Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 21 Februari 2012

HAMZAH KASHGARI DI MANA KAU SEKARANG




SALUT AKU UNTUK KAMU ANAK MUDA










SILA BACA DI SINI:

http://my.news.yahoo.com/blogs/yahoo-malaysia-newsroom/hamza-kashgari-kamu-dimana-sekarang-053506221.html






PENCERAHAN DARI PEMBACA

nie ke yg dia tulis tu??

"I have loved things about you and I have hated things about you and there is a lot I don’t understand about you … I will not pray for you."

aku tolong translate..

"Saya telah disayangi perkara mengenai anda dan saya telah membenci perkara mengenai anda dan terdapat banyak Saya tidak faham tentang anda ... saya tidak akan berdoa untuk anda."

"لقد كنت أحب الأشياء عنك، ولقد كرهت الأشياء عنك، وهناك الكثير لا أفهم عنك ... وأنا لن نصلي لك."


"நான் உன்னை பற்றி நேசித்தேன் மற்றும் நான் உன்னை பற்றி வெறுத்தேன், நான் உன்னை பற்றி புரியவில்லை நிறைய இருக்கிறது ... நான் வேண்டி முடியாது."

worth an execution?
By kepala b.... on SALUT UNTUK ANAK MUDA YANG BERANI on 2/20/12


AHAD INI DI KUANTAN


20 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Woit kurang tepat terjemahan melayu tu. Patutnya berbunyi begini : saya telah menyukai banyak perkara tentang anda dan saya telah membenci banyak perkara tentang anda dan banyak yang saya tak faham mengenai anda...saya tidak akan berdoa untuk anda.

Tanpa Nama berkata...

TT,

Si Hamzah nie keluar 3 ayat..... gua dapat info ambil kat Wikipedia...

rujuk kat bawah eh...


1. On your birthday, I will say that I have loved the rebel in you, that you've always been a source of inspiration to me, and that I do not like the halos of divinity around you. I shall not pray for you.

2. On your birthday, I find you wherever I turn. I will say that I have loved aspects of you, hated others, and could not understand many more.

3• On your birthday, I shall not bow to you. I shall not kiss your hand. Rather, I shall shake it as equals do, and smile at you as you smile at me. I shall speak to you as a friend, no more.

Tanpa Nama berkata...

ada patut ke seorang islam membenci nabi ibarat seorang komunis membenci karl mark atau seorang revolusioner membenci che guavara atau seorang kapitalis membenci keuntungan berlipat ganda

Tanpa Nama berkata...

Dia...nie jenis yg fikir segala perkara secara logic akal aku rasa...terlalu technical dalam kehidupan seharian... Org yg mcm nie dia akan tanya kenapa? kenapa? kenapa? dan kenapa dalam hidup dia... Setiap manusia akan terdetik dalam hati mereka ttg sesuatu,kekadang kita akan mengucap balik dan berkata "kenapa aku berfikir ttg ini"... Mereka yg arif ttg agama harus membimbing mereka ini.
P/s : Pandangan saya sahaja...

Tanpa Nama berkata...

kau kalau tak suka nabi muhammad buat apa nak beri tahu satu dunia, pepatah melayu ada menyebut terlajak perahu boleh di undur terlajak kata buruk padahnya, jadi puisi kau itu telah menyebabkan kau ditangkap ibarat kata orang, sendiri buat sendiri tanggung, apa nak dikata

Sudin berkata...

Sejarah berulang......

Menimpa Al-Halaj,Kadir Jailani,Hamzah Fansuri angkara pembodek raja dan penguasa......

Kalau udah tak bercerai tangkai apa yang hendak disebut lagi....?
Hanya tulisan membawa padah....
Al-Halaj melafazkan.....
Hamzah Fansuri tenggelam dalam diri......datang perintah,tangkap dan hukum mati.....!

Kita tidak pernah mengambil ikhtibar dan nasihat Imam Al-Ghazali.....tragedi menimpa lagi

Belum diambil kira pegangan Uwais......tidak bersyariat


Menghukum kemudian menyesali adalah kerja jahil....yang di sukai oleh pembodek penguasa orang awam berkelahi....jahil sampai mati....!!!

SatuMalaysi berkata...

sumber hadis, para khalifah/ sahabat nabi pernah marah pemergian nabi... dan tak sanggup kehilangannya.. mungkin tidak dapat menerima permergian nabi amat memeritkan dan tidak sanggup menyampaikan doa permergiannya.. sangat mendalam..

Tanpa Nama berkata...

so bile dlm kepala otak dia asik pkir kenapa?kenapa?kenapa?, trus nk dipancung?..trus nk dihukum bunuh?..

Tanpa Nama berkata...

TT,

Si Hamzah nie keluar 3 ayat..... gua dapat info ambil kat Wikipedia...

rujuk kat bawah eh...


1. On your birthday, I will say that I have loved the rebel in you, that you've always been a source of inspiration to me, and that I do not like the halos of divinity around you. I shall not pray for you.

2. On your birthday, I find you wherever I turn. I will say that I have loved aspects of you, hated others, and could not understand many more.

3• On your birthday, I shall not bow to you. I shall not kiss your hand. Rather, I shall shake it as equals do, and smile at you as you smile at me. I shall speak to you as a friend, no more.

zulldg berkata...

aku nak komen jugak walaupun aku ni orang jahil. aku rasa orang2 ni terlalu cepat menghukum kalau soal bab2 agama ni. lagipun ni dikira kes terpencil. kalau nak kira darah yang halal, nun di serata dunia, umat2 islam ditindas, agama islam dan nabi dihina, x nak pulak hantar orang pegi penggal kepala. kesian mamat ni sebab aku rasa dia sangat menyesal. aku pun terkadang terpikir yang bukan2 dalam hati pasal Tuhan dan agama kemudian aku ingat balik tentang Tuhan dan perkara2 yang tak terjangkau dan sebenarnya tak boleh nak dipikir. Kesian budak ni la, Islam tu kejam sangat ke?

revoEVO berkata...

lau pndangan aku...
"saya telah menyukai banyak perkara tentang anda"

= segala kebaikan y telah di ceritakn

"dan saya telah membenci banyak perkara tentang anda"

= org2 anti islam kate nabi pedophile, menyeru kepada keganasan, memukul ppn dll....

"dan banyak yang saya tak faham mengenai anda..."

= kite smue mengikuti Nabi...tp apakah kite memahami isi hati baginda?

"saya tidak akan berdoa untuk anda."

= terpulang kpd individu...tiap kali selawat pn sudah dikira doa...(itu pn kalau igt selawat tanpa kira waktu ye)

PENYET berkata...

pelik aku.. aku mmg follower kau TT.. tp apesal kau menyokong lahanat ni? apesal kau nak salute?? kau tau tak siapa yg lahanat ni burukkankan???
WTF ..kau kene igt tulisan kau mmg bagus utk panduan kami ni.. utk pengikut PR.. mengetahui selok belok politik malaysia.. tp sb perkara ini kretibiliti kau HANCUR! HANCURR!!

Tanpa Nama berkata...

Butoh lah lu penyet
Merapu...meroyan..melalut..

Tanpa Nama berkata...

sayang sangat sehingga titisan air mata darah tidak lagi menjadi pnyembuh...hanya kebencian yang membara mampu mengubat luka bagi mereka yang percaya..

jordan berkata...

aku kasihan kat budak tu
aku rasa hukuman bunuh bukan jalan akhir menyelesai masalah
sepatutnya dia diberi peluang kedua supaya bertaubat nasuha
manalah tau Allah buka hati budak tu dan menjadi muslimin sejati

itu pandangan akulah yang cetek ilmu agama ni
pandangan ostad2 lain kat sini bagaimana?

Tanpa Nama berkata...

PENYET...

Hang takkan tak tau

TT ni pilih org yang kepala batu n hardcore mcm dia walau mamat tu hina nabi dan ugama.

TT ni akan hentam apa saya yg gomen kita buat walau org kita sendiri melanggar undang2 negara lain.

ada ke patut manusia macam mamat ni kita nak kata dia betul?
Islam tak pernah kejam pada umatnya...TT saja yg selalu menafsirkan kesalahan mcm ni ikut citarasa dia sendiri

yang lain2 bahlol ikut saja walau tau apa yg mamat tu tulis menyinggung seluruh umat islam kalau tahu maksud tulisan tersebut.
bennda ni bukan boleh buat main2 mcm opocot...
ni bukan politik lahhh bahalol TT!

Kuda Kepang berkata...

Ada Nabi Mohammad komplen kat korang yg dia dah kena hina ke?
Apa punya turrrrrrrrrrrrr la korang nih!!!

Tanpa Nama berkata...

APA LA LOOO...

apsal sume org marah TT pasal ni kes?
masa pm mat det, pak lelah & pok jib
cakap hina nabi n sume mika ni kate
islam tak sesuai n kalu perintah mesia jadi huru hara - separuh melayu mesia sokong n gelak lagi..
tak dak apa-apa pun!!!! wa kira TT
tarak sokong itu Hamza... tapi taruk ini cerita tengok ini budak hina nabi sama melayu hina nabi n islam apa macam jadi... apa la loo

Tanpa Nama berkata...

ateis takkan sokong sebarang agama, apatah lagi agama islam. ateis hanya ingin bebas sesuka hati, ikut mana dia suka, tak ikut mana dia tak suka. tak macam tu ke isham?

Tanpa Nama berkata...

Aku tak rase dlm dunia ni die sorang jer yg hina nabi muhammad s.a.w....sgt tak adil die sorang jer kene hukum...kalu kite tak ikut sunnah dan ikutan rasulullah dalam setiap nafas kite dikira hina jugak ke?die ni kire bagus la jugak ingat kat rasulullah..kite?