Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 18 Mac 2011

JANGAN TIPU ORANG RAMAI




HIDUPKAH MEREKA INI ?



nota:
kami ditinggalkan untuk mati
ini adalah kata kata dari katsonobu sakarai
kepada bbc - beliau ialah datuk bandar minamisoma
hanya 12 bati dari loji nuklear
mereka ditinggalkan tanpa siapa peduli





WARGA DITINGGAL UNTUK MATI - mail online

‘They're leaving us to die': Mayor of town near stricken Japanese nuclear plant claims his people have been ‘abandoned

Residents of a town lying within the exclusion zone around the Fukushima Daiichi nuclear plant claim they have been neglected by the Japanese government.

Minamisoma lies just 12 miles from the nuclear plant in crisis and villagers have been ordered to remain in their homes as their community lies on the edge of the state-ordered evacuation zone.

But as tonnes of water were dumped on the plant as the government attempted to prevent overheating, the mayor of Minamisoma has accused the authorities of ignoring his ‘isolated’ people’s plight.

‘They are leaving us to die,’ Katsunobu Sakarai told the BBC in a video interview.

‘We weren’t told when the first reactor exploded – we only heard about it on the TV. The government doesn’t tell us anything.’

Staff at the small town’s hospital have remained with their patients although Minamisoma would be at a high risk of contamination should the plant at Fukushima enter meltdown.

‘We're not really supposed to be here but this is our job,’ said Dr Yukio Kanazawa.

‘I really resent the nuclear plant.’



13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Amat menyedihkan dan lebih sedih lagi mendengar cerita seperti yang dihuraikan. Memang celaka sungguh peniaga logi nuklear yang berjaya klentong kerajaan Jepun membina lagi nuklear di garisan yang berisiko dengan gempa bumi. Tepat kata pepatah' menyesal kemudian tak ada guna! Lebih sial lagi radiasi berbisa itu dah menjalar ke segala pelusuk, kami yang tak berdosa ni pun akan terkena.

Tanpa Nama berkata...

‘I really resent the nuclear plant.’

Kita percaya bahawa kejadian yang berlaku di negara Jepun ini ada mengandungi hikmah yang berbagai.

Sesiapa saja yang memiliki senjata yang paling hebat akan bersikap angkuh dan sombong pada orang yang berada disekelilingnya.

Bila semua loji nuklear Jepun sudah tumbang ke bumi maka tiada harapan Jepun nak melancarkan serangan bom nuklear keatas Korea Utara yang dikatakan selalu cari pasal bila kelaparan.

Disaat ini Jepun terpaksa berpura-pura jadi orang bodoh setelah segala kekuatannya dirampas oleh Allah.

Di Malaysia, menterinya tidak ketinggalan bercita-cita nak jadi jaguh dirantau Asean dan Asia telah merancang untuk meneruskan bina loji nuklear tapi berselindung disebalik menjana tenaga letrik.

Telah diulas oleh tuan punya blog ini, kerajaan Barisan Nasional perlu memperbaiki mutu kereta kebanggannya proton sebelum bercita-cita nak bina racun dalam negara.

Sehingga hari ini kilang proton masih tidak mampu membina identiti keretanya sendiri sehingga terpaksa membeli paten kereta orang lain ditukarkan nama kepada jenama proton.

Perangai nya lebih kurang seperti NAZA Motors, sebuah syarikat penjual kereta terpakai walaupun tidak ada kilang sebesar kilang proton tapi ada jenama NAZA-KIA dalam pasaran. Berlagak bijak, tipu melayu. Walaupun begitu NAZA Motor jadi billionaire tapi proton jadi papa kedana.

Kita melihat CEO proton kehulu kehilir mencari rakan kongsi mengharapkan teknologi orang lain untuk diletakkan dalam kereta proton. Lepas tu mengaku proton hebat. Tak malu ke ? ?

Pembuatan kereta proton sekukuh tin biskut pasti modal yang dibelanjakan hanya ciput, jual pula pada rakyat dengan harga yang mahal .. bila rakyat melenting dituduhnya sebagai tidak patriotik pada jenama negara.

Proton ciplak jenama orang lain dikatakan sebagai jenama negara ?Cakap tak serupa bikin.

Cuba tanya orang tua terkutuk yang dilantik sebagai penasihat proton itu jawab, proton berniaga sejak ditubuhkan sehingga kehari sentiasa rugi dan tidak mampu berdikari ..kenapa ?

Masaalah proton yang mudah tidak boleh diselesaikan, ada hati nak bina logi racun dalam negara pulak.

Adalah lebih baik semua Ahli UMNO Baru yang berdaftar seumur hidup, yang bijak dan yang bangang patut pergi ke negeri Jepun sekarang untuk buat ujikaji diri sama ada boleh tahan atau tidak racun nuklear dihidu.

Tanpa Nama berkata...

ye .tukar tiub mmg hebat pemexah gosip2 tekini.. sama seperti tuan anuwar pemecah dara2 lelaki ..


kah kah kah ..

Tanpa Nama berkata...

Dato Bandar ni tak usah gusar.Malaysia akan hantar Muhyiddin Yassin untuk selamatkan dia dan penduduk bandarnya.

Stupid University berkata...

Kalau dah tak boleh lagi sila pindahkan reaktor tersebut ke Malaysia! Di Malaysia, semuanya OK! Kah! Kah! Kah! Kah! Lepas kena radiasi bik mama akan slim-menyelim! Kah! Kah! Kah! kah!

Tanpa Nama berkata...

tangkap Muhyiddin Yassin kasi dia mandi hujan

mosabit berkata...

malaysian flom syarikat flom united akan menghantar pakarnya utk membantu jepun menghindari radioaktif nuklear tu....

jepun jangan bimbang...malaysia ada kepakaran anti radioaktif yg bernama teknologi hijau....

laaa..kata tak suka pas...tapi suka hijau..
napa tak kata teknologi merah????...

kah kah kah kah kah kah ....

No-Clear berkata...

Babi betul, kalau radiasi tu semua sampai ke Malaysia, abis rosak sperma kita semua.

TT xpelah dah tua x pikir pasal benda2 ni, aku yg masih muda ni belum kahwin lg mcmana nak kembangkan zuriat suatu hari nanti.

Memang bodoh, apsal aku tak kahwin awal-awal.

TT memang suka sperma kita semua rosak sebab takyah pakai kondom.

Bigfish berkata...

Kenapa tak panggil wak sembab ngan bik mama suruh kencing kat loji yang nak meletup tu, mesti sejuk punya...

Raden berkata...

kebnyakan org malaysia x heran pasal nuklear jepon ni suma... yg diorg pentingkan DNA Anwar... DNA Anwar... tu jer

Tanpa Nama berkata...

TT, kenapa bongok sangat. Kat negara Jepun, memanglah ada masalah loji nuclear sebab ada gempa bumi. Kat Malaysia mana ada gempa bumi, yeop. So, itu nuclear reactor kasi pindah sini. Cuma catch nya, Bik Mama kena slim macam Ziana Zain, baru la selamat, tak da la gempa. Kah kah kah.

Raden berkata...

lepas ni, kereta recond dari jepon sure jatuh harga... silap2 jual bundle... hahahahahahaha

ScaZ berkata...

bundle apenye..kasik timbang kilo je lepas nih hehe...cuba ko try pi tengok kat pantai kot2 ade yang dah sampai / hanyut kat pot klang nuh keke..
scaniaz hot! post... Koleksi Gambar Kereta Kerabat Diraja Malaysia