Sabtu, 21 April 2012

KENAPA TAK ADA FATWA TENTANG FREE LOADER






SHAHIZAT REMBAT TAK ADA FATWA?








HARAM TIDAK BAYAR PINJAMAN PTPTN : MUFTI PAHANG - meloya

BENTONG 20 April - Hukumnya haram jika tidak membayar pinjaman termasuk pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), kata Mufti Pahang Abdul Rahman Othman.

Beliau berkata mengikut Islam, hukum bagi orang yang meminjam sama ada sesama sendiri, bank atau mana-mana institusi adalah wajib membayarnya.

"Haram hukumnya mengikut Islam dan telah berlaku kezaliman jika gagal membayar balik wang pinjaman,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menutup Kursus Falak Syarie di Janda Baik dekat sini, hari ini.

Katanya peminjam wajib membayar balik pinjaman sepertimana terkandung dalam kontrak perjanjian pinjaman yang telah ditandatangani dan dipersetujui kedua-dua belah pihak. - TIEWNAMA


PENCERAHAN PEMBACA




KENAPA TAK ADA FATWA TENTANG FREE LOADER

ya betul.. alang2 nak masuk neraka, biar saja mengaku sendiri dan confirmkan segera yang kita tu berkobar2 nak masuk neraka.. jangan terasa was-was lagi... sebelum malaikat paksa2 rejam dan sepak terajang kita sampai masuk neraka, kita sendirilah dengan inisiatif sendiri berguling2 menggelupur macam india dirasuk weil-weil berdesup menuju ke neraka tanpa dipaksa.. masuk nerakalah yang paling cool.. agnostic sangat pun, takkan kemana..

sehebat2 manusia berfikir pun, dia tak dapat nak memberi rezeki kepada diri sendiri dan tidak dapat menolak kematian.. gua tak nak explain pasal forex dan valentine. ini ulamak berbeza yang keluarkan fatwa. susah sangatkah nak terima saja tanpa banyak soal semacam lu terima kematian mak bapak lu tanpa banyak soal? bila lu sudah mixed bende ni, gua terasa amat kasihan sekali.. apa bentuk la siksaan Allah Taala diberikan kepada lu sampai lu sendiri makin tua makin keras hati..

ingatlah sama, kita ni nak mampos, apabila sudah mampos, apakah kita akan dibiarkan reput begitu saja? apakah nabi2 dihantar secara percuma dan tuhan maha pencipta ini adalah bodoh bangang? kekadang gua terasa amat kasihan melihat manusia yang sedang disiksa Allah Taala semasa hidupnya.. ada yang alim dan ulamak sendiri pun juga disiksa Allah semasa hidupnya.. ada yang dibekalkan iman, ada pula yang mereka sama sekali tidak dibekalkan iman, apatah lagi taqwa.. mereka disiksa tanpa diberikan hidayah2 agama hinggakan sampai satu tahap ketaksuban yang merekalah yang menentukan nasib diri mereka sendiri..

waktu otak dan akal (terletak di hati) sihat, mereka berfikir pasal keseronokan dunia sahaja.. waktu sakit pula, sibuk dengan cara nak ubati penyakit, langsung tak nak ingat dan berserah kepada yang maha Esa.. gua yang diuji dengan pelbagai penyakit kecik inipun, tak mampu untuk menyucikan diri dari dosa2 lampau, tak nak la lagi gua tampuk pulak dengan dosa2 bangang yang baru yang entah bila dibukakan hati dan dipaksa untuk bertobat lagi..

baca dibawah ini, moga2 dilembutkan sedikit hati "TT and the gang" yang keras dan bongkak pasal agama itu, Tanda-Tanda Kesengsaraan

1-Tamak terhadap harta benda dunia.
2-Keinginan kuat kepada nafsu syahwat dan kenikmatan dunia.
3-Gemar bercakap perkara yang tidak memberi faedah dan suka membuat fitnah.
4-Mengambil mudah solat lima waktu.
5-Bersubahat dengan orang-orang jahat.
6-Berperangai buruk.
7-Sombong dan suka membangga diri.
8-Tidak suka menolong orang lain.
9-Sedikit rasa kasih sayang terhadap orang-orang beriman.
10-Bakhil dan kedekut.
11-Lupa kepada mati.

gua tak nak ubah apa2 sebab bende inipun dipetik dari kitab2 feqah lama jugak. Subjek feqah annasihah ini tiada dapat dipelajari dimana2 dan gua pun tatau kat mana kita boleh belajar. agama ini suatu yang kita kene belajar, pergi tadah telinga, banyak membaca, banyak berfikir...selalukan bawa diri ke masjid.. walaupun ustat2 bagi ceramah itu bodoh bangang dan lebih pandai dari kita, cuba2 bawa berlapang dada kerana ilmu yang dibawanya itu untuk kesejahteraan diri kita juga.. kesiankan diri sendiri mengapa diri kita dikurniakan sedikit iman dan tak mampu nak tambah2 lagi.. malah semakin hari semakin menyusut yang sedikit tu..
By Anonymous on KENAPA TAK ADA FATWA TENTANG FREE LOADER? on 2/17/12

http://www.radiobangsarutama.blogspot.com/

http://www.radiobangsarutama.blogspot.com/


7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

GRAND DESIGN UMNO BN UNTUK MENANG PRU13

http://www.youtube.com/watch?v=WrJvqfDisKc&feature=player_embedded

Tanpa Nama berkata...

lu cerita pasal geng2 umno ke?

Aku bukan keling berkata...

'kita sendirilah dengan inisiatif sendiri berguling2 menggelupur macam india dirasuk weil-weil berdesup menuju ke neraka tanpa dipaksa.. masuk nerakalah yang paling cool.. agnostic sangat pun, takkan kemana.. "

Ayat ayat seperti ini yang buat aku nak ludah muka muka muslim hipokrit...macam mana you tahu india masuk neraka dan melayu diberi red carpet pi syurga? Engkau percaya kitab arab kau kan,sama la india pun ada kitab..belajar respek sikit bro kalau nak direspek...jangan jadi bahlol cam hasan ali..cara kau tulis tu macam pernah jer engkau mati dan hidup balik..how sure engkau ni nak kata syurga dan neraka wujud? Jangan malas nak pikir nanti kena jadi hamba umno selam lamanya.

Tanpa Nama berkata...

ini bukan pencerahan daripada pembaca, ini penggelapan dari pembaca kpd TT n The Gang.
tak reti berhujah, tak bersandarkan fakta, seperti biasa menabur fitnah, menuduh org lain berdosa, seolah diri suci seperti Nabi, lebih-lebih lagi partinya Umco, berslogan utk kekal, dulu, kini dan selama-lamanya. Nak jadi Tuhan? Sombong ya :)
Ampun Tuhanku Harap DiAmpun Aku hambamu yang hina ini. Amin Ya Rabbal Alamin

melayu hidung penyet berkata...

-baca dibawah ini, moga2 dilembutkan sedikit hati "TT and the gang" yang keras dan bongkak pasal agama itu, Tanda-Tanda Kesengsaraan-:

-Woi tungau,aku rasa 11 list tanda2 yang kau bagik nie ada pada kau tungau melayu muka kotak,yang paling jelas ada pada kau adalah no 7..Cis..kalau syurga di cipta untuk pattern manusia mcm tungau melayu nie,baik aku lencong ke lain...

wakmeli berkata...

nak sangat masuk neraka takde masalah. cuba neraka dunia dulu dengan membakar tapak tangan selama seminit, kemudian 5 minit dan seterusnya. jgn hanya mulut tanpa akal boleh sewenang2 utk berkata2. jgn hanya kecewa dengan segelintir ilmuan agama yg dibayar oleh gomen, kita lak yg lemah akidah dan pegangan.kita lak yg nak mencabar apa yg sepatutnya kita elakkan dan patut hindarkan.

Pro_Pembaharuan berkata...

yea yea... UMNO tungau!