abrahah tu.. dia sampai nak lego terus kaabah tu, mana buleh...

tengok arab saudi meniaga kaabah.. berduyun2 orang terpaksa pegi sana pakai visa.. hanya kerahkan polis saja mengawal.. sapa2 takder visa haji, kene hambat balik lal.. tu la pasal.. abihorang mesia pegi cari kaabah kat sabah dan johor pun ada.. hahahah.. untung meniaga kaabah nih.. gambateh..