Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 26 Disember 2011

MINTA SURAT TAULIAH




NAK PASANG PERANGKAP!







JAIP BERI NOTIS KEPADA BOB LOKMAN - meloya

KUANTAN 25 Dis. - Setelah ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) kerana memberi ceramah tanpa tauliah di sebuah masjid di negeri itu 11 Oktober lalu, pelawak dan penulis lirik, Bob Lokman atau Mohd. Hakim Lokman, 47, diberi pula notis oleh Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) juga atas kesalahan yang sama.

Bob Lokman disyaki menyampaikan ceramah tanpa tauliah di hadapan jemaah Masjid Taman Sri Mahkota Aman, Batu 11, Jalan Gambang dekat sini, selepas solat maghrib malam semalam.

Timbalan Pengarah JAIP, Mohd. Ghazali Abd. Aziz berkata, pihaknya akan menyiasat perkara itu di bawah Seksyen 161, Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 kerana menyampaikan ceramah tanpa tauliah.



Beliau berkata, siasatan bukan sahaja melibatkan Bob Lokman tetapi turut merangkumi tindakan jawatankuasa masjid dan penganjur yang membenarkan individu tanpa tauliah menyampaikan ceramah di masjid.

"Kita nak tahu siapa yang menjemput, justeru, siasatan ini bukan ke atas Bob Lokman sahaja.

"Pada JAIP, kita mahu pihak yang diamanahkan untuk menjaga masjid menjaga tanggungjawab tersebut sebaik-baiknya. Kalau nak bawa orang luar sekalipun, minta permohonan JAIP dahulu," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Di bawah Seksyen 161 enakmen tersebut, hukuman yang diperuntukkan ialah denda tidak lebih RM1,000 atau penjara tidak lebih enam bulan atau kedua-dua sekali.

Mengenai dakwaan bahawa tindakan itu bermotifkan politik Ghazali berkata, tindakan JAIP tersebut tiada kena mengena dengan politik sebaliknya ia dibuat untuk menjaga keharmonian seluruh umat Islam.

Lagi pun, katanya, negeri ini sudah mempunyai ustaz, guru takmir dan penceramah agama yang mencukupi untuk menyampaikan kuliah agama di masjid atau surau.



JENG JENG JENG

jepun jumpa jais
jais jumpa jaik
jaik jumpa jaip
jaip jumpa jubun
jeng jeng jeng


KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


NOTA:
hanya satu soalan:
ketika muhamad memberi ceramah di mekah dulu
siapa agaknya yang beri tauliah?
kah kah kah
kah kah kah
kah kah kah


JANGAN LUPA 8 TUNTUTAN


19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tak hairan... Pahang kan negeri UMNO...
Lagi sakit hati bila Selangor pun ada masalah sama...

Tanpa Nama berkata...

Tauliahnya diberikan oleh Perlembagaan Malaysia dalam perkara kebebasan untuk bergerak dan kebebasan bersuara.


Tunggu semua JJJJJJ tu buat komplot dalam Jubor UMNO.... busuk? Sudah pasti.

Orang Pulau berkata...

kita diorientasikan supaya berfikiran unilateral berpaksikan suara kerajaan sahaja atau lebih sedap didengar, berpaksi kepada suara PEKEMBAR sahaja. Buku ditapis, ceramah ditapis....hanya duit Taib Mahmud aje sukar ditapis....

jebat berkata...

Bekas pengarah jakim yg memperkenalkan sijil halal &tauliah baru jer meninggal... ingatkan tauliah tak valid lagi.
Nampaknya kena sack umporn baru boleh selesai masalah.

IbnAbdHalim berkata...

Semua majlis dan jabatan agama dah ambil-alih kerja Tuhan. Apakah agaknya nasib umat Islam Malaysia kalau Nabi juga terpaksa akur dengan kehendak jabatan agama? Masih menyembah berhalakah agaknya?

Tanpa Nama berkata...

PANTAT lah BN...

Tanpa Nama berkata...

apsal tak siasat ketua agama Islam negeri Pahang yang mengaku "no-contest" di mahkamah Amerika Syarikat atas tuduhan rogol?

Tanpa Nama berkata...

Tuan Hussein Kedah Al Banjari seorang ulama bertaraf wali, pengarang kitab dan pengasas sekolah pondok pun pernah diarah mengambil tauliah mengajar oleh pejabat agama negeri Kedah suatu masa dulu, lama dah ni tahun 1920 an gitu laa. Masalah akta bengong ni, dia menyekat dan melembabkan penyebaran ilmu, orang yang layak ada yang tak diberi tauliah. Jenis Tuan Hussein ni tak takut sama pemerintah, di lawannya jugak, selamba aje Tuan Hussein mengajar tanpa tauliah.

Tanpa Nama berkata...

ini sial ptui punya jaip...

jef berkata...

Agama itu candu rakyat

http://dariakalkemulut.blogspot.com/2011/12/agama-itu-candu-rakyat.html

Tanpa Nama berkata...

lu ni panggil nabi macam tu je ke isham ? lu ingat nabi tu adik lu ke ? nama lain tak kisah kalau lu nak buat main . bila nak pronoun nama nabi , sila pronoun betul2 .

NABI MUHAMMAD SAW (Selawat Ke Atasnya)

Isham , jangan main remeh temeh soal ini . Makin lama , makin jelak aku tengok penulisan ko ni .

Tanpa Nama berkata...

yang merosakkan agama adalah dikalangan pentadbir pejabat agama itu sendiri....akhir zaman dunia dah nak kiamat...

albert magic berkata...

jabatan agama ni memang tak semenggah, orang beri syarahan kat masjid/surau pun tak boleh, usahkan bob lokman, mantan mufti pun tak boleh, semua mesti ada tauliah.sepatutnya jabatan agama ni surahkan kepada pemimpin yang korup dan meyalahguna kuasa kan bagus,tapi takut pulak tak dapat sara anak bini,cakap aje beriman kepada allah swt.

Tanpa Nama berkata...

Kalaulah kat kopiah/serban/songkok Bob Lokman tu ada lambang parti pukimak UMNO...tak payah tauliah...

Tanpa Nama berkata...

hakim gula2 Hacks....kena belajar balik law... double standard hukuman.....kangaroo court

Lang berkata...

islam di ic, sijil dan pentauliahan
ni islam part time namanya...

Tanpa Nama berkata...

Nasib umat islam yg tertindas. Org kristian, budha dan semua agama lain bebas di ajar di seluruh negara. Dari satu negeri ke satu negeri. . . But ustaz. Islam hanya boleh ikut. . . Lawak tul

Pro_Pembaharuan berkata...

Tanpa Nama 26 Disember 2011 7:45 PTG... KOMEN PALING COOL DALAM SEJARAH TT!!! KAKAKAKKAKA... GUA SETUJU GILER!

Tanpa Nama
26 Disember 2011 9:54 PTG... KITORANG LAGI LAMA DAH JELAK NGAN ORANG CAM KO... PANTAT AH KO!

woi bodoh! sukati la sape2 nak panggil nabi muhammad ker, muhammad ker... muhammad SAW ker... sebab itu tulis la bangang nak mampuih... Selawat kat MULUT dan HATI... sib baik tak suruh belajar ngan guru-guru TERSANGAT NAK MAMPUS mursyid plak bile nak sebut nama nabi sendiri...

elok la die gune muhammad dalam contoh die, dalam point die... DIA BUKAN GUNA MADEY KUTTY, MAT TIDO DAN NAJIB... Itu dah lama jadi NABI orang UMNO... Quran orang UMNO adalah UTUSAN BABI MALAYSIA dan BERITA HARI-HARI BABIAN...


ko ingat TT ni kitab agama ker bangang ya rabbi ko ni?

INI ADALAH CONTOH UMNO TUNGKIK PUNYA KEJER...

Tanpa Nama berkata...

tengok betapa bodoh nyer org islam UMNO (agama baru) bro...bila kristian nk bg bantuan kt org islam dikatanya org kristian nk memurtad kn org islam..bila ulamak nk berdakwah di tahan..disekat..siapa yg menghalang perkembangan agama ISLAM..???...mubaligh kristian??..hassan ali?? atau UMNO..??