Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 21 April 2012

PENJUAL AGAMA MENERUSKAN PERNIAGAAN




PELIK: HUTANG 586 JUTA








NOTA:
jelas malaon ini kaki bodek
jelas malon ini jual agama
hutang tajuddin 589 juta rinngit
tak ada pulak fatwa





HARAM TIDAK BAYAR PINJAMAN PTPTN: MUFTI PAHANG - meloya

BENTONG 20 April - Hukumnya haram jika tidak membayar pinjaman termasuk pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), kata Mufti Pahang Abdul Rahman Othman.

Beliau berkata mengikut Islam, hukum bagi orang yang meminjam sama ada sesama sendiri, bank atau mana-mana institusi adalah wajib membayarnya.

"Haram hukumnya mengikut Islam dan telah berlaku kezaliman jika gagal membayar balik wang pinjaman,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menutup Kursus Falak Syarie di Janda Baik dekat sini, hari ini.

Katanya peminjam wajib membayar balik pinjaman sepertimana terkandung dalam kontrak perjanjian pinjaman yang telah ditandatangani dan dipersetujui kedua-dua belah pihak. - TIEWNAMA




KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit.... TAK PAYAH LAAA JUAL AGAMA... kah kah kah..

kah kah kah...TAK PAYAH LAAA NAK ON LINE DENGAN TUHAN.... kah kah kah..

kah kah kah... TRIK INI DAH RAMAI ORANG TAHU.... kah kah kah..

woit..DULU BOLEH LAAA TAKUT TAKUT KAN ORANG KAMPONG.... kah kah kah..

kah kah kah...MASA ITU LETERIK TAK ADA.... kah kah kah..

kah kah kah...MASA ITU ZAMAN GELAP..... kah kah kah..

woit... SEKARANG DAH ADA INTERNET.... SEMUA DAPAT PENCERAHAN.... kah kah kah..

kah kah kah... HENTIKAN KERJA SIA SIA MEMBODEK DAN MENJUAL AGAMA.... kah kah kah..

kah kah kah... INI KERJA HINA....kah kah kah..

NOTA:
masa ank najib nak berancok
pakai duit kerajaan tak ada
fatwa ke?

masa shahrizat rembat duit 250 juta
tak ada fatwa ke?



http://www.radiobangsarutama.blogspot.com/

http://www.radiobangsarutama.blogspot.com/


9 ulasan:

pakcik lan berkata...

Bg benefit of the doubt. Mufti bercakap hukum feqah setelah diajukan pertanyaan ttg hutang ptptn. Dari laporan yg di petik, jawapan mufti hutang secara umum. Maka termasuklah TR , lembu kondo, Dan se angkatan.

Tanpa Nama berkata...

AWAS!!!!
Projek BN menipu RAKYAT :

1. http://kijang59.blogspot.com/2011/12/siri-6-melaka-panas-wajah-yang-terlibat.html

2. http://www.youtube.com/watch?v=WrJvqfDisKc

Mungkin ada tempat lain lagi kerja KOTOR BN ini.

Harap pasukan pemantau BERSIH 3.0 dan PR yang pakar IT boleh teruskan pendedahan ini secara meluas di seluruh ceruk Malaysia.

Sebarkan maklumat ini kepada RAKYAT.

kampong lad berkata...

menuntut ilmu (banyak benda2 lain lagi) sekarang telah di komersial kan oleh kapitalis. jenis pinjaman yg WAJIB dibayarbalik apabila a meminjam dari b dimana b mempercayai a tidak akan mengkhianati amanah. a tidak boleh berbuat apa2 sekiranya b tidak menepati janji. waris b bertanggungjawab sekiranya dia mati. (saman menyaman & surat2 perjanjian ni adalah ciptaan kapitalis). mereka yg gagal membayarbalik pinjaman ptptn telah disenaraihitamkan & tidak boleh keluar negara & sudah pasti mereka mengalami kesulitan. bukankah itu satu bentuk hukuman? adilkah satu kesalahan dihukum 2 kali? inilah jenis makhluk yg 'diilhamkan' oleh syaitannirajim tapi mengaku dapat petunjuk dari allah swt.

Cikgu agama PTPTN hutang 28K dan bayar 3 tahun ada 27K lagi berkata...

kalau mufti ini tak mengulas keharaman pinjaman tajudin dan keharaman pinjaman lembu 250 juta itu dalam satu minggu ini, maknanya mufti tiu mufti cari makan.

diulangi, MUFTI CARI MAKAN!!!

Nak tanya mufti itu balik:
Jika PR berjaya ke Putrajaya dan menghalalkan pinjaman itu serta menjadikannya sebagai pemberian ikhlas atau hadiah kepada pelajar; adakah ia masih haram???

diulangi, kalau sudah ditukar kepada pemberian ikhlas atau hadiah, adakah ia masih haram????

Dan jika 4% atau 1% itu dianggap sebagai BUNGA atau FAEDAH oleh pelajar; adakah perbuatan itu tidak haram dan orang yang memberi pinjaman ptptn itu tidak berdosa???

diulangi, HARAM atau TIDAK jika menyusahkan pelajar dengan bayaran 4% dan 1% itu???

Sila jawab. Jika tak jawab 3 SOALAN ini maka dia adalah MUFTI CARI MAKAN.

Tanpa Nama berkata...

Tak bayar hutang biar masing-masing jawab dalam kubur masing-masing. tapi kalau ketua agama rembat duit zakat, dia mesti jawab depan rakyat dulu, sebab dalam kubur nanti dia sendirilah tanggung.mana fatwa muti tentang kaki jual agama merembat duit rakyat.Mana fatwa ha? mana? sekurang-kurangnya orang meminjam mendapat kebenaran tapi kaki rembat duit zakat memang tiada kebenaran dari sesiapa.Patut tangan dia tu mesti kena pancung dulu.Celaka punya manusia!

Hansley Arnaz Hawana berkata...

Sangat setuju ini posting. Dulu juta-juta orang besar curi wang, itu Mufti bikin apa? Makan gaji buta kaa? Kita punya wang bilion-bilion itu menteri buang kasi sama olang curi, kasi sama olang tipu, itu tak ada cakap apa-apa? Sekarang student ada utang 20 ribu mau bayar, kalau tidak bayar jadi dosa. Ini mufti munafik. Cakap sama kita salah, cakap sama menteri ka, freeloader ka, orang besat ka, tadak salah punya! Itu mufti baik masuk United Munafik National Organization lagi bagus!

Tanpa Nama berkata...

tok peti kayu

menteri simpan gundik
halal ke...
bangsat punya mufti

ptptn tu ada riba..
riba tu halal ke
berjubur tanpa nikah halal ke
fitnah,belasah orang,jadi samseng
menipu duit rakyat untuk kepentingan sendiri ,melayu islam ada saham dalam syarikat todi dan macam2 penyelewangan pemimpin lembumno tu halal ke...

mufti ni betul2 bukak warong jual ugama...
macam mana mufti ni bolah dilatik..
jangan bikin malu la..
jawatan mufti tapi tarap pemikiran macam ahli gusti
main bedal je janji masyukk
kata2 mufti bikin naik darah je
jangan berat sebelah,kalau bodoh berhenti jadi mufti.jawatan mufti adalah bagi orang yang pakar dalam halehwal agama tapi tahap pemikiran tak menunjukkan kepakaran.bila ada isu yang melibatkan pemerintah yang lari dari ajaran islam kenapa diam seribu bahasa.takut kena buang kerja.yang haram dihalalkan
mufti apa ni...contoh mufti yang mulia adalah allahyarham ustat ishak baharom mufti selangor..best of the best..ingat lagi macam mana madey mamak panddy kutyy berlaku biadap pada beliau dalam kes ratu dulu
ini lah contoh terbaik seorang mufti.tegas.haram tetap haram.tidak bias pada pemerintah dalam menegakkan hukum allah

maaf kasar sikit tok mufti
orang alim macam mufti mesti dihormati tapi bila berat sebelah
dalam hal berkaitan politik mesti dibangkang
hutang wajib dibayar diakui
tapi mana lebih zalim tok mufti
tak bayar hutang atau menipu orang untuk berkuasa atau meletupkan orang untuk menutup aib atau kata2 mufti macam CAKAP TAK SERUPA BIKIN

Tanpa Nama berkata...

HUTANG IKU MANA PUN KENA BAYAR..RASUAH IKUT MANA PUN SLAH...YANG PATUT KITA BICARAKAN DALAM KONTEKS PRU13 BUKAN PASAL RASUAH YANG DILAKUKAN OLEH UMNO KERANA RASUAH JUGA AKAN BERLAKU DALAM PAKATAN DAN JUGA DIMANA2 KERAJAAN DIMUKABUMI INI..YANG PATUT KITA BICARAKAN IALAH INTIPATI PERJUANGAN UMNO DAN PAKATAN...PRAKTIKALITI MANA YANG PALING BAIK UNTUK MASA DEPAN ANAK BANGSA KITA...RASUAH CUMA PARASIT MASYARAKAT..BUKAN BOLEH DIHAPUSKAN DALAM PRU..BILA2 DAN DIMANA2..IA PERLUKAN PENGUATKUASAAN...TAK BEGITU HISHAM..ATAU KITA RUNTUHKAN SAJA KERAJAAN INI DGN CARA KEKERASAN BY HOOK OR BY CROOK? HA! HA! THATS NOT OUR WAY MAN...DO IT OTHER PLACE, NOT MALAYSIA..

Tanpa Nama berkata...

‎1. Isu riba ini adalah isu yg telah dan sedang berjalan...dari mula perbadanan ini di tubuhkan...mmg dh ade unsur riba ini...
2. Setelah desakan demi desakan oleh pelbagai pihak agar unsur riba ini di mansuhkan maka sistem UJRAH di perkenalkan...(sila rujuk pekeliling PTPTN bilangan 2 tahun 2008)
3. Ringkasnya, dalam sistem UJRAH yg di perkenalkan oleh ptptn ini mematuhi syariah..kerana ia adalah selaras dgn syariah islam seperti yg telah di putuskn ole Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam pada 28 Julai 2008 dan telah di luluskan oleh Jemaah Menteri pd Ogos 2008.
4. Ujrah di takrifkan sebagai upah...klu dulu namenye KOS PERKHIDMATAN...tp sekarang namenye dh bertukar jd UPAH...klu dulu 3% dikenakan...skrg plak jd 1%...
5. Mari kita sama2 perhatikan dan halusi...adakah setelah MENUKAR namanya daripada KOS PERKHIDMATAN kpd UJRAH, maka ia terus menjadi PATUH SYARIAH...atau setelah TURUNKAN DARI 3% KPD 1% br dinamakan PATUH SYARIAH...???
6. Setelah di tukar pd sistem UJRAH...adakah charge tersebut hilang atau masih ada...???
7. Kalau dulu mahasiswa kene BAYAR BALIK HUTANG beserta dgn KOS PENTADBIRAN...sekarang pula mahasiswa perlu BAYAR BALIK HUTANG dgn disertai oleh UPAH....?????
8. soalan sy...DI MANAKAH ISLAMIK NYA SISTEM INI...?????
9. ADAKAH SISTEM SEBEGINI YG DINAMAKAN PATUH SYARIAH...???
10. atau ADAKAH INI SEBENARNYA RIBA TETAPI HANYA DI UBAH PD NAMENYA/ISTILAHNYA SAHAJA AGAR MENJADI HALAL....????
11. Isu pendidikan percuma adalah isu yg lebih besar...sekiranya isu ini di tangani,sy yakin..tidak lg timbul isu riba di masa akan datang...dan juga tidak lg timbul isu bebanan kepada graduan...