Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 14 Jun 2012

APA AGAKNYA HUKUM KARMA YANG MENIMPA NAJIB








APA DIA HUKUM KARMA

Empat tahun dahulu saya adalah perokok tegar. Tiga kotak sehari rokok cengkih adalah amalan saya. Hasilnya, saya sering terbatuk-batuk. Untuk saya ini adalah hukum karma.

Ketika saya belajar dahulu kawan serumah saya ialah seorang anak muda punk dari Plymouth. Kawan saya ini cukup suka dengan Guiness Stout. Setelah tamat belajar saya difahamkan kawan saya ini telah menjadi seorang pamadat arak. Ini juga hukum karma.

Hukum karma ini agak senang untuk difahami - apa yang kita semai, itulah yang kita tuai. Kalau kita menyemai padi, maka padilah yang akan kita tuai. Jika kita menanam budi, maka kebaikanlah yang kita terima. Konsep hukum karma ini jika kita perhatikan kelihatan memiliki persamaan dengan konsep dosa dan pahala.

Karma adalah perkataan Sanskrit sama seperti asal-usul perkataan dosa dan pahala. Dalam Islam, dosa dan pahala hanya akan dihitung sesudah kita wafat. Manakala hukum karma ini berlaku dimuka bumi ini ketika kita masih hidup.

sila baca seterusnya disini:

http://my.news.yahoo.com/blogs/yahoo-malaysia-newsroom/apa-itu-hukum-karma-114625355.html


malam ini mat sabu dan zunar di radio bangsar utama:







6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Deja Vu. What u give. U get back

Mat sosialis berkata...

Anon 12.42 deja vu bukan hukum karma tapi bermaksud situasi yang berulang. Hukum karma bermaksud perbuatan baik mendapat balasan yang baik, perbuatan jahat mendapat balasan yang buruk. Konsep hukum karma jadi peringatan kepada manusia supaya tidak membuat jahat dan menggalakkan perbuatan baik, hampir sama dengan konsep dosa dan pahala dalam Islam. Mat Mongol banyak melakukan kejahatan jadi beliau mendapat karma yang buruk, bakal menantunya penipu dsn diburu oleh FBI, anak daranya(kalau masih ada dara) menghilangkan diri. Inilah hukum karma sebab banyak buat jahat akhirnya mendapat balasan yang buruk yang tak disangka. Adios viva de sosialis

Pro_Pembaharuan berkata...

senang je nak tahu tungau-tungau dalam yahooo tu... isi penting tak dibincangkan... yg disebokkan adalah karma...

dari segi aspek penulisan, TT berjaya tarik perhatian... dari segi penyampaian, TT gagal (secara sengaja menggagalkan tulisan sendiri) untuk memberi kefahaman kepada tungau-tungau akan erti yang mana lagi penting, isi dalam sesuatu artikel...

karma yg diorang sibuk2 bukanlah isi artikel tersebut... perumpamaan cuba dikaitkan secara matematik agar orang faham apa yang saya tulis ialah



LU BUAT CIBAI + LU KENA CIBAI = KARMA...

Yang penting ialah, LU BUAT CIBAI + LU KENE CIBAI... bukannya = KARMA.

Kerana, KARMA adalah keputusan dari variables atau input... variables/input yang menentukan keputusan. Apa saja nilai variables/input... tetap menghasilkan keputusan yang sama.

tapi kalau tak mau faham gak, PEGILAH MAMPUS!

mek berkata...

I Like this article very much.
Keep up the good work tt.
Tapi kalau baca kome-komen pencacai gerombolan kat yahoo memang rasa nak termuntah.

Tanpa Nama berkata...

Hoi Pro_Pembaharuan yang perasaan pandai sangat kau ingat semua orang boleh faham ke apa yang kau tulis tu, cuba terang dalam bahasa yang mudah baru ramai orang faham, bro Isham aku rasa baik kau blok mamat pokemon ni dari dulu lagi aku tengok mamat ni macam bagus satu macam aje, hari tu dia kutuk ADUN Batu Caves-PKR macam-macam dia maki dalam blog ni, aku rasa Pro_Pembaharuan ni adalah Cybertrooper UMNGOK-BeEnd.

Tanpa Nama berkata...

Tq bro atas pencerahan..